Fr

BRANDS

Dominique Demets (Tiense Suiker) en Rachid Lamrabat (Tiqah): "De diversificatie van de bevolking creëert nieuwe noden"

Zaterdag 26 Mei 2018

Dominique Demets (Tiense Suiker) en Rachid Lamrabat (Tiqah):

Enkele weken geleden zette Tiense Suiker zijn eerste stappen in etnomarketing en meer bepaald met de lancering van Shukr, een merk gericht op de Maghrebijns-Arabische gemeenschap. Dominique Demets, Senior Brand Manager Belgium bij Tiense Suikerraffinaderij, en Rachid Lamrabat, oprichter van Tiqah, het bureau gespecialiseerd in etnomarketing, vertellen hoe het merk tot stand kwam.

Vanwaar komt het idee om een merk te creëren dat gericht is op de Maghrebijns-Arabische gemeenschap?
Demets:
Tiense Suiker staat bekend om zijn iconische producten, maar is daarnaast altijd gedreven door duurzame innovaties die aan specifieke behoeftes beantwoorden. Voor nostalgici is er Cassonade Graeffe; wie bewuster met suiker wil omgaan, kan terecht in ons 'Ti'Light' gamma; er was een convenience oplossing door groeven in de harde suikerklontjes te maken; er is onze bloemsuikermolen en noem maar op. Anno 2018 zien we dat de diversiteit in de Belgische samenleving stijgt en dat die diversiteit gedreven wordt door de moslimbevolking. Dat brengt andere behoeftes met zich mee en als grootste Belgische speler in suiker is het aan ons om die behoeftes in te vullen. Aldus lanceren we Shukr, een nieuw merk dat gericht is op die doelgroep. Lingo, een groot suikertablet van 62 gram dat perfect bruikbaar is voor het traditionele recept van muntthee, is ons eerste product. We willen van Shuckr een paraplumerk maken voor alle suikerproducten die gericht zijn op die etnische groep. Later volgen nog andere producten onder hetzelfde merk.

Hoe zullen jullie dit merk positioneren?
Lamrabat:
Shukr betekent dankbaarheid in heel veel talen waaronder het Turks, Arabisch, Marokkaans, Perzisch, enz. In de Maghrebijns-Arabische gemeenschap is gastvrijheid en sociale cohesie onder familie en vrienden zeer belangrijk. Bij die bijeenkomsten moet er ook iets op tafel komen en meestal zijn dat zoete dingen: zoete munthee, zoete koekjes, enz. Met andere woorden, we consumeren heel veel suiker. Het bewustzijn dat te veel suiker consumeren ongezond is, is er wel, maar het is toch de traditie die de bovenhand haalt op dat bewustzijn. Met het eerste product onder Shukr hebben we ingezet op convenience, want dat is iets dat die doelgroep nog niet kent. Lingo helpt om de juiste dosering suiker in je theepot te krijgen.

Is er marktonderzoek gebeurd?
Demets:
Tiqah heeft marktonderzoek gevoerd in Nederland, Frankrijk, Duitsland en België. Momenteel wordt het product enkel in België gelanceerd, maar op termijn is een lancering in onze buurlanden zeker niet uitgesloten.

Lamrabat: We hebben gemerkt dat 98% van de respondenten vrijwel dezelfde consumptiemomenten hebben voor suiker, namelijk de consumptie van zoetigheden tijdens traditionele momenten. Initieel was het niet de bedoeling om een nieuw merk te lanceren, maar toen we ontdekten dat de markt zo groot was, zijn ze bij Tiense Suiker beginnen nadenken over zo een paraplumerk. In de Maghrebijns-Arabische gemeenschap gebeurt de aankoop van suiker vrij opportunistisch. Mensen zijn er niet echt loyaal aan een merk.

Ziet de marketingmix er verschillend uit dan bij andere producten?
Demets:
De verpakking komt in vier talen (de drie landstalen en Arabisch). Shukr zal beschikbaar zijn in etnische supermarkten en winkels. Dat is een ander circuit dan het distributiekanaal dat Tiense Suiker doorgaans gebruikt. Op het vlak van media focussen we op POS, online communicatie, social media en influencer marketing.

Archief / BRANDS