SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Altavia ACT publiceert tweede editie Retailbarometer

Woensdag 25 April 2018


Altavia ACT publiceert tweede editie Retailbarometer
Altavia Act presenteerde zopas de resultaten van de tweede editie van zijn Retailbarometer, een onafhankelijk onderzoek dat gevoerd wordt in samenwerking met Shoppermind en Opinion Way. Het online onderzoek liep in België van 1 maart tot 1 april bij 3000 respondenten 18+. Het peilt naar de basisverwachtingen van de consumenten in zes sectoren (voeding, cosmetica, textiel, doe-het-zelf en tuinieren, hi-tech en dieren) en definieert welke ketens het best aan deze verwachtingen beantwoorden. Er werden in totaal 120 merken geanalyseerd.
 
In voeding is het de Colruyt-groep die de drie eerste treden van het podium bezet (met zijn klassieke verkooppunten, online bestelsystemen en zijn bio-aanbod via Colruyt, Collect&Go en BioPlanet). Opvallend genoeg beantwoorden de online bestelplatformen in het algemeen beter aan de verwachtingen van de klanten dan de fysieke verkooppunten. De consumenten appreciëren de tijdswinst en hebben het gevoel goede zaken te doen.
 
In cosmetica bestaat de top drie uit ParisXL, Yves Rocher en Rituals. In het segment DIY en tuinieren heeft elke keten blijkbaar zijn eigen doelgroep, met telkens een andere rangschikking. Zo scoort Aveve het best bij vrouwen, Brico bij mannen en Hubo bij ouderen.
 
De drie andere segmenten hebben ondertussen volop de disruptieve impact van de digitale revolutie ondergaan. In textiel bestaat de top drie uit Amazon (vooral vanwege de interessante prijzen), Zalando (door de belangrijkere keuze) en Primark (door de lage prijzen en het verrassingseffect).
In Hightech loopt Amazon ver vooruit op de rest, gevolgd door Apple Store en Coolblue. Toch blijft de favoriete winkel – een extra vraag die aan de respondenten gesteld werd – in deze categorie Vanden Borre.

Verrassend genoeg telt de top drie inzake Pet Food drie pure players (Zooplus op een en Amazon op drie), met Colruyt tussen hen in. Dat heeft wellicht te maken met de voordelen van online bestelling met levering aan huis. 

De fysieke winkels zijn dus nog niet dood, maar ze moeten hun eigen identiteit ontwikkelen en een winkelervaring aanbieden die de verplaatsing rechtvaardigt. Meer details hier.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier