SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Chris Garbutt (Global CCO, TBWA/Worldwide): "Als mensen vandaag iets willen veranderen, brengen ze dat op straat"

Dinsdag 3 Juli 2018


Chris Garbutt (Global CCO, TBWA/Worldwide):
Het was een vermoeide juryvoorzitter die in Cannes de (dubbele) Grand Prix in de Outdoor Lions toelichtte. Toch had hij nog fut en pit genoeg om ons even bij te praten over de opvallendste trends in OOH-land.

Hoe is de jury dit jaar verlopen?
De lat lag erg hoog bij de jurering. Het was een heel gedifferentieerde jury, met mensen van zeer uiteenlopende horizonten. Dat leverde een zeer gezond (en behoorlijk lang) debat op, met twee Grand Prix als resultaat.

Waarom werden er in feite twee GP’s uitgereikt?
Omdat je een klassieke billboard campagne niet kunt vergelijken met een complexere ambient strategie. Daarom werd de GP in Outdoor uitgereikt aan McDonalds Directions, naar een concept van Cossette Canada (media: OMD, nvdr). De jury wilde hulde brengen aan de gedurfde manier waarop het beroemde logo werd aangepast. Het was bijzonder verfrissend. In Ambient bekroonden we de Trump Twitter Library, een initiatief van Comedy Central, content studio 23 Stories en Conde Nast, omdat het humor hanteert als geheim wapen en tegelijk tot nadenken stemt.

Heb je een trend onderscheiden in de inzendingen van dit jaar?
Veel werk had hoge morele standaard en je ziet nogal wat merken op zoek naar hun purpose die ze in de verf zetten, ook in categorieën als food, waar maatschappelijk relevante kwesties worden aangekaart. Dat is een belangrijke evolutie.

Verder merk je dat de technologie gebruikt en toegepast wordt om te komen tot een geïntegreerde outdoor ervaring. Vaak met echt nut, om dingen beter te maken, zoals in ‘Emergency Route’, een actie die gevoerd werd met JCDecaux in Brazilië (en die een Gold haalde in Outdoor, nvdr).

Je ziet op de verschillende award shows steeds vaker ideeën die bekroond worden los van de kanalen die ze uitdragen. Wat is volgens jou de meerwaarde van outdoor?
Als mensen vandaag iets willen veranderen, brengen ze dat op straat, ook in deze virtuele tijden van sociale media. Digital en social zijn ontegensprekelijk belangrijk, maar de mensheid verlangt naar fysieke ervaringen uit de eerste hand die ze kunnen vertrouwen en die hun engagement aanspreken. Op straat zien ze elkaar in het echt en worden dingen besproken. Dat is de kracht van outdoor: het is het startpunt van een face-to-face conversatie die geëngageerd en engagerend is. Outdoor is het meest revolutionaire medium dat er is. Dat is overigens altijd zo geweest, denk maar aan de affiches vroeger van Benetton en later van Dove met zijn ‘Real Beauty’ campagne of vorig jaar ‘Fearless Girl’. Iedereen praat daarover, iedereen heeft die gezien. Outdoor is de plek waar cultuur en marketing elkaar tegenkomen en waar je dus blijkt kunt en moet geven van lef om dingen te veranderen.



ARCHIVE / CANNES LIONS 2018






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier