SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Geen Publicis-bureaus op de award shows? Dat klopt niet helemaal, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 6 Mei 2018


Geen Publicis-bureaus op de award shows? Dat klopt niet helemaal, door Fred Bouchar (MM)
Je herinnert je vast nog dat Arthur Sadoun in juni vorig jaar, toen hij pas benoemd was tot CEO van Publicis, aankondigde dat de groep in 2018 niet zou deelnemen aan reclameprijzen om volop in te zetten op Marcel, een interne tool voor artificiële intelligentie. Enkele maanden lijkt die aankondiging – die heel wat stof deed opwaaien en beschouwd werd als een verplichting opgelegd aan alle bureaus van de groepen – niet helemaal te stroken met de werkelijkheid.
 
Dat blijkt bijvoorbeeld uit de Black Pencil die op de laatste D&AD Awards uitgereikt werd aan Saatchi & Saatchi New York voor de schitterende spot van ‘It's a Tide Campaign’. Het bureau haalde ook veel nominaties op de One Show, net als de Engelse en Zweedse filialen van Saatchi & Saatchi. Idem dito voor Publicis Italy en de nieuwe Diesel-campagne of het werk van Leo Burnett Melbourne en Chicago dat doorstootte tot de finale van dezelfde competitie.
 
Dichter bij ons zijn de bureaus van Publicis One dit jaar ook van de partij op de awards van Creative Belgium. Onrechtstreeks dan toch, want hun werken werden naar verluidt ingeschreven door hun klanten. Diezelfde verklaring werd trouwens ook gegeven door de lauraten van de Black Pencil: het was P&G dat de Tide-campagne inschreef, niet het bureau.
 
De intelligentie van Sadoun is in dit geval allesbehalve artificieel. De baas van Publicis heeft misschien de toverformule gevonden om meer adverteerders aan de creatieve prijzen te zien deelnemen: ze zelf de inschrijvingen laten betalen, zodat ze hun rang houden in het Gunn en MM Report. Want, wat sommigen ook mogen beweren, ook adverteerders houden van creatieve rankings…



ARCHIVE / AWARDS






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier