SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Johan Van de Poel (ACC): "Er wordt veel talent verspild aan pitches"

Zondag 13 Mei 2018


Johan Van de Poel (ACC):
Tijdens de BEA Awards lanceerde de ACC de Spoiler Award. Deze symbolische trofee valt te beurt aan opdrachtgevers voor evenementen die de richtlijnen van het charter voor een gezonde competitie niet respecteren. Met nefaste gevolgen voor de sector. Tekst en uitleg door de als altijd even welbespraakte CEO Johan Vandepoel.

Waarom roept de ACC de Spoiler Awards in het leven? Waren er nog niet genoeg?
Vier jaar geleden schreven de ACC en de UBA richtlijnen uit voor opdrachtgevers die een eventbureau willen selecteren. Daarin wordt onder andere aangeraden chemistry meetings te organiseren met kandidaat-bureaus, om het aantal deelnemers op de shortlist van pitches te kunnen beperken tot drie of vier bureaus. Die kunnen dan gebrieft worden met budgetopgave. Sindsdien kregen we nog steeds klachten van de eventbureaus en uit het eventluik van onze Profitability Survey bleek dat de situatie er niet op verbeterd is, integendeel. Er worden nog steeds te veel en te vaak pitches georganiseerd met te veel deelnemers voor te kleine budgetten en te lage vergoedingen.

Zijn daar cijfers over?
Wel, Belgische eventbureaus nemen gemiddeld deel aan 41 tot 45 pitches per jaar. Dat is drie keer meer dan in Nederland, waar er ook meer loyauteit heerst tussen klanten en bureaus. Er blijven nog steeds te veel deelnemers in de eindronde en het betreft in vele gevallen budgetten van 75.000 tot 100.000 euro. Als je weet dat een eventbureau kan rekenen op een bruto marge van maximum 20% en dat een pitch hen gemiddeld 5000 euro kost, is meteen duidelijk wat voor aderlating het voor de sector betekent. En een brain drain ook, die opdrachtgevers in staat stelt gratis ideeën te scoren.

Daarom riepen jullie dus die omgekeerde award in het leven. Waarom een rotte tomaat?
Omdat het een award is die je niet wilt krijgen: hij is bedoeld om spelbrekers te sensibiliseren. Sinds 2 mei krijgen opdrachtgevers die zich niet aan het eerder genoemde handvest houden een ingekaderd beeld van een rotte tomaat toegestuurd. We gaan een overzicht bijhouden en hopelijk kunnen we een positieve evolutie aankondigen. Tegelijk hebben de 36 aangesloten ACC-eventbureaus gezamenlijk besloten dat ze niet meer zullen deelnemen aan pitches die het handvest niet respecteren, dus pitches waarvoor meer dan vier bureaus worden ingeschakeld om gratis strategische of conceptuele aanbevelingen uit te werken.

Los daarvan, hoe gaan de zaken in feite in de event sector?
Er is veel werk, de sector heeft zich duidelijk herpakt sinds de crisis na de aanslagen van twee jaar geleden. Maar als je naar de marges kijkt, is de situatie veel minder rooskleurig. Bovendien kampen de meeste bureaus met een nijpend gebrek aan talent en mankracht. Dat heeft onder andere ook te maken met het feit dat de project en event managers veel te veel tijd verliezen met de vele pitches waaraan ze moeten deelnemen. Er wordt met andere woorden bijzonder veel talent verspild aan pitches.

Maar de event sector is en blijft een heel voluntaristische sector, waar je nog steeds vooral ondernemers ziet die zelf hun bureau opgericht hebben en zeer actief blijven op het terrein. Ze staan nog steeds heel dicht bij de praktijk.

Hoe zie jij de plaats van events in de communicatiemix evolueren?
De categorie van wat we vroeger ‘above the line’ bureaus noemden, spitst zich vandaag steeds meer toe op social media, ter vervanging van wat vroeger naar de traditionele media ging. Maar diezelfde sociale media leveren in de evensector een meerwaarde. In het verleden begon een evenement met een kartonnen uitnodiging en eindigde het in het beste geval met een foto die je mee naar huis kreeg. Dat is vandaag wel anders. Dankzij de sociale media overspant de beleving een veel grotere periode dan het event zelf, met een community en content om te exploiteren vooraf, tijdens en achteraf. Dat heeft meteen ook een impact op de rol van de eventbureaus die opschuift richting strategie, wat hun missie in het hele communicatieproces ongetwijfeld verruimt. Die ruimere exploitatie van live contacten maakt ze alleen maar kostbaarder, zeker nu de waarde van andere mediacontacten niet altijd even eenvoudig te bepalen is.

Wat zijn de volgende concrete challenges voor het Expert Center Events?
Een belangrijk traject de komende maanden wordt de professionalisering van de venues procedure, wat het werk van de bureaus zou moeten vereenvoudigen. En natuurlijk de derde editie van Event Street die plaatsvindt op 19 juni.



ARCHIVE / ASSOCIATIONS






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier