SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: televisiezenders versus SVOD

Zaterdag 2 Juni 2018


Seen from Space: televisiezenders versus SVOD
In zijn ‘Global Television Demand Report’ (januari-maart 2018) meet Parrot Analytics op verschillende markten, waaronder België, de vraag naar originele digitale series (die dus geproduceerd en uitgezonden worden voor en door SVOD-platformen zoals Netflix). We hebben het hier dus niet over bereikmetingen, maar de meting van de vraag, los van het gebruikte platform, al dan niet binnen een wettelijk kader en los van de vraag of de content al dan niet beschikbaar is op de lokale markt. Er wordt gekeken naar de trend en de verwachtingen.

Het resultaat voor België is een vrij sombere ranking die vooral ingenomen wordt door sciencefiction en fantasy, een genre dat momenteel vrij anekdotisch vertegenwoordigd is op tv, als het om series gaat. Onmiddellijk blijkt de afstand tussen deze rangschikking en die van het CIM-bereik voor dezelfde periode (dus wat de daadwerkelijke consumptie betreft). Of het nu gaat om de traditionele mengeling van comedy en detective, bestrooid met een beetje drama, zoals in de vooral lokale producties in het noorden, of de al even traditionele combinatie van Amerikaanse blockbusters (vooral detective&actie) en Franstalige producties in ‘Comédie du Sud’ modus. Er is duidelijk sprake van twee afzonderlijke werelden die elkaar a priori aanvullen. Als je weet dat Netflix alles in het werk stelt om zo goed mogelijk in te spelen op de verwachtingen van zijn abonnees, kun je je afvragen hoe het komt dat het populairste genre via SVOD zo arm bedeeld is op de lineaire tv (en vooral te zien is op kleinere of nichezenders voor liefhebbers, zoals Syfy)?. Anderzijds weten we ook dat beide werelden bepaald worden door totaal uiteenlopende logica’s. De traditionele tv heeft er meer bij te winnen om zijn troeven in de verf te zetten dan te proberen Netflix op zijn eigen terrein te verslaan…



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Michel Dupont:

Michel Dupont: "Er komt wellicht een dag dat adverteerders gaan smeken om op TF1 te mogen."



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier