SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Denis de Groote over Pivott

Zondag 22 April 2018


Denis de Groote over Pivott
Van L'Oréal tot AB InBev, via Sara Lee, Coca-Cola en Bacardi Martini… Denis de Groote kan prat gaan op een stevig parcours aan adverteerderszijde. We kennen hem ook als ondernemer, met de creatie van zijn eigen merk After Spirits dat hem bezighield van 2005 tot 2010. Na een periode bij Happiness werkte hij de afgelopen drie jaar voor Google. Sinds augustus vorig jaar vervoegde hij JUSt. Agency waar hij in januari de leiding nam als CEO en medeaandeelhouder. We spraken hem net voor het bureau van naam veranderde.
 
Kun je ons wat meer vertellen over de aandeelhoudersstructuur van JUSt. Agency?
We zijn verschillende partners, maar ik wil graag benadrukken dat we werken in een zeer inspirerend ecosysteem. Dat bestaat uit verschillende collega-bureaus, met verscheidene specialiteiten: Bananas, gespecialiseerd in merkactivatie; Amphion, een expert in branding; One Punch voor webdevelopment en Social Seeder die Ambassadorship Marketing ontwikkelt. Andere initiatieven worden ook opgezet. Hierover zullen we binnenkort zeker nog communiceren!
 
Ik vind het belangrijk te verduidelijken dat de transformatie van ons bureau het werk is van een geweldig team dat de afgelopen 6 maanden hard heeft gewerkt. (Van links naar rechts op de foto zie je Pim Kramer, Head of Design & Development; Alain Caviggia, Creative Director; Olivier Van Duyse, Automation, Strategy & Social Director; Bertrand le Jeune, Account Director, en Denis de Groote, CEO, nvdr).
 
Op 23 april krijgt JUSt. Agency de nieuwe naam Pivott. Waarom deze verandering en waarom hebben jullie deze naam gekozen?
De revolutie van de zeg maar ‘intelligente technologieën’ heeft het gedrag van de consument radicaal veranderd. En dit blijft veranderen. Zijn loyaliteit is nog steeds aanwezig, maar die is steeds meer afhankelijk van de capaciteit van een merk om het in real time te bevredigen. Dit is het tijdperk van ‘I want it now!’. Merken moeten de manier waarop ze omgaan met deze veranderende verwachtingen en dit verlangen naar personalisatie grondig herzien omdat ze anders, ondanks hun verworven status, hun conversiecapaciteit en hun toekomstige groeimogelijkheden dreigen te verliezen.
 
Het werk van een marketeer is nog complexer geworden: de vermenigvuldiging van digitale signalen (big data) en digitale communicatiekanalen dagen de traditionele succesrecepten uit en leggen de gebreken van de huidige digitale experten bloot. De tijdslimiet doet de rest. De mens kan niet meer volgen. De technologische ontwikkelingen maken het echter mogelijk om vandaag al een sterke automatisering van bepaalde marketingtaken door te voeren.
 
Deze technologieën zullen de marketeers niet in de essentie van hun werk vervangen, maar als ze goed worden gebruikt, kunnen ze ons inspireren en helpen creatiever, efficiënter en relevanter te worden. Om nog maar te zwijgen van de stijging in ROAS (Return on Advertising Spend).
 
Dit roept iedereen op om deze transformatie onder ogen te zien en zich aan te passen aan de technologische revolutie, om voortdurend te blijven leren. Kortom, een bijna vitale behoefte om permanent te kunnen ‘pivoteren’.
 
Uit deze bevindingen haalt de naam Pivott dus zijn betekenis. Het is een zeer sterke naam, omdat het betekent dat we trouw blijven aan wie we zijn (onze expertise als een deskundig digitaal bureau), terwijl we deze steeds veranderende omgeving en de kansen die door technologie worden geboden, zullen integreren. Of hoe je als marketeer op de meest geschikte manier 'pivoteert' en zo de ‘pivoterende’ consument voortdurend op een persoonlijke manier bedient en tevreden houdt.
 
We noemen deze nieuwe manier van werken: ‘Personalized Creative’. Met andere woorden, het vermogen van een digitaal bureau om creatieve advertenties en content te genereren, en het dan direct aan te bieden aan de consument, op het meest geschikte apparaat en in de meest geschikte context. En natuurlijk wordt dit alles geoptimaliseerd en aangedreven door de technologische hulpmiddelen die hebben bijgedragen aan deze inhoud.
 
Eigenlijk is Pivott een schakel tussen een creatief bureau en een mediabureau. We positioneren onszelf niet als een ultra-creatief agentschap, ‘Lions’ motiveren ons niet, en tegelijkertijd positioneren we onszelf ook niet als een bureau voor programmatic trading. Maar we combineren deze twee vaardigheden met in het middelpunt het vermogen om technologie veel efficiënter te gebruiken. Bijvoorbeeld, waar JUSt. social content aanleverde, personaliseert Pivott het. Waar JUSt. display verzorgde, automatiseert Pivott het. En waar JUSt. rapporteringen van de resultaten bezorgde, past Pivott deze aan in real time!
 
Waarom met 2 t’s?
Eén ‘t’ staat voor technologie en de andere voor talent. Het is ook de diagnose die ik bij mijn aankomst stelde door de profielen in mijn team te scannen: er was een zeer goede digitale en sociale kennis, maar het ontbrak nog aan echte expertise. Vanaf nu verwachten we bij het aanwerven niet alleen een zeer brede kennis van het digitale, maar ook een zekere diepgang van de expertise. Wat het, als kers op de taart, mogelijk maakt om ‘squads’ te vormen die perfect zijn aangepast aan de nieuwe uitdagingen van klanten, en hen zo meer te bieden dan enkel een account- of projectmanager. Het is een manier van werken die veel meer impact heeft en geloofwaardiger is.
 
Zeker niet onbelangrijk: we bieden ook SEO/SEA-vaardigheden aan en de Google-certificaten van onze werknemers zijn essentieel geworden voor Pivott.
 
Met hoeveel zijn jullie vandaag?
Ons agentschap telt 25 werknemers en we blijven talenten aanwerven in alle teams. De voorwaarde is om expertise te kunnen voorleggen. We zijn echt aan het groeien en ambitieus voor de toekomst, maar levenservaring helpt. Ik blijf met beide voeten op de grond en ben erg pragmatisch in het dagelijks leven. We moeten ons elke dag opnieuw bewijzen en het vertrouwen van onze klanten verdienen.
 
Jullie zijn een van de voornaamste agentschappen van Proximus. Kun je de omvang van de activiteiten beschrijven die voor deze klant gedaan worden?
We zijn al meer dan vier jaar het belangrijkste digitale agentschap van Proximus en dit partnerschap groeit met de dag. Proximus is een veeleisende klant, complex en tegelijkertijd zeer visionair op digitaal gebied en ik vind de menselijke relatie met de teams warm en zeer professioneel.
 
Wij verzorgen voor Proximus het conversation management op de sociale netwerken en ontwikkelen de ‘always-on’-content. Verder produceren wij ook alle digitale advertentiecampagnes, display en video. Zowel bij hun traditionele campagnes als bij campagnes die we intern ontwikkelen. Ten slotte maken we ook enkele applicaties, games en chatbots. Kortom alles wat een agentschap nodig heeft om zijn klant digitaal te laten bestaan. Ik zou zeggen dat onze wendbaarheid, onze dynamiek en onze ‘digital first’-expertise een perfecte combinatie is voor gegarandeerd succes. In dit geval werden we het ‘lead creative agency’ voor een groot project. De relatie tussen het kleine bureau JUSt. en het grote Proximus krijgt hierdoor een geheel nieuwe dimensie.
 
Ik maak van deze gelegenheid gebruik om te benadrukken dat het management van Proximus echt fan is van het Pivott-verhaal en dat het ongetwijfeld een uitstekende uiting is van wat een digitaal bureau voor zijn klanten moet betekenen.
 
Wie zijn de andere klanten in het portfolio?
We hebben het geluk om voor Toyota en Lexus te mogen werken, voornamelijk voor hun sociale media-kanalen. Ook hier is weer een groeiende affiniteit tussen de teams en de marketeers met groot talent.
 
Sinds enkele jaren ontwikkelen we ook de sociale identiteit van CASA, een zeer belangrijke klant, want we beheren het voor zes landen. Vorig jaar hebben we een Instagram-pagina gemaakt, die tot op heden meer dan 115.000 volgers heeft. Het is een echt succes en ze zijn er erg trots op.
 
Verder is er nog Sony Pictures voor wie we de nieuwe releases van films op sociale netwerken aankondigen.
 
We hebben ook enkele projecten voor Carglass, Connections en Moët & Chandon. Verder hebben er zonet twee nieuwe klanten bij ons getekend. Ten eerste Sofie Dumont, Belgische Lady Chef van het jaar. Die vandaag, in het licht van haar groeiende bekendheid, er baat bij heeft de aanpak op haar sociale netwerken te structureren. Daarna Mollie, een zeer populair betalingsplatform in Nederland, die ons koos voor hun lancering in België.
 
Ik wil er ook graag op wijzen dat we een exclusieve samenwerking met ClearChannel hebben getekend. Deze samenwerking zorgt voor de ontwikkeling van een gemeenschappelijk technologieplatform waarmee adverteerders “dynamic creative” campagnes kunnen aanbieden op het digitale out of home-netwerk van ClearChannel.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier