SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Piekeren over de GDPR of je relatie met de consument bekijken?, door Karin De Bruyn

Zaterdag 2 Juni 2018


Piekeren over de GDPR of je relatie met de consument bekijken?, door Karin De Bruyn
De dag nadat de GDPR in werking trad stuurde Karin De Bruyn ons deze bedenking...

Gisteren ging ik naar bed, totaal verbijsterd. Er is al te veel gezegd en geschreven over alle misvattingen over de vaak dubbelzinnige kantjes van de GDPR, dit is dus geen zoveelste poging om de complexiteit van de regelgeving af te straffen.

Zoals zoveel mensen (als ik de vele gefrustreerde posts binnen mijn netwerk mag geloven) werd mijn inbox overspoeld door honderden GDPR-mails die bedelden om aandacht en actie. Heel wat van die mails waren afkomstig van gevestigde, bekende merken die er veel geld voor over hebben om zich te onderscheiden van de rest en als uniek of anders te worden beschouwd. Maar hoe uniek ben je als merk als je er met opzet voor kiest om tot het allerlaatste moment te wachten en uiteindelijk dus terechtkomt tussen alle andere 1001 merken? Wat is noodzakelijk om je te onderscheiden? Het is vrij eenvoudig: je moet creatief en authentiek enerzijds en je moment weten te kiezen anderzijds. Zo simpel is het.

Twee mails sprongen eruit, omdat ze me aan het lachen brachten en me deden lezen wat ze te vertellen hadden. Allebei waren ze afkomstig van zelfstandige storytellers-copywriters. Al de rest verviel in pover opgebouwd, arm en saai schrijfwerk, met aan het begin en/of het einde een vreesachtige boodschap, toch niet precies de associatie waar je als merk naar op zoek bent.

Werden ze geschreven door bureaus die even geen newsletters meer konden zien? Waren ze het werk van een marketeer met last van mailingvermoeidheid? Of waren ze besteld door iemand die enkel de wettelijke en technologische aspecten gecontroleerd had?

In plaats van te kletsen over customer centricity, doe er iets aan. In plaats van dubieuze customer experience tools uit te vinden en te implementeren, ga naar de essentie van customer centricity en zet ‘mij’ op de eerste plaats. Iedereen had daar een gouden kans om te tonen dat zijn of haar merk wil bouwen aan een betrouwbare langetermijnrelatie en al wat er uit de bus kwam, was een vervelend, stom en very last minute mailtje waaruit bleek dat het jullie allemaal geen bal kan schelen.

Ik moet heel de tijd denken aan de quote van Chris Savage, de oprichter van Wistia: “Als we allemaal toegang hebben tot dezelfde soorten data, zijn het niet meer de data die het verschil maken, maar zal het de kunst zijn.” Wellicht moeten veel merken de intelligentie om moderne businesscultuur te veranderen herontdekken en koesteren in hun queeste naar transformatie en compliance. De kunst van de uitwisseling in een wereld vol verandering.

(Foto: Bruno Deregge)



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Michel Dupont:

Michel Dupont: "Er komt wellicht een dag dat adverteerders gaan smeken om op TF1 te mogen."



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier