SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

De tips van Petra De Roos (LDV United) om een Effie Award te winnen

Zondag 6 Mei 2018


De tips van Petra De Roos (LDV United) om een Effie Award te winnen
Wie kan de inzenders van een Effie-case beter tips geven dan zij die de cases uiteindelijk zullen beoordelen? Het is alsof de boswachter de stroper vertelt waar hij het best zijn geluk kan beproeven…. De tips van jurylid Petra De Roos, Managing Director van LDV United.
 
Welk advies geef je marketeers die een case willen insturen?
Het is een ongelofelijk cliché, maar begin er op tijd aan. Idealiter zelfs voor de campagne gestart is. If you think like you’re preparing for an Effie, chances are bigger you’ll end up with one.
 
De duidelijke bepaling van de commerciële en communicatiedoelstellingen en de beoordeling van het werk in functie hiervan, is een manier van werken die je je automatisch eigen maakt als bureau dat al een aantal Effie Awards op zijn palmares heeft. Dat maakt de dialoog met de klant ook anders, want het maakt bureaus (nog) meer bezig met de business van hun klanten en het effect dat ze erop kunnen hebben.
 
En je boodschap aan de bureaus?
Leg je ambitie meteen op tafel bij je bureau. Dat helpt om er tijdig aan te beginnen.
 
Tips voor het schrijven van de case?
Schrijf eerst de summary & dan de case. Als je eruit komt in de essentie, dan loop je minder snel in de val om er dingen bij te sleuren die er niet toe doen. Kill your darlings. Je zal wel moeten. Je dossier mag maar 10 pagina’s tellen.
 
Daarnaast is het een team effort. Stel een core team van klant & bureau samen die de case ‘maken’ & schakel dan een aantal ‘advocaten van de duivel’ in. Collega’s die liefst niet te dicht bij de case staan, maar die wel durven je case onderuithalen om de zwakke plekken bloot te leggen. Bereid zijn om de gaten in je case te zien, zal ze vele malen straffer maken.
 
Hoe belangrijk is de look ’n feel van de case?
Uiteraard is een mooie look & feel niet onbelangrijk. De juryleden zijn ook maar mensen. Een echte topcase zal er altijd wel bovenuit steken, maar een goed geschreven en mooi opgebouwd verhaal steekt er gemakkelijker bovenuit.
 
Welk detail kan het verschil maken?
Inschrijven & eraan beginnen. Als je een case indient heb je aanzienlijk meer kans om te winnen dan als je niet indient…
 
Je wilt weten hoe de vorige Effie-laureaten het verschil maakten? Raadpleeg hun dossiers hier. En blokkeer alvast 27 september, de dag van de Effie Award Ceremony 2018.



ARCHIVE / AWARDS






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier