SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: televisiezenders versus SVOD

Zaterdag 2 Juni 2018


Seen from Space: televisiezenders versus SVOD
In zijn ‘Global Television Demand Report’ (januari-maart 2018) meet Parrot Analytics op verschillende markten, waaronder België, de vraag naar originele digitale series (die dus geproduceerd en uitgezonden worden voor en door SVOD-platformen zoals Netflix). We hebben het hier dus niet over bereikmetingen, maar de meting van de vraag, los van het gebruikte platform, al dan niet binnen een wettelijk kader en los van de vraag of de content al dan niet beschikbaar is op de lokale markt. Er wordt gekeken naar de trend en de verwachtingen.

Het resultaat voor België is een vrij sombere ranking die vooral ingenomen wordt door sciencefiction en fantasy, een genre dat momenteel vrij anekdotisch vertegenwoordigd is op tv, als het om series gaat. Onmiddellijk blijkt de afstand tussen deze rangschikking en die van het CIM-bereik voor dezelfde periode (dus wat de daadwerkelijke consumptie betreft). Of het nu gaat om de traditionele mengeling van comedy en detective, bestrooid met een beetje drama, zoals in de vooral lokale producties in het noorden, of de al even traditionele combinatie van Amerikaanse blockbusters (vooral detective&actie) en Franstalige producties in ‘Comédie du Sud’ modus. Er is duidelijk sprake van twee afzonderlijke werelden die elkaar a priori aanvullen. Als je weet dat Netflix alles in het werk stelt om zo goed mogelijk in te spelen op de verwachtingen van zijn abonnees, kun je je afvragen hoe het komt dat het populairste genre via SVOD zo arm bedeeld is op de lineaire tv (en vooral te zien is op kleinere of nichezenders voor liefhebbers, zoals Syfy)?. Anderzijds weten we ook dat beide werelden bepaald worden door totaal uiteenlopende logica’s. De traditionele tv heeft er meer bij te winnen om zijn troeven in de verf te zetten dan te proberen Netflix op zijn eigen terrein te verslaan…



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier