SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

L'union fait la force, door Griet Byl (MM)

Zaterdag 16 Juni 2018


L'union fait la force, door Griet Byl (MM)
Afgelopen week kondigde de tegenwoordig veelgeplaagde Vlaamse mediaminister Sven Gatz de oprichting van een spiksplinternieuw Vlaams Journalistiek Fonds aan. Niet dat er nog geen was, integendeel. Vandaag behartigen initiatieven als het Fonds Pascal Decroos en de Vlaamse Vereniging van Journalisten de belangen van de schrijvende pers in het noordelijke landsgedeelte.

Met zijn nieuwe structuur wil Gatz echter de versnippering van de beschikbare middelen tegengaan, wat op zich natuurlijk geen dom streven is. De pers heeft het immers niet onder de markt en kan elke vorm van steun gebruiken. Ook als die bijvoorbeeld komt van gedoodverfde frenemies als Google dat met zijn Digital News Initiative ondertussen al 94 miljoen toekende aan 461 projecten in 29 Europese landen, waarvan 14 in België, ten belope van een totaal bedrag van 3,7 miljoen. We kunnen er alleen maar blij om zijn, want nieuwsmerken zijn bakens in deze bange dagen van fake news, giftige debatten op Facebook en vuile modderoorlogen op Twitter. Gelukkig vinden de mediaconsumenten dat steeds vaker ook opnieuw, zoals deze week bleek het uit Digital News Report van Reuters.

Wat we ons daarbij wel afvragen is waarom Gatz schaalgrootte in Nederland gaat zoeken: hij verklaarde op zijn website immers dat hij samenwerkingen wil stimuleren met de Nederlandse tegenhanger, het SVDJ. “De uitdagingen die de nieuwe digitale mediasamenleving aan de journalistiek stelt, zijn in Nederland immers dezelfde als in Vlaanderen”, schrijft hij. Dat is uiteraard een goed idee, want eendracht maakt macht. Maar waarom kan de minister niet eerst aan tafel gaan zitten met zijn Franstalige ambtsgenoot, als het gaat om het journalistieke vak en de officiële ondersteuning ervan? Zijn journalisten fundamenteel anders aan de andere kant van de taalgrens? Koesteren ze andere idealen? Een verschillende ethiek? Of is de nationale eenheid tegenwoordig zo uitgehold dat het merk België enkel nog bovengehaald wordt om bierblikjes te sponsoren? We wensen overigens het allerbeste aan onze Duivels;-)



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier