SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Stef Peeters (CIM) over de nieuwe radiostudie

Zondag 24 Juni 2018


Stef Peeters (CIM) over de nieuwe radiostudie
Woensdag worden de eerste resultaten van de vernieuwde CIM Radiostudie gepresenteerd. Die onderscheidt zich vooral door een aangepaste manier van rekruteren. En door de nieuwe naam. Vaarwel CIM Radio. Say hi to CIM RAM. Stef Peeters, General Manager van het CIM, geeft uitleg bij de nieuwe CIM Radio Audience Measurement.
 
Wat verandert er aan de methodologie?
Vooral de manier waarop we de steekproef van respondenten samenstellen, is veranderd. Vroeger hadden we een bestand met geslacht en leeftijd van alle inwoners op een adres, maar dat mogen we wettelijk niet meer gebruiken. We kunnen nu dus enkel nog adressen trekken, en ons niet meer baseren op de samenstelling van het gezin en dergelijke. We gaan daardoor van een personensteekproef naar een gezinssteekproef, wat het moeilijker maakt om de juiste representativiteit te bereiken. Dat heeft ook gevolgen voor de kostprijs omdat het op deze manier langer duurt voor we de gewenste steekproef hebben.
 
Daarom doen we naast face-to-face ook aan online rekrutering. We mikken op een verdeling 70 (f2f) – 30 (online). Voor de eerste golf komen we uit op 29% online. We moderniseren daarmee het radio-onderzoek. Ook internationaal is er immers een trend naar meer rekrutering via online.
 
Wat betekenen deze twee veranderingen voor de resultaten?
Voor alle duidelijkheid: we mikken bij de radiostudie op een zo groot mogelijke continuïteit. Zo zijn de bevragingen en de dagboeken ongewijzigd gebleven. Maar de nieuwe samenstelling van de steekproef kan natuurlijk effect hebben op de resultaten. We merken ook dat het radiogedrag in online dagboeken iets fijner wordt meegegeven, en het gaat intussen toch om 50% van het totale aantal ingevulde dagboeken (ook respondenten die f2f gerekruteerd zijn, kunnen het dagboek online invullen). De resultaten van de eerste golf volgens de nieuwe methodologie kunnen dus echt niet zomaar vergeleken worden met die van de vorige studie.
 
Verandert ook de frequentie van de publicatiegolven?
Het veldwerk loopt voortaan continu. Voortaan publiceren we de resultaten van vier maanden meting, en dat zes keer per jaar. Dat bekent dat we met glijdende golven werken: de resultaten die we volgende week publiceren, zijn gebaseerd op de meting van januari tot april, de volgende golf zal betrekking hebben op maart-juni.
 
Wat betekent dit voor de mediabureaus? Verandert hun werk?
Neen, voor de database van de mediaplanningsoftware cumuleren we de resultaten van de laatste 12 maanden. Dat was vroeger ook al zo. Nu, door de verandering van de methodologie zal de software de eerste maanden maar de resultaten van 11 maanden cumuleren, maar tegen het einde van het jaar is dat achter de rug.
 
Was deze nieuwe methodologie geen mooie gelegenheid om de passieve meting (weg dus van declaratieve cijfers) in te voeren?
Wat we nu doen, is de bestaande methodologie moderniseren. Daarnaast is er binnen het CIM een akkoord om een test te doen met een passieve meting. Maar het is nog niet beslist wanneer die exact zal gebeuren.
 
Slotvraag: in hoeverre worden nieuwe manieren van luisteren meegenomen?
Ook hier geen verandering tegenover de vorige studie. We vragen in het dagboek naar de plek waar je luistert en of dat via internet is of niet. Zo krijgen we een indicatie.
 
Daarnaast meten we online radio luisteren ook via de Radio-over-IP studie die we samen met Neuromedia opzetten (gebaseerd op server logfiles), en via de Internetstudie met Gemius (gebaseerd op user logfiles). Maar het klopt dat we nog verschillende stappen moeten zetten om een accurater beeld van online radio te krijgen.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier