SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: MDB-pige toont een kortademige start van het jaar

Zaterdag 2 Juni 2018


Seen from Space: MDB-pige toont een kortademige start van het jaar
2017 eindigde met een daling van bijna 2% van de totale bruto bestedingen in de klassieke media. Het eerste trimester van 2018 doet het helaas nog slechter, met een daling van 3,1% ten opzichte van de drie eerste maanden van 2017. Van een index 100 in januari zijn we gedaald naar 97 in februari en 94 in maart. Alle media gaan in het rood, behalve de bioscoop. TV en affichage flirten met het evenwicht, hoewel de trend toch licht negatief is. De dagbladpers en de magazines vertonen een daling van 4%. Zelfs de radio, de goede leerling van vorig jaar, kampt met een vertraging van 5%. De gratis regionale pers verliest meer dan 30%.

Gezien per sector vermelden we de duidelijke daling bij de autofabrikanten, ondanks het salon in januari, alsook van de distributie in zijn geheel. De bestedingen van de spelers die actief zijn in online verkoop op de klassieke media, dalen sterk (-37%). In Telecom trekken Nethys en Telenet hun sector aanzienlijk naar beneden.

In afwezigheid van betrouwbare cijfers voor 2017 en cijfers voor 2018, is het helaas onmogelijk internet in dit plaatje op te nemen. De recente publicatie van de Adex Benchmark van het IAB schat dat de (netto) digitale markt in België in 2017 met 6,5% vooruitgaat. Ook als is dit een zwakke toename in vergelijking tot het Europees gemiddelde, de meerekening van digital zou de vastgestelde daling a priori aanzienlijk verzachten, zo niet doen verdwijnen.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier