SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Millennials in de communicatiesector: 7,14/10 voor jobtevredenheid

Dinsdag 22 Mei 2018


Millennials in de communicatiesector: 7,14/10 voor jobtevredenheid
Om een beter inzicht te krijgen in de manier waarop Millennials naar hun job in de communicatiesector kijken, voerde de ACC een kwalitatief onderzoek in samenwerking met TrendWolves. 335 respondenten jonger dan 36 uit 22 bureaus namen deel aan de online enquête. Bedoeling: het HR-beleid in de bureaus en bij uitbreiding in de rest van de sector beter afstemmen op de behoeften en verwachtingen van de Generatie Y. De resultaten van het onderzoek werden gisteren voorgesteld tijdens een ronde tafelgesprek met meerdere specialisten in de persoon van Karen Wouters (Antwerp Management School), Thierry Lescrauwaet (UQ Talents), Maarten Leyts (Trendwolves), Geert Smets (Deloitte) en Philippe Bailleur.

Goed nieuws: gemiddeld geven de Millennials in de communicatiesector zichzelf 7,14 op 10 voor algemene jobtevredenheid (versus 6,79 voor de Millennials in het algemeen). Die jobtevredenheid wordt bepaald door meerdere factoren. Er is om te beginnen het loon, maar daarnaast willen Millennials liefst werken in een human centric bedrijfscultuur. 97% van de respondenten geeft aan dat leuke collega’s essentieel zijn, net zoals de effectieve steun die ze verlenen (94%). Ook steun van het management is belangrijk, maar 4 op 10 respondenten vinden dat datzelfde management onvoldoende voeling heeft met wat leeft op de werkvloer. Verder vinden ze dat hun job uitdagend moet zijn en willen ze het gevoel hebben zinvol bezig te zijn. Negen op tien respondenten vindt dat een job ook een passie moet zijn.

Acht op de tien respondenten hebben vertrouwen in het feit dat ze over voldoende talenten beschikken om het te maken en 77% wil hogerop geraken. Twee op drie hebben echter het gevoel hun talenten onvoldoende te kunnen inzetten op de werkvloer. Toch zijn Millennials, in tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, geen jobhoppers. Slechts een op vijf respondenten heeft drie of meer jobs gehad voor z’n huidige job. Zes op tien respondenten geven aan niet actief op zoek te zijn naar een andere job. 80% werd wel al spontaan gecontacteerd, 20% ging daarop in. Amper 4% zou de sector willen verlaten.

Mogelijke redenen om van job te veranderen hebben vooral te maken met het loon. Hoewel het absolute bedrag ondergeschikt is aan het subjectieve gevoel ‘rechtvaardig betaald te worden voor de geleverde prestaties’, is de algemene tevredenheid over het loon in de sector eerder laag (36% is eerder tevreden). Millennials zijn vooral blij met de extra-legale voordelen, maar zijn enorm ontevreden over de recup-mogelijkheden (7 op 10).

Een ander aspect dat een belangrijke voorspellende rol speelt in de jobtevredenheid is de kloof tussen verwachtingen en realiteit. Die kloof lijkt groter bij vrouwen dan bij mannen en is vooral duidelijk als het gaat over de bedrijfswaarden, de zinvolheid van de job, de passie voor het vak en de steun van het management, alsook de impact op het bedrijf. Tot slot geven we nog mee dat veel van de factoren die Millennials citeren als motiverend om bij hun bedrijf te blijven hangen samen met bedrijfscultuur: een beter loon, beter gestuurde processen, flexibeler kunnen werken en meer wederzijds respect. Een goed verstaander!

Meer details hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier