SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

De tips van Petra De Roos (LDV United) om een Effie Award te winnen

Zondag 6 Mei 2018


De tips van Petra De Roos (LDV United) om een Effie Award te winnen
Wie kan de inzenders van een Effie-case beter tips geven dan zij die de cases uiteindelijk zullen beoordelen? Het is alsof de boswachter de stroper vertelt waar hij het best zijn geluk kan beproeven…. De tips van jurylid Petra De Roos, Managing Director van LDV United.
 
Welk advies geef je marketeers die een case willen insturen?
Het is een ongelofelijk cliché, maar begin er op tijd aan. Idealiter zelfs voor de campagne gestart is. If you think like you’re preparing for an Effie, chances are bigger you’ll end up with one.
 
De duidelijke bepaling van de commerciële en communicatiedoelstellingen en de beoordeling van het werk in functie hiervan, is een manier van werken die je je automatisch eigen maakt als bureau dat al een aantal Effie Awards op zijn palmares heeft. Dat maakt de dialoog met de klant ook anders, want het maakt bureaus (nog) meer bezig met de business van hun klanten en het effect dat ze erop kunnen hebben.
 
En je boodschap aan de bureaus?
Leg je ambitie meteen op tafel bij je bureau. Dat helpt om er tijdig aan te beginnen.
 
Tips voor het schrijven van de case?
Schrijf eerst de summary & dan de case. Als je eruit komt in de essentie, dan loop je minder snel in de val om er dingen bij te sleuren die er niet toe doen. Kill your darlings. Je zal wel moeten. Je dossier mag maar 10 pagina’s tellen.
 
Daarnaast is het een team effort. Stel een core team van klant & bureau samen die de case ‘maken’ & schakel dan een aantal ‘advocaten van de duivel’ in. Collega’s die liefst niet te dicht bij de case staan, maar die wel durven je case onderuithalen om de zwakke plekken bloot te leggen. Bereid zijn om de gaten in je case te zien, zal ze vele malen straffer maken.
 
Hoe belangrijk is de look ’n feel van de case?
Uiteraard is een mooie look & feel niet onbelangrijk. De juryleden zijn ook maar mensen. Een echte topcase zal er altijd wel bovenuit steken, maar een goed geschreven en mooi opgebouwd verhaal steekt er gemakkelijker bovenuit.
 
Welk detail kan het verschil maken?
Inschrijven & eraan beginnen. Als je een case indient heb je aanzienlijk meer kans om te winnen dan als je niet indient…
 
Je wilt weten hoe de vorige Effie-laureaten het verschil maakten? Raadpleeg hun dossiers hier. En blokkeer alvast 27 september, de dag van de Effie Award Ceremony 2018.



ARCHIVE / AWARDS






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier