SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Het jaar dat Accenture zijn eerste GP haalde in Cannes, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 24 Juni 2018


Het jaar dat Accenture zijn eerste GP haalde in Cannes, door Fred Bouchar (MM)
Eerste indruk als ik het Paleis binnenstap na een afwezigheid van twee jaar: ik word omringd door Chinese vertegenwoordigers van Alibaba die hun digitale marketingoplossingen in de Cloud komen promoten. Ook massaal van de partij zijn de consultants van Deloitte die me doen denken aan het grapje van de herder en zijn schapen (ken je dat?). Verderop, voor het Grand Auditorium hangt Anatoly Roytman, de baas van Accenture Interactive, me virtueel aan te staren van op een levensgrote poster. Wat zou hij van me willen? Volgens Sorrell zou Accenture dit jaar vijf miljoen uitgegeven hebben om het Festival te sponsoren. Dat werd onmiddellijk ontkend door Duncan Painter, de CEO van Ascential, de eigenaar van de Cannes Lions: op de persconferentie van de ex-CEO van WPP zei hij aan de journalisten dat het veel minder was. Wie moet je dan geloven?
 
Maar los van de cijfers volstaat een blik vanop het terras van de pressroom op het gigantische jacht van Accenture in de oude plezierhaven om vast te stellen dat Sir Martin geen ongelijk heeft als hij beweert dat de consultants hier geen figurantenrol komen spelen. Ten bewijze, Accenture Interactive won zopas de eerste Grand Prix in zijn geschiedenis, met de campagne ‘JFK Unsilenced’ dat zijn Iers bureau Rothco maakte voor The Times.
 
‘The Times they are a changin’. Creativiteit is niet meer het voorrecht van de reclamebureaus, maar wel van ‘creators’ in ruime betekenis, om de terminologie van Adidas in zijn laatste campagnes over te nemen. Wie had ooit gedacht dat Cannes ooit een Lion zou uitreiken aan een professionele atleet? Dat gebeurde dit jaar nochtans aan de NBA-ster, LeBron James, bekroond voor zijn Uninterrupted-platform.

Zoals onze kameraad Philippe Wallez bij wijze van boutade zei: als je tegenwoordig geen platform hebt, ben je een mislukkeling.

Alison Lewis, de CMO van Johnson & Johnson, legde in Cannes uit hoe hij zijn samenwerkingsmodel met de bureaus wilde herzien, met de platformen voor ogen, om zijn bedrijf in staat te stellen creatieven en creators beter met elkaar te linken. Naar het voorbeeld van Keith Weed, de CMO van Unilever, benadrukten veel marketeers ook het belang van influencers als platformen voor de merken. Kortom, creativiteit is overal en de traditionele bureaus staan onder druk, worden in de verdediging gedrongen. De concurrentie kan zelfs komen van hun eigen klanten: het belang van ‘first-party data’ en de explosie van programmatic zullen de adverteerders ongetwijfeld aanmoedigen om hun interne marketingmiddelen nog te versterken en de bureaus ertoe aanzetten hun businessmodel te herzien. Procter & Gamble, Johnson & Johnson en onlangs nog Unilever willen de kaarten op dat vlak herverdelen. Dichter bij ons wil Proximus dezelfde richting uit, nu het op zoek gaat naar een nieuw ecosysteem dat creatie en media integreert, in het kader van de digitale transformatie van de telecom groep.
 
Maar wat ook het belang van de consultants, influencers of eender welke andere organisatievorm van de adverteerders is, de grootste bedreiging voor de bureaus komt van het… publiek, zoals journalist en schrijver Ken Auletta opmerkte tijdens zijn gesprek met Sorrell in Cannes. Dat geeft blijkbaar steeds luider uiting aan zijn weigering om voortdurend te worden gestoord door reclame…



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier