SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Clip Clap, door Griet Byl (MM)

Zondag 13 Mei 2018


Clip Clap, door Griet Byl (MM)
In Cannes is het traditionele filmfestival na de officiële opening door Cate Blanchett en Martin Scorcese in volle gang. Voor de 71ste keer al; van een kras oudje gesproken. Wie het ooit mocht bijwonen, weet dat het na zeven decennia nog altijd een prestigieus en glamoureus hoogtepunt is voor de hele industrie wereldwijd. Natuurlijk is, net als bij wijn, de ene cru al beter dan de andere, maar elk jaar zitten er parels in de selectie en soms wordt er geschiedenis geschreven. Op de rode loper, door de jury en uiteraard op het witte doek.

Dat zal deze keer alvast niet aan Netflix te danken zijn: de streamingdienst stuurt dit jaar zijn kat. In april vaardigde het Festival met name een regel uit die het onmogelijk maakt om in de selectie te worden opgenomen als een film niet in de Franse zalen te zien is of zal zijn. Je kunt je afvragen of die beslissing getuigt van een gezonde reflex om oneerlijke concurrentie tegen te gaan of dat er eerder sprake is van behoudsgezind protectionisme. Want dankt een film zijn bekronenswaardige karakter aan zijn distributiecircuit of aan de kwaliteit van zijn script, regie en acteerprestaties? Wat weegt zwaarder door, de aantrekkingskracht om abonnees te werven of het commerciële potentieel om te scoren in de zalen?

Over zalen gesproken, die doen het overigens lang niet zo slecht de laatste jaren. Uit cijfers die vorige week gepubliceerd werden door het European Audiovisual Observatory blijkt dat in 2016 990 miljoen bioscooptickets verkocht werden in de EU. Dat waren er 12 miljoen meer dan in 2015, wat zorgde voor het beste resultaat sinds 2004. Hetzelfde rapport wijst ook op een toename van het aantal producties in de EU. In 2016 werden 2167 films geproduceerd in Europa, goed voor een stijging met 4,4%, niet alleen documentaires, maar ook fictie.

Ze zullen het graag horen bij Brightfish, waar ze ook voor 2017 mooie groeicijfers kunnen voorleggen voor de Belgische markt, zowel wat het aantal tickets als wat de inkomsten van de zalen betreft. Wat geenszins betekent dat de zaaluitbaters in hun handen mogen wrijven en op hun lauweren mogen rusten. De cijfers hebben immers veel – hoewel niet alles – te maken met de kwaliteit van het filmaanbod. Dat geldt trouwens net zo goed voor de streamingdiensten die niet voor niets luidkeels communiceren over het aandeel van het lokale premium aanbod in hun abonnement.

Al bij al heeft de baas van de Association of Theater Owners John Fithian het ongetwijfeld bij het rechte eind. Hij beschouwt de doorbraak van Netflix en Amazon niet als een bedreiging, maar als een kans om nieuwe cinefielen te kweken. Die film zowel alledaags thuis consumeren of degusteren als deel van een totaalbeleving in de bioscoop. Wist je trouwens dat in de States ondertussen nieuwerwetse ‘dine-in cinemas’ als paddenstoelen uit de grond schieten? Ook al pikken we zelf graag een filmpje mee onder een dekentje, languit in bed, in de zetel of zelfs in de tuin, wat zouden we daar graag ‘The Man who killed Don Quixote’ van Terry Gilliam gaan kijken! Die werd overigens geproduceerd werd met de steun van… Amazon. Benieuwd of de prent uiteindelijk vertoond zal geraken, daar in Cannes.



ARCHIVE / MEDIA - AUDIOVISUAL






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier