SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Jos Van Campenhout (Outsight): "Outdoor reclame heeft zijn troeven duidelijk versterkt"

Dinsdag 8 Mei 2018


Jos Van Campenhout (Outsight):
Jos Van Campenhout, ondernemer en mediaman in hart en nieren, verdiende zijn sporen in OOH, en gaf als voorzitter van de Technische Commissie Out Of Home van het CIM, mee vorm aan de nieuwe ‘currencies’ voor dit medium in België. Hij geeft ons zijn visie op de evolutie van het medium door middel van een klassieke SWOT.

Wat zijn de belangrijkste sterke punten van OOH in de huidige reclamemarkt?
OOH heeft de afgelopen jaren zijn USP enorm versterkt. Buiten de krachten van de klassieke affichage zijn er de mogelijkheden van de Digitale Out Of Home nog bijgekomen. Met klassieke OOH kunnen we heel snel de grote massa bereiken. Het is en blijft dus het massamedium bij uitstek. Door de investeringen in tools beschikken de mediastrategen over de mogelijkheden om via geotargeting hun boodschap nauwkeurig dicht bij de relevante touchpoints te plaatsen. Ook de contactprijs is en blijft lager dan eender welk ander medium. DOOH zal vooral ingezet worden om de juiste boodschap op de juiste plaats op het juiste moment te brengen. Pure targeting, weliswaar aan een hogere ‘cmp’ maar wel in de relevantst mogelijke context. Daarenboven biedt het medium een grote flexibilitiet en kun je de boodschap “à la minute” laten wijzigen in functie van vooraf bepaalde parameters. Zo kun je ’s morgens een andere boodschap en visual tonen dan ’s namiddags, of kun je de visual dynamisch laten veranderen naargelang het weer bijvoorbeeld. Vrij eenvoudige creatieve mogelijkheden die de impact van de boodschap sterk kunnen verhogen.

En waar liggen dan de zwakke punten?
Het grootste zwakke punt van het medium hing samen met de onnauwkeurige metingen en vage currencies. Dat hebben we de afgelopen 24 maanden weggewerkt en omgezet in een voorsprong. Als eerste medium hebben we ons gewaagd aan het invoeren van visibiliteitsparameters om de viewability te bepalen, en niet enkel de contactkans zoals het vroeger werd gemeten en zoals andere media vandaag nog steeds doen. Meer geloofwaardige currencies met kwalitatieve indicatoren zullen het vertrouwen geven aan de adverteerders dat hun geld goed geïnvesteerd is.

Welke opportuniteiten zie je voor OOH en DOOH op korte termijn?
We zien al jaren een verdere versnippering van het medialandschap en van de reclamekanalen en daar kunnen volgens mij mogelijkheden liggen om affichage nog sterker te profileren als het enige reclamemedium met permanent massaal bereik. We merken dat de ontwikkeling van de technologieën dan wel een zegen is voor de gebruikers maar tevens een zware uitdaging voor de traditionele massamedia. Uitgesteld kijken, adblockers, fragmentatie, etc. maken het er niet makkelijker op om je doelgroep te bereiken. OOH blijft over als enige echte massamedium en DOOH zal de klassieke affichagecampagnes daarbij perfect aanvullen. Er wordt volop gewerkt aan performante softwares die het plannen van DOOH veel makkelijker en flexibeler zullen maken. De huidige OOH bereikstudie is tevens DOOH-proof. Dit wil zeggen dat we in de database niet enkel de traffic per uurschijf hebben, maar ook de gemiddelde snelheid per uurschijf, per segment waarmee mensen zich verplaatsen. Deze gemiddelde snelheid resulteert in een specifieke dwelltime die dan weer een belangrijke invloed heeft op de zichtbaarheid van digitale advertenties. Het klinkt allemaal nogal technisch, maar België is momenteel het enige land dat over deze info beschikt in zijn OOH bereikstudie. Het is dus best mogelijk dat we als testmarkt zullen fungeren om bepaalde businessmodellen te introduceren.

En wat zie je als de voornaamste bedreigingen voor de verdere ontwikkeling van OOH in België?
De bedreigingen liggen er eerder aan de kant van de verschillende overheden. Affichageborden worden door de overheden vaak gezien als een gemakkelijke bron van inkomsten. Dit zowel rechtstreeks, door de huurgelden die de afficheurs aan de steden betalen, als onrechtstreeks, door het steeds maar verhogen van de taksen. Ook een overdreven strenge reglementering van DOOH zou een negatieve impact kunnen hebben op de economische ontwikkeling.

Conclusie voor de toekomstvisie?
OOH staat in ons land klaar om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan dankzij de investering in een bereikstudie en bijhorende tools die de vergelijkingen met elke ander medium aankunnen. De bereikcijfers en kwalitatieve indicatoren zullen de krachten van het massamedium aantonen en in competitieve ‘currencies’ weergeven: een enorm hoog bereik met een hoge contactfrequentie. Aan die slagkracht worden steeds meer en beter de troeven van DOOH gekoppeld, dat flexibeler kan ingezet worden om de doelgroep accurater te bereiken in de juiste context en op het juiste moment.
 



ARCHIVE / AGENCIES - MEDIA






INTERVIEW

Alex Thoré (Magis Company):

Alex Thoré (Magis Company): "Mijn toverdrank bevat een positieve instelling en resultaten"



DOSSIER  



Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier