SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Smart cities van morgen in kaart

Zaterdag 14 April 2018


Smart cities van morgen in kaart
'Cities: the new deal'. Dat is de titel van het 107-pagina's tellende boek uitgegeven door JCDecaux en gewijd aan de evolutie van onze steden. Het manifest stelt “dat de eenentwintigste eeuw die van de steden zal zijn”. Volgens de Wereldbank zal tegen 2050 70% van de wereldbevolking immers in steden wonen. Daar kunnen we ons dus maar beter op voorbereiden.

Dat is meteen het uitgangspunt van dit interessante werk over de steden van morgen in al hun vormen. Het voorwoord is geschreven door Jean-Charles Decaux himself die uitlegt dat ze steden in beweging onder de loep genomen hebben in de manier waarop ze bezig zijn met de digitale revolutie en de energietransitie. Aan de hand van inzichten van 16 denkers en spelers uit Frankrijk en daarbuiten worden allerlei acties en initiatieven voorgesteld die aansluiten bij de plannen van JCDecaux voor de toekomst.

Het geheel werd opgedeeld in zes thema’s die de steden van morgen zullen kenmerken: Human, Intelligent, Shared, Versatile, Creative en Agile. Elk thema wordt ontleed aan de hand van een visietekst en een aantal concrete toepassingen of illustraties. Vervolgens worden de voornaamste bijhorende noden opgesomd, alsook de manieren om hieraan te beantwoorden.

Aldus krijgen losstaande modewoorden een structurelere betekenis. Het ‘Human’ thema bijvoorbeeld wordt uitgelegd aan de hand van de huidige behoefte aan hertoeëigening van de stedelijke ruimte, nabijheid, samenhang, inclusie, welzijn en veerkracht. Die meervoudige maar samenhangende noden kunnen worden voldaan met behulp van luisterbereidheid, samenwerking, participatie, data, diversiteit, moduleerbaarheid en korte circuits.

Daarnaast brengt de publicatie die doorspekt is met fijne citaten en sprekende voorbeelden, ook enkele interviews, zoals een gesprek met de Gouverneur van Tokio, Yuriko Koiko, onder andere over de komende Olympische Spelen in de Japanse stad. “De toekomst van onze steden en dus van de meeste mensen, zit in ons vermogen om voortdurend betere oplossingen te bedenken die d gemeenschap ten goede komen en waar iedereen beter van wordt”, besluit Albert Asséraf, DG Strategie, Data en Nieuwe Gebruiken bij JCDecaux Frankrijk. Laten we hopen dat hij gelijk krijgt!

Meer details ontdek je hier.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier