SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: media-inflatie lager dan algemene inflatie in België

Zaterdag 26 Mei 2018


Seen from Space: media-inflatie lager dan algemene inflatie in België

We hebben de scope van de UMA-verslagen over de evolutie van de reclameprijzen en –kosten een beetje verruimd. Die rapporten gaan altijd over een periode van vijf jaar; we hebben dat gewoon verdubbeld door de vorige versies erbij te nemen. Dat leverde een evolutie over tien jaar van de gemiddelde tarieven en kost/1000 contacten voor alle media, een historiek die dus begint net voor de grote financiële crisis van 2008.

Gemiddeld stegen de prijzen van het gemiddelde boodschappenmandje van de Belgische consument tijdens die periode met 1,9% per jaar. Dat is iets meer dan de jaarlijkse evolutie van de kost/duizend contacten zoals we die hier schatten: die bedraagt +1,6%. De algemene inflatie ligt duidelijk hoger dan de evolutie van de tarieven die van het ene jaar tot het andere aanzienlijke schommelingen doormaken (naar boven en naar beneden). Het gemiddelde blijft in de buurt van 0. Natuurlijk berust de schatting van de prijzen en kosten van alle offline media op “de gemiddelde aankoop” van de adverteerders, zoals we die terugvinden in de MDB-Nielsen cijfers. Het is niet uitgesloten dat bepaalde sectoren zeer verschillende evoluties hebben doorgemaakt, naargelang hun specifieke mediagebruik. Maar dezelfde opmerking geldt voor het “gemiddelde boodschappenmandje’ dat de overheid gebruikt om de inflatie te schatten.

Er is een grote afwezige in deze evolutie: digital dat steeds sterker aanwezig is in het mandje van de adverteerder. Helaas dwingt het ontbreken van betrouwbare gegevens voor 2017 ons net zoals de UMA om de kosten voor het internet uit te sluiten uit het plaatje. Wie beweerde er dat met het internet alles meetbaar wordt?



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier