Fr
Close

CANNES LIONS 2018

20% minder inschrijvingen

Vrijdag 15 Juni 2018

Voor de editie van de Cannes Lions 2018 werden in totaal 32.372 jobs ingeschreven door 90 landen. Dat is een daling met ongeveer 22% ten opzichte van vorig jaar. De organisatoren verklaren deze daling enerzijds door de nieuwe formule (met de verdwijning van de Cyber, Integrated en Promo & Activation Lions, alsook meer dan 120 subcategorieën). Anderzijds wijzen ze ook op de afwezigheid van de Publicis-bureaus. De negatieve impact van beide elementen wordt geschat op respectievelijk 13 en 8%.
 
Toch verheugen de organisatoren zich vanwege het grotere aantal werken dat ingeschreven werd door merken en mediagroepen (uitgevers, operatoren, enzovoort), met een respectieve stijging van 84% en 59%. Tegelijk genereerden de twee nieuwe categorieën die dit jaar ingevoerd werden - Creative eCommerce en Sustainable Development Goals - 1.166 inschrijvingen. Vermelden we ook een sterke toename in de verschillende categorieën die verband houden met Craft, met meer bepaald 1.720 inschrijvingen voor de eerste Industry Craft Lions.
 
Wat België betreft, tellen we dit jaar 382 inschrijvingen, wat overeenkomt met een daling van 20%, helemaal in de lijn met de globale cijfers dus.
 
Concreet gaat het om 68 jobs in Media, 46 in Direct, 43 in Radio & Audio, 42 in PR, 38 in Brand Experience & Activation, 25 in Outdoor, 18 in Design, 18 in Film, 16 in Social & Influencer, 14 in Film Craft, 9 in Digital Craft, 9 in Creative Data, 8 in Entertainment, 7 in Entertainment for Music, 6 in Product Design, 4 in Health & Wellness, 2 in Creative eCommerce, 2 in Creative Effectiveness, 2 in Mobile, 2 in Sustainable, 1 in Industry Craft, 1 in Print & Publishing en 1 in Titanium.

Archief / CANNES LIONS 2018