SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Het jaar dat Accenture zijn eerste GP haalde in Cannes, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 24 Juni 2018


Het jaar dat Accenture zijn eerste GP haalde in Cannes, door Fred Bouchar (MM)
Eerste indruk als ik het Paleis binnenstap na een afwezigheid van twee jaar: ik word omringd door Chinese vertegenwoordigers van Alibaba die hun digitale marketingoplossingen in de Cloud komen promoten. Ook massaal van de partij zijn de consultants van Deloitte die me doen denken aan het grapje van de herder en zijn schapen (ken je dat?). Verderop, voor het Grand Auditorium hangt Anatoly Roytman, de baas van Accenture Interactive, me virtueel aan te staren van op een levensgrote poster. Wat zou hij van me willen? Volgens Sorrell zou Accenture dit jaar vijf miljoen uitgegeven hebben om het Festival te sponsoren. Dat werd onmiddellijk ontkend door Duncan Painter, de CEO van Ascential, de eigenaar van de Cannes Lions: op de persconferentie van de ex-CEO van WPP zei hij aan de journalisten dat het veel minder was. Wie moet je dan geloven?
 
Maar los van de cijfers volstaat een blik vanop het terras van de pressroom op het gigantische jacht van Accenture in de oude plezierhaven om vast te stellen dat Sir Martin geen ongelijk heeft als hij beweert dat de consultants hier geen figurantenrol komen spelen. Ten bewijze, Accenture Interactive won zopas de eerste Grand Prix in zijn geschiedenis, met de campagne ‘JFK Unsilenced’ dat zijn Iers bureau Rothco maakte voor The Times.
 
‘The Times they are a changin’. Creativiteit is niet meer het voorrecht van de reclamebureaus, maar wel van ‘creators’ in ruime betekenis, om de terminologie van Adidas in zijn laatste campagnes over te nemen. Wie had ooit gedacht dat Cannes ooit een Lion zou uitreiken aan een professionele atleet? Dat gebeurde dit jaar nochtans aan de NBA-ster, LeBron James, bekroond voor zijn Uninterrupted-platform.

Zoals onze kameraad Philippe Wallez bij wijze van boutade zei: als je tegenwoordig geen platform hebt, ben je een mislukkeling.

Alison Lewis, de CMO van Johnson & Johnson, legde in Cannes uit hoe hij zijn samenwerkingsmodel met de bureaus wilde herzien, met de platformen voor ogen, om zijn bedrijf in staat te stellen creatieven en creators beter met elkaar te linken. Naar het voorbeeld van Keith Weed, de CMO van Unilever, benadrukten veel marketeers ook het belang van influencers als platformen voor de merken. Kortom, creativiteit is overal en de traditionele bureaus staan onder druk, worden in de verdediging gedrongen. De concurrentie kan zelfs komen van hun eigen klanten: het belang van ‘first-party data’ en de explosie van programmatic zullen de adverteerders ongetwijfeld aanmoedigen om hun interne marketingmiddelen nog te versterken en de bureaus ertoe aanzetten hun businessmodel te herzien. Procter & Gamble, Johnson & Johnson en onlangs nog Unilever willen de kaarten op dat vlak herverdelen. Dichter bij ons wil Proximus dezelfde richting uit, nu het op zoek gaat naar een nieuw ecosysteem dat creatie en media integreert, in het kader van de digitale transformatie van de telecom groep.
 
Maar wat ook het belang van de consultants, influencers of eender welke andere organisatievorm van de adverteerders is, de grootste bedreiging voor de bureaus komt van het… publiek, zoals journalist en schrijver Ken Auletta opmerkte tijdens zijn gesprek met Sorrell in Cannes. Dat geeft blijkbaar steeds luider uiting aan zijn weigering om voortdurend te worden gestoord door reclame…



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier