Fr

BRANDS

Christoph Ruys (Icons&Kings): "Screenagers zijn de eerste generatie die zich geen leven voor het internet herinneren"

Zondag 3 Juni 2018

Christoph Ruys (Icons&Kings):

Als oprichter en managing partner van ‘Icons and Kings – The Visual Agency’ coacht Christoph Ruys ondernemingen doorheen de visuele uitdagingen die zich vandaag en morgen op creatief, strategisch en technologisch vlak manifesteren. Daarnaast is hij ook auteur en keynote spreker. Hij publiceerde zopas een bijzonder interessant werk over het belang van visuele marketing bij die Keure.

Waarom schreef je dit boek?
Met dit boek wil ik voor marketing- en communicatiespecialisten als een sparringpartner fungeren. Gebaseerd op essentiële inzichten, skills, cases en trends geeft het een flinke portie zuurstof aan alle marketing- en communicatieprofessionals die bereid zijn om hun vakgebied te actualiseren vanuit een visuele waardecreatie, niet toevallig vaak het spanningsveld tussen ‘oude’ en ‘nieuwe’ marketing!

Wat moeten we verstaan onder de visuele marketeer? En een visual marketing team?
Een organisatie of een onderneming die in de nabije toekomst niet het slachtoffer van de sterk gevisualiseerde samenleving wil worden (die vaak ook opgejaagd wordt door de sterke digitalisering), kiest er maar beter voor om met haar visuele identiteit en bijhorende visual marketing aan de slag te gaan. Als ze dat niet doet, verdwijnen de organisatie, de onderneming, de diensten of de producten vroeg of laat van de radar. Beelddenken’ dringt zicht dus op!

Heel veel vacatures rond een visual marketeer zal je hier nog niet vinden, maar toch is het een job met veel potentieel. De visual marketeer bewaakt de strategische en operationele visuele vertaalslag rond het DNA van een onderneming, stuurt bij en zorgt voor een visueel strategische en creatieve dynamiek.

In je boek heb je het over screenagers. Wat zijn dat? Hoe onderscheiden ze zich van de rest?
Ik denk vaak aan Generation Z en jonger wanneer ik over screenagers spreek. Ze zijn globaal georiënteerd, hebben vaak meer gemeen met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de wereld dan met oudere generaties in hun eigen woonplaats. Het is de eerste generatie die zich geen leven voor het internet kan herinneren. Ze hebben geen posters van popsterren boven hun bed hangen, maar volgen influencers op social media. Ze vormen visuele netwerken (zonder het zelf altijd te beseffen) via bijvoorbeeld Snapchat of WhatsApp, delen hun emoties via muziek en aarzelen niet om reeds op jonge leeftijd een blokkeringsprincipe toe te passen. Wie of wat hen niet raakt, gaat er onherroepelijk uit. Wie niet voldoet aan hun standaard, wordt geblokkeerd. Waar millennials eigenlijk de proefkonijnen waren van alle grote beginnende sociale media en met vallen en opstaan lessen leerden over privacy, exposure en de gevolgen daarvan, weten screenagers vaak beter waaraan ze beginnen. Ze zijn zich in ieder geval hyperbewust van hun online identiteit.

Waarom is de visuele relatie tussen merk en klant belangrijk?
Sterke visuele identiteiten of campagnes belichamen in het beste geval een aantal emoties waarin potentiële klanten zich herkennen. Dat maakt al veel toelichting overbodig. Show, don’t tell!

Hoe zijn digitalisering en visualisering met elkaar verweven?
Ze vullen elkaar perfect aan in de snelheid waarop we vandaag communiceren. Dat verplicht ons in veel gevallen, zeker wanneer het om sociale media gaat, om op een zo performant mogelijke manier te visualiseren en te communiceren, waarbij niet in het minst de creatieve aspecten van de beeldvorming het verschil maken, opvallen en uiteindelijk blijven hangen.

In je boek teken je een visuele marketing roadmap uit. Kun je die even kort onder woorden brengen?
Het is een duidelijk schema waarin in eerste instantie de focuspunten en de opties vervat zitten en het visualiseert al meteen de verschillende, potentiële mijlpalen en de verbanden tussen de verschillende deelprocessen. Het visual marketing team gebruikt de visual marketing roadmap als basis van een project, maar ook om in overlegsituaties met de opdrachtgever hun voorkeuren en aanpak op die van anderen af te stemmen en toe te lichten.

Wanneer je deze visual marketing roadmap bekijkt, zie je dat de roadmap in drie horizontale stroken is opgedeeld. Er is de merkidentiteit en -beleving, de interactie tussen merk en klant en ten slotte de manier waarop je kan gaan personaliseren en meten. Op die assen zijn verschillende focuspunten geïntegreerd (online/offline, content, context, physical/digital blend, big data en Internet of Things) samen met een veelvoud aan toepassingen. Het zijn deze toepassingen die je eerst samen met de klant in kaart kan brengen en op die manier meer of minder gewicht kan geven aan bepaalde focuspunten. In een volgend stadium ga je dan over tot het uitvoeren of produceren en implementeren. De visual marketing roadmap zoals hieronder afgebeeld, is dus geen kant-en-klaar stappenplan, aangezien dit van opdracht tot opdracht kan verschillen. Enkel de horizontale lijnen en de focuspunten zijn vaste waarden!

Wat met audio? Is het niet zo dat audio een even belangrijke rol speelt in de communicatie van morgen?
Voor bepaalde toepassingen zal dit zeker zo zijn. Maar ik stel toch vast dat campagnefilmpjes op sociale media soms tot 85% zonder klank bekeken worden. In die zin is het belang van audio dus relatief. Waar audio en beeld elkaar in de toekomst nog meer gaan kruisen is bijvoorbeeld bij voice search. Gesproken zoekopdrachten naar de nieuwe Nikes, bijvoorbeeld, beklemtonen zowel het gebruik van klank als een intelligent (technisch) gebruik van beelden.

Heb je een boodschap voor creatieven en marketeers van nu?
In essentie gaat het niet langer om de vraag of we als onderneming of als merk bereid zijn om het brede gamma aan visuele ontwikkelingen en toepassingen om te zetten naar een strategisch marketingverhaal. Integendeel, de urgentie die hier tussen de lijnen van het boek vervat zit, aangestuurd door de klant van morgen die vandaag reeds visueel navigeert tussen schermen en werelden, vraagt al meteen om een daadkrachtige aanpak. Denk trouwens nooit dat je organisatie of onderneming te klein is om met een sterke visual-marketingaanpak aan de slag te gaan. Iedere onderneming en ieder merk moet zichzelf af en toe opfrissen om actueel en relevant te blijven. Klein of groot, omvang maakt niet uit. Ook een klein merk moet zich visueel positioneren en dit effectief ook vermarkten. Een visie rond visual marketing uitrollen heeft dan ook positieve effecten binnen elke organisatie.

Christoph Ruys, 'Gezocht M/V, Visual Marketeer', verschenen bij Die Keure

Archief / BRANDS