SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

De kikker die vetter wilde zijn dan de os, door Salma Haouach (experte storytelling & media)

Zondag 17 Juni 2018


De kikker die vetter wilde zijn dan de os, door Salma Haouach (experte storytelling & media)
“Sinds jullie in de marketing begonnen zijn met content te maken, ontstaat vooral de indruk dat jullie je met communicatie bezighouden.”
“Neen, dat is de taak van de communicatie, dat moet je met hen bekijken.”
“Dat heeft te maken met de corporate communicatie, ze moeten mee op de hoogte gehouden worden.”
“Dat initiatief valt onder PR, het is niet logisch dat het bij marketing ontstaat.”
“Omdat er producten in dat hele verhaal voorkomen, zouden we de marketing hierbij moeten betrekken.”
“Als je native onderhandelt met een media-uitgever, moet het mediabureau meedoen.”
 
Levensechte fragmenten uit het leven bij mijn klanten.
Ze doen me denken aan het verhaal van de kikker die vetter wilde zijn dan de os, terwijl iedereen zijn eigen plaats, zijn eigen talenten en zijn eigen formaat heeft. Je kunt je afvragen wie de kikker is en wie de os #verhandeling #jehebt3u
 
Ik denk dan altijd: “So what?”
Als consultant formuleer ik dat wel enigszins anders en zeg ik: “Ik ga in jullie processen de factor identificeren die het mogelijk maakt om deze actie te activeren en ervoor zorgen dat onze doelstellingen worden bereikt volgens nieuwe KPI’s en zinvolle content.”
Of, korter gezegd: ‘Our ships must sail in the same direction.'
 
Let op, ik ben heel blij dat ik het verschil niet meer moet uitleggen tussen content voor een brochure en het verhaal achter een product. Of dat ik niet meer moet herhalen dat je niet noodzakelijk van storytelling kunt spreken omdat iets op de sociale media staat.
 
We hebben hier te maken met een grijze zone, waar niemand zich durft aan wagen, de Bermudadriehoek van de marketing- en communicatiesector.
 
Er is een stilzwijgende verstandhouding gegroeid tussen de verschillende families – lees disciplines: ieder zijn territorium, ieder zijn business. Toch is er een zitje naast de adverteerder dat nog steeds onbezet is: de plaats van de speler die het verhaal construeert dat de partners zullen vertellen
 
Die grijze zone brengt allerlei veronderstellingen, gissingen en akkoordjes met zich mee. Als marketing begint met engagerende content te maken, begeeft hij zich dan niet op het terrein van de communicatie? De lijnen vervagen steeds meer. Marketing bouwt rechtstreeks mee aan content met de media-uitgevers om zijn producten te contextualiseren. Maar waar is dan de plaats van het mediabureau en zijn businessmodel? Enzovoort.
 
De kwestie van de bevoegdheid van de marketeers is de volgende. Terwijl er altijd van hen verwacht werd dat ze analytisch en precies waren, worden ze vandaag opgescheept met KPI’s inzake engagement.
 
Als de job slim toevertrouwd wordt aan het creatief bureau, wordt de verteller dan door hen aanbevolen? En waar stopt de marketingvertelling en begint die van de influencer en de lobbyist?
 
Het is alsof je de kaarten wilt herschudden voor het spel opnieuw begint en uiteraard wil niemand dat er een oorlog tussen de families uitbreekt.
 
Nochtans is er al bij al niet zo veel veranderd, ook al lijkt het van wel. De job van de verteller brengt ons terug bij de essentie van ons vak als reclamemaker: verhalen maken en vertellen, zoals het was voor alle mogelijke specialisaties opdoken. Dat het zitje waarover we het hadden vandaag leeg is, komt omdat het geleidelijk in de steek werd gelaten toen we reach boven engagement begonnen te verkiezen en massaal bereik boven emotie.
 
Als ik morgen een verhaal uitdraag dat een merk in een ‘sustainable’ context plaatst, vanwaar komt dan dat initiatief en wie draagt het uit? We weten allemaal dat we het moeten verspreiden met zogenaamde ‘marketingtools’ als we willen dat het blijft hangen, omdat die overeenstemmen met de onmiddellijke aandacht van ons publiek.
 
Want als vertellers verkopen we geen dromen, neen. We willen betekenis geven aan de boodschappen die we uitsturen. We willen ons publiek een reden geven om ons te lezen, om naar ons te luisteren of te kijken, om ons te liken, ons graag te zien. Voor we hun vragen ons te delen op Facebook, proberen we waarden te delen. Door onze verhalen hopen we vooral om de dag van ons publiek tot een betere dag te maken. Omdat we hen aan het lachen brengen, herinneren aan een basiswaarde, omdat we een andere bril aanreiken om door te kijken, omdat het publiek het fijn vindt tijd met onze content door te brengen.
 
Dat heet banden smeden, geloof ik.
 
In dat verband heb ik de volgende hypothese: we hebben de gewoonte aangekweekt ons publiek bijna te verplichten om ons populair te vinden. Ter verduidelijking: het is alsof bepaalde merken de populaire suikertantes waren die ons allerlei dingen lieten ontdekken. Vandaag zijn ze helaas veranderd zijn in van die oude zuurpruimen die ons verplichten tot de obligate natte zoen op hun wang (bah!).
 
Hoe kunnen we in zo’n context de kaarten herverdelen, zonder dat een van de spelers zich verplicht voelt om vals te spelen of te bluffen? Joker! Iedereen zal zijn spel onder de loep moeten nemen, zijn tactiek aanpassen en zichzelf in vraag stellen. Zonder de os te willen zijn als je een kikker bent.



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier