Altavia ACT publiceert tweede editie Retailbarometer
Woensdag 25 April 2018
Altavia Act presenteerde zopas de resultaten van de tweede editie van zijn Retailbarometer, een onafhankelijk onderzoek dat gevoerd wordt in samenwerking met Shoppermind en Opinion Way. Het online onderzoek liep in België van 1 maart tot 1 april bij 3000 respondenten 18+. Het peilt naar de basisverwachtingen van de consumenten in zes sectoren (voeding, cosmetica, textiel, doe-het-zelf en tuinieren, hi-tech en dieren) en definieert welke ketens het best aan deze verwachtingen beantwoorden. Er werden in totaal 120 merken geanalyseerd.
In voeding is het de Colruyt-groep die de drie eerste treden van het podium bezet (met zijn klassieke verkooppunten, online bestelsystemen en zijn bio-aanbod via Colruyt, Collect&Go en BioPlanet). Opvallend genoeg beantwoorden de online bestelplatformen in het algemeen beter aan de verwachtingen van de klanten dan de fysieke verkooppunten. De consumenten appreciëren de tijdswinst en hebben het gevoel goede zaken te doen.
In cosmetica bestaat de top drie uit ParisXL, Yves Rocher en Rituals. In het segment DIY en tuinieren heeft elke keten blijkbaar zijn eigen doelgroep, met telkens een andere rangschikking. Zo scoort Aveve het best bij vrouwen, Brico bij mannen en Hubo bij ouderen.
De drie andere segmenten hebben ondertussen volop de disruptieve impact van de digitale revolutie ondergaan. In textiel bestaat de top drie uit Amazon (vooral vanwege de interessante prijzen), Zalando (door de belangrijkere keuze) en Primark (door de lage prijzen en het verrassingseffect).
In Hightech loopt Amazon ver vooruit op de rest, gevolgd door Apple Store en Coolblue. Toch blijft de favoriete winkel – een extra vraag die aan de respondenten gesteld werd – in deze categorie Vanden Borre.
Verrassend genoeg telt de top drie inzake Pet Food drie pure players (Zooplus op een en Amazon op drie), met Colruyt tussen hen in. Dat heeft wellicht te maken met de voordelen van online bestelling met levering aan huis.
De fysieke winkels zijn dus nog niet dood, maar ze moeten hun eigen identiteit ontwikkelen en een winkelervaring aanbieden die de verplaatsing rechtvaardigt. Meer details
hier.
ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH