SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Alex Thoré (Magis Company): "Mijn toverdrank bevat een positieve instelling en resultaten"

Zaterdag 16 Juni 2018


Alex Thoré (Magis Company):
Aan het einde van de maand en na vijf jaar bij Proximus verlaat Alex Thoré zijn post als CRM, Branding & Communication Director om zijn eigen bedrijf te starten. Dat doopte hij Magis Company. In het gesprek dat we met hem hadden, heeft hij het over de veranderingen bij Proximus sinds de rebranding van het bedrijf, de pitch die zopas van start ging en natuurlijk over zijn plannen.
 
Je hebt er vijf jaar vol omwentelingen opzitten bij Proximus. Wat zal je bijblijven en waar ben je het meest trots op?
Ik hecht enorm veel belang aan de resultaten. In die zin ben ik het meest trots op de rebranding naar het nieuwe Proximus (komende van Belgacom) en de digitale transformatie in marketing communicatie. Daardoor kunnen we onze spots nu ondertekenen met de X van Proximus. Die visie koesterden we al in 2014, bij de invoering van onze nieuwe identiteit. Vier jaar later stellen we vast dat 90% van onze consumenten de X met Proximus en zijn kwalitatieve waarden associeert. Als marketeer voelt dat een beetje alsof je de ‘swoosh’ van Nike gecreëerd hebt.
 
Over digitale transformatie gesproken, de award voor Best Use of Data & Performance Marketing die we onlangs op de AMMA wonnen, getuigt van de goede resultaten van onze strategie. We hebben Telenet ingehaald op het vlak van ‘share of engagement’. In 2015 zaten we op 20% en had Telenet 60%. Vandaag zitten we aan 50%, terwijl Telenet afklokt rond 30%. We kunnen ook prat gaan op een “double digit” groei inzake ‘click to order’ en wat de CRM betreft, hebben we het gebruik van het ‘Next Best Offer’ in de verkoopkanalen significant verhoogd.  Allemaal zaken die bijgedragen hebben tot drie jaar van groei voor Proximus.
 
Zijn er ook dingen die je betreurt of die je frustreren?
Ik ben in feite een beetje zoals Obelix die in de toverdrank is gevallen. Voor mij bevat die toverdrank een positieve instelling en resultaten. Ik heb nooit veel last van spijt en zelden van frustraties. Toch had ik liever wat meer tijd gestoken in de menselijke aspecten, om de teams nog meer te kunnen steunen in de digitale transformatie. Op dat vlak hebben we enorm veel vooruitgang geboekt, maar het is iets wat nooit stopt. De pitch die we zopas gestart zijn, kadert in de ontwikkeling van een ecosysteem dat de digitale transformatie van de media- en communicatiestrategie versnelt en versterkt.
 
Heb je in het kader van de competitie tips voor bureaus die met Proximus zouden willen samenwerken?
Ze moeten vertrekken van de Proximus-visie, dus de bevoorrechte leverancier van digitale diensten en media worden. In termen van communicatie betekent het dat we de juiste boodschap naar het juiste publiek moeten verspreiden, op het juiste moment en op de juiste plaats. Dat is niet nieuw, maar het is iets wat we steeds beter kunnen dankzij de ontwikkeling van de technologie. Het betekent ook dat media en creatie niet meer los van elkaar gezien kunnen worden, want ze moeten ideaal in real time geoptimaliseerd kunnen worden, naargelang de prestaties van de campagnes. Ik zou de bureaus dus aanraden: ‘Think Different!’. Durf de traditionele methodes te doorbreken en vertrek van een wit blad. Stel jezelf in vraag om zo de beste manier te vinden om samen te werken binnen het nieuwe ecosysteem.
 
Waarom heb je in feite besloten om Proximus precies nu te verlaten?
Bij mijn eerste evaluatie bij P&G, meer dan twintig jaar geleden, wees mijn manager me er al meteen op dat ik ondernemersbloed had zonder het zelf te weten. Dat ben ik nooit vergeten en het is iets dat ik achteraf nog meermaals te horen heb gekregen. Bij andere bedrijven, zoals Pernod Ricard, Coca-Cola of Danone, en zelfs bij de bureaus waarmee ik gewerkt heb. Waarom heb ik niet eerder de sprong gewaagd? Eerlijk gezegd, omdat ik er bang voor was. Omdat de grote bedrijven waarvoor ik heb mogen werken ook gouden kooien zijn.
 
Waarom nu? Omdat ik vandaag kan bouwen op twintig jaar ervaring bij deze grote bedrijven, waar ik altijd voor groei en meerwaarde gezorgd heb, iets waar ik zeer trots op ben. Die ervaring heeft mijn ruggengraat versterkt en geeft me vertrouwen in het welslagen van mijn project. Ik wil er nog aan toevoegen dat de technologische evoluties veel belemmeringen inzake ondernemerschap hebben weggehaald. Natuurlijk is de concurrentie groter, maar als je vertrouwen, ervaring en het juiste project hebt, als je bovendien goed omringd bent en de juiste partners vindt, denk ik dat je redelijkerwijze mag geloven in je slagingskansen.
 
En wat de timing aangaat gelinkt aan de pitch die we starten.  De visie en de aanpak is uitgewerkt en gealigneerd.  Ik zag mezelf moeilijk deelnemen aan de selectie zelf, aan de introductie van de teams, om dan het bedrijf te verlaten. Daarom zal ik niet betrokken zijn bij de scoring van de deelnemers.
 
Kun je alvast iets meer over je project vertellen?
Ik geloof zo rotsvast in de digitale visie van Proximus dat ik in precies dezelfde richting ga ondernemen. Ik ben van plan digitale marketingoplossingen voor bedrijven te ontwikkelen. Het kan gaan om tools om campagnes te bouwen, om prestaties op te volgen, maar het kan ook verder gaan dan pure marketing - HR, logistiek, enzovoort - in partnerschap met de start-ups die ik zou willen steunen. Mijn inbreng betreft de enerzijds de kennis van de noden van adverteerders om betere digitale producten te ontwikkelen en anderzijds mijn ervaring in succesvolle ‘go-to-market’.
 
Start-ups steunen, betekent dat investeren?
Ja, in feite wel, maar het is geen verplichting en niet als meerderheidsaandeelhouder. Ik zal de voorkeur geven aan participatienames die verband houden met mijn bijdrage, in termen van beheer, kennis, marketing en ontwikkeling van digitale producten.
 
Heb je al partners?
Ik start mijn eigen bedrijfje voor meer wendbaarheid. Het heet Magis Company. ‘Magis’ betekent ‘meer’ in het Latijn. Het vertaalt wat ik bedrijven die een beroep doen op mijn digitale producten en diensten wil aanreiken om concrete en operationele oplossingen met meer resultaten te vinden.
 
Ik sta in contact met meerdere potentiële partners die me toegang zouden verlenen tot de facilities en ontwikkelaars die ik nodig heb. Ik neem nu eerst de tijd om de verschillende pistes die me geboden worden te finaliseren voor beslissing.
 
 



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Marie-Noëlle De Greef en het roadbook van ING

Marie-Noëlle De Greef en het roadbook van ING



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier