SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Didier Vanden Brande (Silver & Copper): "In tegenstelling tot veel bureaus komen we ervoor uit dat we bepaalde expertises uitbesteden"

Vrijdag 11 Mei 2018


Didier Vanden Brande (Silver & Copper):
Na een omweg van negen jaar bij Microsoft en vervolgens twee jaar bij IPG Mediabrands, besloot Jean-Pierre Cremers (links) onlangs terug te keren naar zijn eerste liefde: de reclame. Hij werd Managing Partner bij Silver & Copper, na het vertrek van medeoprichter Carl Andry. Samen met zijn partner Didier Vanden Brande licht hij de redenen en de ambities van hun gezamenlijke project toe.
 
@Jean-Pierre: waarom besloot je om in dit avontuur te stappen?
Reclame is mijn referentiewereld, mijn opleiding en het is daar waar ik mijn carrière begonnen ben. Ik ben er uitgestapt toen digital begon door te breken, maar ik ben de reclame, zowel in België als in het buitenland, altijd blijven volgen.
 
Kortom, ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het feit dat een reclame je kan bekoren door het juiste idee, iets wat Silver & Copper – een bureau dat ik volgde – regelmatig deed. Sterker nog, al snel bleek dat het meer dan een indruk van me was: ook de sector erkende het werk van het bureau, vanwege de kwaliteit en de efficiëntie (na amper een jaar won Silver & Copper al een Gold Effie met Nostalgie, nvdr).
 
Uiteindelijk zette ik de stap en koos ik voor Silver & Copper omdat ik in de eerste plaats echt zin had om terug te keren naar de bureauwereld, met als bagage alle ervaring die ik tijdens mijn periode bij Microsoft en Mediabrands had kunnen opdoen. Verder vond ik het moment perfect geschikt om terug te keren, met alle nieuwe technologieën en data die het mogelijk maken de gebruiker, de klant, de consument een centrale plaats in de problematiek te geven. Alles is vandaag activeerbaar en daar zoveel mogelijk pertinentie kunnen aan toevoegen, vind ik een opwindend vooruitzicht.
 
@Didier: Waarom ging je akkoord om je met Jean-Pierre te associëren? Wat is zijn meerwaarde voor S&C?
Ik ken Jean-Pierre al meer dan 20 jaar en toen hij vernam dat Carl besloten had om Silver & Copper te verlaten, hebben we het gehad over zijn verlangen om naar de reclamesector terug te keren. Ik vond meteen dat het een ideale combinatie zou zijn, met een reële complementariteit: hij kan bogen op zijn verleden in digital en media, ik op mijn creatieve carrière. Jean-Pierre beschikt over een knowhow die ik niet noodzakelijk heb en die me dus enorm interesseerde. Wat ons echter vooral allebei aansprak, was onze talenten te kunnen combineren.
 
Verder was ik ook snel overtuigd door de vele gesprekken die we samen gehad hebben. Daaruit bleek dat we dezelfde visie delen op wat een reclamebureau vandaag moet zijn, maar ook op waar creatieve en pertinente communicatie voor staat.
 
Hebben jullie gesleuteld aan de filosofie en de positionering van het bureau?
DVB:
Zeker. Het is een werk van lange adem waar we enkele maanden geleden aan begonnen zijn. Eerst hebben we de positionering en de perceptie van het bureau onderzocht, alvorens de strategie en het dna van a tot z te herzien. We hebben enorm veel dingen aangepast, behalve de naam, die we absoluut wilden houden, omdat die ondertussen uitgegroeid was tot een echt handelsmerk. We gaan daarentegen wel een hoop nieuwe initiatieven nemen om hem nog aantrekkelijker te maken.
 
JPC: Pas op, het is helemaal niet de bedoeling tabula rasa te maken en het verleden te vergeten. We willen vandaag nog steeds op de proppen komen met een kwalitatief en differentiërend aanbod, maar tegelijk willen we het merk en het bureau de werkelijkheid van vandaag binnenleiden.
 
Hoe onderscheidt de positionering van S&C zich vandaag van die van de andere bureaus?
JPC:
We willen Silver & Copper vestigen als een bureau met ruimere competenties, dat in staat is te beantwoorden aan ruimere problematieken dan diegene waarvoor het tot dusver bekendstaat, met name branding, imago en merkpositionering.
 
Om dat doel te bereiken, werken we samen met strikt geselecteerde externe partners. Daardoor kunnen we expertisecentra waarover we intern niet beschikken toch aanbieden (online, content, social, high level strategy, activation, design en architectuur, nvdr); ze zijn immers essentieel opdat Silver & Copper een perfect legitieme plaats in de huidige Belgische bureauwereld kan innemen.
 
DVB: Zoals gezegd, we gaan niet alles veranderen. We blijven sterk gehecht aan onze waarden, meer bepaald wat betreft de zorg die we besteden aan de uitvoering van onze campagnes. Zelf zullen we ook nog verder gaan, dankzij de partners over wie Jean-Pierre het heeft. Om deze samenwerking te definiëren, gebruiken we het beeld van een bijenkorf. In tegenstelling tot veel bureaus komen we ervoor uit dat we bepaalde expertises uitbesteden. We beschouwen het zelfs als een label dat alle bedrijven waarmee we samenwerken zal groeperen.
 
Welke doelstellingen koesteren jullie op korte en middellange termijn?
JPC:
De doelstelling op lange termijn, is dat Silver & Copper zoveel zichtbaarheid, reputatie en aantrekkingskracht geniet dat specialisten zelf contact met ons opnemen om deel te mogen uitmaken van ons ecosysteem en ons label. Dat zou echt tonen dat we erin geslaagd zijn een nieuwe manier van werken met bureaus en adverteerders te implementeren. Dat is echter pas mogelijk als we er op korte termijn in slagen het bureau te transformeren binnen wat het was, met behoud van al wat het goed deed en door voort te bouwen op de verworvenheden.
 
DVB: Op langere termijn hebben we ook een project dat de ultrageheime naam Silver&Copper Academy meekreeg. Daarmee willen we mikken op de jonge generatie creatieven die voortdurend in het bureau aanwezig is om onze aanpak ten opzichte van de millennials uit te diepen en te legitimeren.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier