Fr
Close

INTELLIGENCE

BrandZ Top 100: een recordjaar voor de groei van merken

Dinsdag 29 Mei 2018

BrandZ Top 100: een recordjaar voor de groei van merken

De 2018-editie van de BrandZ Top 100-studie van Kantar Millward Brown toont een groei van de totale merkwaarde van 21%. Het is ook het eerste jaar dat alle categorieën van de ranglijst groeien. De beste winst was in de detailhandel (+35%) - verrassend genoeg -, verzekering (+24%), luxegoederen en technologie (+28%).

De ranglijst wordt opnieuw gedomineerd door de merken van deze laatste sector die 56% van de totale waarde van de ranglijst vertegenwoordigen, en waarbij er acht technologiemerken in de top 10 staan. Google en Apple bezetten de eerste twee plaatsen, waardoor hun waarde wordt verhoogd met respectievelijk 23% en 28%. Amazon (+49%) van zijn kant ontroont Microsoft (+40%) en staat derde.

Daarna volgt Tencent (+ 65%), nummer vijf en eerste Chinese merk. Die Chinese merken noteren de grootste groei van BrandZ 2018 (+ 47%) met 14 nieuwe merken in de Top 100, vóór de Amerikaanse merken (+23%).

Commentaar van Kantar Millward Brown: "Merken die het nieuwe gebruik van data en innovatieve technologieën weten te combineren met creatieve marketingbenaderingen om een unieke en vernieuwde klantervaring te bieden, zullen degenen zijn die zullen winnen. Omdat in de digitale wereld sterke merken voornamelijk door ervaringen worden opgebouwd.

Archief / INTELLIGENCE