SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Gert Ysebaert: "De radiomarkt in Vlaanderen bestaat de facto uit een duopolie. Daar willen wij verandering in brengen"

Zondag 10 Juni 2018


Gert Ysebaert:
Er gebeurde veel bij en rond Mediahuis het afgelopen jaar. In Nederland uiteraard, maar ook in België, waar de groep de oprichting van een nieuwe online videoregie aankondigde, een extra native studio uit de grond stampt en met NRJ Vlaanderen een nieuw radiostation lanceert. Om het over al deze onderwerpen te hebben, hadden we een uitgebreid gesprek met Gert Ysebaert, de Guest in ons volgende magazine. Hier volgen alvast enkele fragmenten bij wijze van voorsmaakje.

In april kondigden jullie de lancering van een nieuw stadsradionetwerk aan. Dat wordt opgestart in samenwerking met De Vijver Media en SBS. Vanwaar deze toenemende belangstelling voor radio?
Nu we van de Vlaamse overheid een licentie voor een stadsradionetwerk gekregen hebben, lanceren we dit najaar inderdaad het merk NRJ in Vlaanderen. Dat doen we via een 50/50 joint-venture met De Vijver Media en via een licentie van NRJ Group. Het station dat geleid zal worden door Tom Klerkx, gaat uitzenden vanuit Antwerpen en zal een lokale programmering brengen die zich richt op de 14-44-jarigen. De regie zal in handen zijn van Var dat daarmee voor het eerst een privé-radio in portefeuille krijgt.

Zoals je wellicht weet, is dit niet ons eerste radio-initiatief. We zijn al betrokken bij Radio Nostalgie in Vlaanderen en in Wallonië. Beide doen het zeer goed. Onze interesse voor radio vloeit voort uit de wetenschap dat het een zeer sterk medium is dat bijzonder kort en erg efficiënt op de bal speelt. Het is een medium waarin we graag wat actiever zouden zijn. De afgelopen decennia heeft Var de radio groot gemaakt en, laten we een kat een kat noemen, de VRT heeft daar veel geld aan verdiend. Met de zenders van Medialaan bestaat de markt in Vlaanderen dus de facto uit een duopolie. Daar willen wij verandering in brengen met onze investeringen in Nostalgie en NRJ. Verder blijven we naast de oprichting van het nieuwe stadsradionetwerk ook de ambitie koesteren voor een landelijke zender die ook zou uitzenden via de FM-band.

Niet via DAB+ of digital?
Niet onmiddellijk neen, maar wel zo snel mogelijk. Ook op DAB+ is er vandaag plaatsgebrek, maar we geloven nog steeds in het potentieel van analoge radio, zeker hier in België. Niet alleen de kwaliteit van de ether is hier zeer goed, ook de vele files maken dat radioconsumptie hoog blijft. Er moet gewoon ruimte worden gemaakt op de FM-band, zo hoeft niemand zijn licentie in te leveren. Dat is perfect mogelijk, we hebben daar studies laten over maken.

Waarom doen jullie dat samen met SBS?
Omdat we allebei vragende partij zijn. Het is ook een logische stap, gezien onze eerdere partnerschappen via De Vijver Media. En we vullen elkaar uitstekend aan. Zowel SBS als wij beschikken over sterke content, de nodige platformen en een groot bereik.

Jullie hebben ook de handen in elkaar geslagen voor de oprichting van een gezamenlijke regie die zich zal toeleggen op de commercialisering van jullie beider online videoaanbod. Heeft het kind ondertussen al een naam en een manager?
Het moment om daarover te communiceren is nog niet aangebroken. Voor alle duidelijkheid wil ik wel even benadrukken dat de regie voor de print en online display reclame in onze nieuwsmerken in handen blijft van Mediahuis Connect. De nieuwe gezamenlijke regie zal zich enkel toeleggen op online video op de websites van onze respectieve merken en ook de strategische cel The Pool die zich bezighoudt met de uitwerking van crossmediale campagnes wordt in de nieuwe structuur geïntegreerd. Ook hier is SBS een ideale partner voor Mediahuis, want zij hebben zowel veel video in huis als toegang tot de televisieadverteerders. Samen vormen we een zeer sterke combinatie met zeer veel groeipotentieel, maar we kunnen pas concreet van start gaan na de goedkeuring door de concurrentieraad.

Naast online video zetten jullie, net zoals de rest van jullie collega’s in de pers, commercieel ook sterk in op content marketing.
Inderdaad. Je ziet adverteerders hun budgetten en campagnes steeds meer verschuiven naar content. Om aan die behoefte te voldoen hadden we al Content Connections in het leven geroepen, nu komt daar MH Brand Studio bij, een structuur gestoeld op het voorbeeld van de prestigieuze T Brand Studio van New York Times of WP Brand Studio van Washington Post. Deze native cel wordt geleid door Dirk Vandekerckhove, een man met een gigantische expertise en een uitgebreid netwerk. Zijn komst stelt ons in staat in te spelen op de sterk geëvolueerde vraag. Adverteerders verwachten vandaag immers niet louter native content, maar ook en vooral native strategie. Ze komen met een bepaalde doelstelling naar ons en vragen ons dan om ‘consultative selling’. We verkopen met andere woorden niet meer alleen bereik, maar een hele waaier oplossingen op maat. Dat vraagt een heel andere aanpak en Dirk is wat dat betreft een topper.
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB):

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB): "De meeste reclame van nu is slecht, maar dat is altijd zo geweest"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier