SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Mitchel Elsen over de start van Hype Empire New York

Zondag 6 Mei 2018


Mitchel Elsen over de start van Hype Empire New York
Eerst stampte hij in België productiehuis TRS uit de grond, maar hij droomde ervan om naar New York te vertrekken. En zo geschiedde. Nadat hij daar Razr opstartte en een tijdje als freelance consultant werkte, lanceerde hij vorig jaar samen met enkele vrienden Hype Empire. Dat bureau focust vooral op social strategy en content creation voor sport. Tijd voor een gesprek met American Boy Mitchel Elsen.
 
Voor we het over je recente wapenfeiten hebben, vertel ons eerst eens waarom je in feite naar de States vertrokken bent? Je productiehuis TRS deed het toch goed?
Ik was net 30 geworden en had het gevoel dat ik een beetje vast zat in België Ik was al een tijdje verschillende horizonten aan het verkennen en op een dag heb ik de knoop doorgehakt. Daarop heb ik Razr opgestart in New York, wat daarna overgegaan is in het Australische Photoplay. Na een jaartje daar ben ik begonnen als freelance consultant voornamelijk gefocust op growth, als Interim CMO bij New York Festivals, de awards shows, Interim CMO bij Denizen, een social activation agency in LA en CMO bij Kode Media, naast een resem (board) advisor roles.
 
Een jaar geleden richtte je dan Hype Empire op.
Inderdaad. Hype Empire is vorig jaar gestart in New York met onder andere enkele vrienden van agencies als 72&Sunny en Droga5, alsook mensen uit de productie van Partisan en Ridley Scott. We focussen voornamelijk op social strategy en content creation voor sport, we zijn een social content agency. Ik omschrijf onze activiteiten graag als social entertainment: we creëren entertainment hoofdzakelijk voor sociale kanalen, meer bepaald voor sport.
 
Wat maakt jullie aanpak bijzonder?
Wat ons meteen anders maakt, is dat wij uitsluitend focussen op sport gerelateerde klanten en in die niche hebben we heel weinig competitie. Ons grootste voordeel is dat we snel en flexibel kunnen werken, iets wat veel grote bureaus niet gemakkelijk kunnen.
 
Hoe ziet de nabije toekomst eruit?
Onze grootste klant momenteel is Reebok, met wie we sinds het begin samenwerken en die relatie evolueert enorm. Het laatste jaar hebben we vooral gewerkt op de lancering van de Flexweave shoe en de volgende focus ligt op een nieuwe biologisch afbreekbare schoen die 100% composteerbaar is. Er loopt een aantal gesprekken voor nieuwe klanten. Vandaag werken we alvast met het basketbalteam Miami Heat en hopelijk kunnen we in de toekomst meer werk doen voor sportteams, wat zeer fascinerend is en massa’s opportuniteiten biedt voor cross-partnerships met sportmerken. Daarnaast gaan we nu strategisch tewerk om deel uit te maken van de doorgroei van voetbal in de US. Dat laatste doe ik dan vooral via mijn engagement binnen Black Arrow (blackarrowfc.com), een nieuw media platform gefocust op voetbal en ‘black culture’. Verder spelen we met het idee uit te breiden naar de Britse markt.
 
Hoe zie jij de advertising markt de komende jaren evolueren?
In principe zie je al wat tien jaar geleden voorspeld werd ook uitkomen. Klanten gaan meer en meer kleine roster agencies hebben in plaats van een enkel Agency of Record. Mediabureaus wacht een mooie toekomst, op voorwaarde dat ze het slim spelen, want ze hebben de juiste troeven in handen, het gaat er gewoon een beetje van af hangen hoe snel ze zullen en durven vooruitgaan. Consultancy bedrijven maken een interessante cross-over naar creative en hebben ook budgetten om top creatieven aan te trekken. De meest interessant verschuiving in mijn ogen gaat echter helemaal niet om de bureaus, maar om de mediaplatformen die sowieso een deel werk wegnemen van de bureaus, gewoon omdat ze veel relevanter zijn en meteen een groot distributiekanaal kunnen aanbieden.
 
Wat bedoel je daar precies mee?
Ik zie veel ‘talent agencies’ investeren in bureaus om hun klanten rechtstreeks te matchen met de merken, om zo die relatie te controleren. We werkten onlangs samen met CAA op een NBA project. Ze vertegenwoordigen onder andere Peyton Manning van de New York Giants, Dwayne Wade van Miami Heat, David Beckham, Tony Parker (Spurs), om er maar een paar te noemen. Zij leggen dan de link tussen die grote namen en de merken. Ook WME dat enkele jaren geleden 49% van de aandelen van Droga5 kocht, is een goed voorbeeld. Dit soort deals zullen steeds vaker voorkomen. Tegelijk is er een harde strijd om talent bezig, waarbij bureaus moeten opboksen tegen de concurrentie van technologiebedrijven die grote budgetten hebben en daardoor het beste creatief talent kunnen binnen halen.
 
Wat is volgens jou de grootste uitdaging voor de betrokken creatieve spelers?
Dat is een klassieker: relevant blijven. Wat we vandaag doen, is binnen twee jaar wellicht niet meer relevant, dus je moet constant proberen vernieuwen. Maar een ding staat vast: creativiteit is meer dan ooit the highest value.
 
Wat is het grootste verschil tussen de Amerikaanse en de Europese markt?
Ik denk dat er vooral culturele verschillen zijn en dat vertaalt zich vooral in de mentaliteit. Iedereen is een opportunist en daardoor is het gemakkelijker business doen omdat de mensen open staan voor alles en iedereen: ‘You never know how this guy can help you’. Anderzijds denk ik dat de US hun voordeel zouden kunnen doen met een meer relaxte Europese mentaliteit en creativiteit.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier