SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

TrendWolves & ACC over de professionele verwachtingen van Gen Y in de reclame

Zondag 27 Mei 2018


TrendWolves & ACC over de professionele verwachtingen van Gen Y in de reclame
Om een beter inzicht te krijgen in de manier waarop Millennials hun job in de communicatiesector ervaren, voerde de ACC een kwalitatief onderzoek in samenwerking met TrendWolves. De resultaten werden gepresenteerd tijdens een ronde tafeldebat met Karen Wouters (Antwerp Management School), Thierry Lescrauwaet (UQ Talents), Maarten Leyts (Trendwolves), Geert Smets (Deloitte) en auteur & coach Philippe Bailleur.

Laten we het eerst even hebben over de steekproef van het onderzoek.
Maarten Leyts:
Dat werd online en volledig anoniem gevoerd bij 335 respondenten jonger dan 36 uit 22 bureaus. 80% werkt bij een full service bureau waar ze met een grote groep collega’s werken. Het overgrote deel is hoogopgeleid en de gemiddelde leeftijd bedraagt 27,7 jaar. Ze behoren dus tot wat je gerust de ‘Harry Potter’ generatie zou kunnen noemen. Samengevat zijn Millennials digital natives, wat onder andere betekent dat ze compulsieve delers zijn. Het zijn ook dromers die door hun ouders niet alleen verwend werden, maar ook voortdurend te horen kregen hoe uniek ze wel waren en dat ze alles konden worden wat ze wilden. Zelfontwikkeling is dan ook hun manier om zich te differentiëren. Ze zijn bovendien ambitieus en idealistisch, maar veel minder gefocust dan Gen Z. Het evenwicht tussen hun privéleven en werk is essentieel. Door hun open opvoeding gedijen ze best in een horizontale structuur.

Volgens het onderzoek geven de Millennials in de communicatiesector zichzelf 7,14 op 10 voor algemene jobtevredenheid. Waar komt dat cijfer vandaan?
ML:
Algemeen onderzoek van Accent.jobs bij 1000 Belgen leverde een jobtevredenheid van 6,79 op bij de Millennials. De communicatiesector doet het dus goed. De jobtevredenheid wordt bepaald door meerdere factoren. Natuurlijk speelt het loon een rol, maar daarnaast willen Millennials liefst werken in een human centric bedrijfscultuur. 97% van de respondenten geeft aan dat leuke collega’s essentieel zijn, net zoals de effectieve steun die ze verlenen (94%). Ook steun van het management is belangrijk, maar 4 op 10 respondenten vinden dat datzelfde management onvoldoende voeling heeft met wat leeft op de werkvloer. Verder vinden ze dat hun job uitdagend moet zijn en willen ze het gevoel hebben zinvol bezig te zijn. Negen op tien respondenten vindt dat een job ook een passie moet zijn. Het zijn dan ook bezielde werknemers.

Zijn Millennials ambitieus?
ML:
Beslist wel. Acht op de tien respondenten hebben vertrouwen in het feit dat ze over voldoende talenten beschikken om het te maken en 77% wil hogerop geraken. Twee op drie hebben echter het gevoel hun talenten onvoldoende te kunnen inzetten op de werkvloer.

Wat kunnen werkgevers daaraan doen?
Karen Wouters:
Het gebrek aan visie op groeimogelijkheden, kan de algemene tevredenheid van de werknemer beïnvloeden en ervoor zorgen dat ze opzoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Binnen een horizontale structuur is het moeilijker voor werknemers om die groeiopportuniteiten te spotten. In zo’n structuur gaat groeien niet over leiding geven, maar om impact hebben. Werkgevers moeten hun werknemers de vrijheid geven om die impact te claimen en werknemers moeten hun sterktes kennen en kansen grijpen, het is tweerichtingsverkeer.

Thierry Lescrauwaert: Het denken in rollen in plaats van in functies en duidelijke objectieven en verwachtingen afspreken is heel belangrijk om een future proof organisatie uit te bouwen. Meer dan 60% van de jobs van de toekomst zijn nog niet gekend, maar als je in talenten en rollen denkt kan je nu al het juiste team uitbouwen, dat alle soorten projecten en challenges aankan.

In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, zijn Millennials geen jobhoppers.
MT:
Neen. Slechts een op vijf respondenten heeft drie of meer jobs gehad voor z’n huidige job. Zes op tien respondenten geven aan niet actief op zoek te zijn naar een andere job. 80% werd wel al spontaan gecontacteerd, 20% ging daarop in. Amper 4% zou de sector willen verlaten.

Klopt het dat mogelijke redenen om van job te veranderen hebben vooral te maken met het loon?
MT:
Er spelen meerdere factoren, waaronder de jobinhoud en bijvoorbeeld ook praktische aspecten als het woon- en werkverkeer, maar wat het loon betreft is het belang van het absolute bedrag ondergeschikt aan het subjectieve gevoel ‘rechtvaardig betaald te worden voor de geleverde prestaties’. Als dat niet het geval is, hebben ze een gevoel te worden uitgebuit. In het algemeen is de algemene tevredenheid over het loon in de sector eerder laag (amper 36% is eerder tevreden). Millennials in de sector zijn vooral blij met de extra-legale voordelen, maar zijn enorm ontevreden over de recup-mogelijkheden: zeven op tien klaagt daarover. Voor Millennials is dat echt een issue.

Een ander aspect dat een belangrijke voorspellende rol speelt in de jobtevredenheid is de kloof die Millennials ervaren tussen verwachtingen en realiteit.
Philippe Bailleur:
De kloof heeft vooral te maken met de ervaren bedrijfswaarden, de zinvolheid van de job en de steun van het management. Het is in dat verband belangrijk dat de werkgever de rol van mentor of coach aanneemt, zodat de werknemer impact kan hebben op het dagelijks reilen en zeilen van het bedrijf.

Op basis van de resltaten uit dit onderzoek formuleerden de ACC en Trendwolves een aantal tips voor de werkgevers in een sector waar drie tot vier generaties moeten samenwerken op de werkvloer. Shoot ahead!
MT:
Werk met kleine zelfsturende teams die begeleid worden door een mentor of coach. Plan regelmatig informele feedbackmomenten in. Zorg ervoor dat hun takenpakket divers en uitdagend is. Voorzie talentmanagement en bied opleidingen aan, zodat Millennials hun sterktes kunnen ontdekken. Geef hun ook zelf inspraak in de keuze van die opleiding. Werk niet alleen aan het ontwikkelen van expertise, maar ook op het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Stippel een persoonlijk ontwikkelingsplan uit waarin de langetermijndoelen van het bureau, de huidige en toekomstige functie-eisen en de loopbaanwensen van de werknemer worden besproken en op regelmatige tijdstippen wordt afgestemd. Walk the talk. Dwing niemand om na de werkuren te werken en respecteer de balans tussen werk en privéleven. En zorg dat je werknemers impact kunnen hebben.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Alex Thoré (Magis Company):

Alex Thoré (Magis Company): "Mijn toverdrank bevat een positieve instelling en resultaten"



DOSSIER  



Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier