SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Hoe contextuele reclame in DOOH het medium doet groeien

Woensdag 2 Mei 2018


Hoe contextuele reclame in DOOH het medium doet groeien
DOOH heeft de wind in de zeilen. Volgens cijfers van Warc is het het snelstgroeiende medium in de UK, na mobile. In België is het aandeel van DOOH in de totale out-of-home markt kleiner dan in andere landen. Volgens cijfers van Nielsen vertegenwoordigde het in 2017 7,58% van de investeringen (32% meer dan het jaar voordien). De cijfers van Kinetic België zijn hoger, omdat ze meer digitale dragers in rekening nemen dan Nielsen. Voor 2017 komt de specialist in digitale affichage op een aandeel van 14,19% (+9,82% t.o.v. 2016). “België is pas laat (eind 2011, nvdr.) begonnen met DOOH met een digitaal netwerk in de treinstations”, aldus Thomas De Greef, Managing Director bij Kinetic Belgium. “Het groeit snel, maar we zitten nog niet op hetzelfde niveau als in andere landen. Dat komt omdat de klassieke inventory in affichage zeer breed is in België. Verder betreft het een zware investering voor de regies en is de wetgeving over het toegelaten gebruik en meer bepaald het type beelden onduidelijk.”

In de UK voerde de onderzoeksafdeling Alfresco Life van Kinetic een studie over DOOH. Het uitgangspunt van de studie bij 1.000 consumenten die representatief waren voor de Britse bevolking: wat maakt DOOH nu juist aantrekkelijk voor consumenten en adverteerders?

Uit de studie blijkt dat DOOH positief gepercipieerd wordt. In het algemeen vond 74% dat digitale posters in het oog springen en 66% vindt het medium 'engaging'. Er zijn wel significante verschillen tussen de leeftijdsgroepen. Consumenten tussen 18 en 45 jaar zijn respectievelijk 15% en 20% positiever voor beide criteria dan de groep ouder dan 45 jaar. Verder vond 80% van de jonge doelgroep dat merken die DOOH inzetten vooruitstrevend zijn tegenover slechts 66% bij de oudere doelgroep.

DOOH heeft het grote voordeel dat het contextueel kan ingezet worden, zowel wat betreft het weer en de plaats als naargelang de gemoedtoestand of de tijd. Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten dit verwachten. Advertenties die aangepast zijn aan plaats en tijd, blijken het populairst. 50% van de consumenten geeft aan dat ze interesse hebben in plaatsgerelateerde advertenties in DOOH; bij tijdsgerelateerde advertenties is dit 45%. Die contextele advertenties doen het opnieuw beter bij jonge mensen. Ze zijn 30% meer geneigd dan ouderen om dit soort advertenties aantrekkelijker te vinden. 70% van de jongeren gelooft ook dat dit soort advertenties een positieve invloed hebben op de omgeving waarin ze neergezet worden.

De studie licht bij monde van Dominic Murray, Group Creative Account Director bij Kinetic Active London, nog twee voorbeelden uit van adverteerders die dit goed hebben begrepen. De taxidienst My Taxi merkte dat het grootste nadeel van zijn belangrijkste concurrent – je weet wel wie – de prijsschommelingen waren. Factoren als tijd, weer, locatie en lokale evenementen kunnen de vraag naar taxi's verhogen. Aldus ontwikkelde My Taxi een algoritme waarin tijd, weer, locatie en lokale events werden opgenomen. Op momenten dat de taxidienst Uber kon overtreffen werd dat real-time benadrukt met digitale advertenties.

Naast de contextuele mogelijkheden biedt DOOH ook de flexibiliteit om relevante, realtime content te creëren. Het Unilever-merk Lynx (Axe bij ons) maakte daar in de UK gebruik van bij zijn campagne Bigger Issues in samenwerking met de ngo C.A.L.M die het aantal zelfmoorden bij mannen wil terugdringen. Lynx volgde nieuwsartikels en sociale feeds om de verhalen te bepalen die de meeste aandacht kregen en zette die artikels naast ‘insights’ over de belangrijkste doodsoorzaak bij mannen onder de 45 jaar, namelijk zelfmoord (elke twee uur berooft een Britse man zich van het leven). Aldus werd er in overeenstemming daarmee elke twee uur een ander inzicht getoond op de digitale borden.

Murray besluit dat DOOH alles in zich heeft om de aantrekkingskracht bij jonge consumenten te vergroten en dus een belangrijke rol kan spelen om de totale out-of-home sector te doen groeien.

Meer details hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier