SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Adeline d'Ursel en Gilles Parmentier (Studio Gondo): "Ons laboratorium staat ten dienste van merken, kunstenaars en creatieve ondernemers"

Vrijdag 13 April 2018


Adeline d'Ursel en Gilles Parmentier (Studio Gondo):
De artistieke wereld verbinden met de bedrijfswereld, dat is de missie van Adeline d'Ursel (Talent Hunter) en Gilles Parmentier (Managing Director) van de start-up Studio Gondo. Tekst en uitleg door het buitenbeentje uit de VO Group.

Hoe zijn jullie met elkaar in contact gekomen?
Gilles:
Ik heb een communicatie- en HR-achtergrond en leidde gedurende vijf jaar een audiovisueel bureau. Ik werkte ook onder meer met artiesten als Denis Meyers (aan zijn project 'Remember Souvenir', nvdr.). Doorheen mijn ervaringen zag ik de behoefte in de strategie van bedrijven en organisaties om hen te verbinden met artiesten.

Adeline: Ik wijd me al enkele jaren aan Nationa(a)l, een jaarlijks event om Belgisch talent uit de kunstwereld in de schijnwerpers te zetten. Daarnaast zette ik de beurs voor hedendaagse tekenkunst, Art On Paper, op voor de VO Group. Beide events hebben me heel wat contacten van kunstenaars, sponsors en partners opgeleverd. Ik kreeg ook vaak de vraag om creatieve concepten met Belgische artiesten voor bedrijven te bedenken. Bij de incubator Creatis was ik bezig om dit concept in een start-up te gieten.  Zo kwam ik met Gilles in contact en hebben we Studio Gondo opgestart met de steun van VO Group. De bedoeling is om artistieke vaardigheden te verbinden met events, communicatie en de corporate wereld. Daarvoor openen we binnenkort een Studio Gondo laboratorium met een oppervlakte van 350m² waar creatieve ondernemers zowel kunnen werken aan hun eigen projecten als aan artistieke en creative projecten in samenwerking met bedrijven en merken. 

Vanwaar komt de naam Studio Gondo?
Adeline:
Dat is een knipoog naar de studio die René Magritte in 1933 bouwde in zijn tuin om er te kunnen schilderen. Uiteindelijk lanceerde hij er een klein reclamebureau samen met zijn broer Paul.

Wat doen jullie juist?
Gilles:
We zijn een creatieve, artistieke en organische studio die bedrijven, merken, overheden en kunstenaars met elkaar verbindt. We geloven dat kunstenaars bedrijven kunnen helpen om zichzelf opnieuw uit te vinden en we bieden voor iedereen duurzame marketing- en communicatieoplossingen. Dankzij de artisitieke en creatieve vaardigheden van kunstenaars kunnen bedrijven hun doelgroep bereiken. Dat kan gebeuren door ervaringen, innovatieve storytelling en producten die in een co-creatie gemaakt worden. In dat kader werken we samen met bedrijven die ons vragen om projecten op maat te ontwikkelen in samenwerking met creatieve talenten. We werken onder meer voor een grote immobiliënspeler. Op een van zijn werven in Brussel, in afwachting van de start van de constructiewerken, zullen indrukwekkende artistieke installaties neergezet worden. Daarnaast luisterden we ook de 25ste verjaardag van de VO Group op, via een performance waar dansers, digitale artiesten en de choreograaf Gilles Polet aan meewerkten.

Daarnaast beheren jullie ook drie grote events.
Adeline:
Het eerste is Art On Paper, een gespecialiseerde internationale kunstbeurs in samenwerking met Bozar gewijd aan de hedendaagse tekenkunst. Dat gaat door in het 'Ravenstein Circuit' van 5 tot 9 september. Het wordt een grote editie dit jaar. Er zijn onder meer 50 shows van galerijhouders en er is een nieuwe visuele identiteit (gemaakt door Sign).

Verder is er Nationa(a)l, een groot event dat elk jaar ongeveer 100 jonge Belgisch talenten uit verschillende kunstdisciplines (mode, design, beeldende kunst, muziek, architectuur, digitale kunst, performance, enz.) een podium geeft. Dit jaar vindt de zesde editie plaats in Espace Vanderborght in Brussel en meer bepaald van 28 november tot 16 december. Binnen enkele weken lanceren we een campagne en een oproep aan artiesten om zich kandidaat te stellen.
 
Het derde event is een tentoonstelling die de rol van de kunstenaar – als lid van een groep of als individu – in de maatschappij in vraag stelt. In welke mate rebelleert hij, toont hij zijn verontwaardiging en uit hij zijn bezorgdheden via zijn kunst? Die tentoonstelling heet 'REVLT! / Belgische kunstenaars manifesteren zich' en vindt plaats van 10 mei tot 10 juni.

Kan je al wat meer zeggen over hoe Nationa(a)l er gaat uitzien?
Adeline:
We hebben een vernieuwend concept bedacht dat we gaan neerzetten in alle verdiepingen van het Vanderborght gebouw. Op het gelijkvloers kunnen bezoekers een conceptuele supermarkt ontdekken waar we creatieve producten van artiesten voorstellen die enkel in een gelimiteerde editie bestaan. Verder stellen we ook producten voor waar er maar een exemplaar van bestaat. Bedoeling is de producten laten ervaren. Op een andere verdieping presenteren we een soort lab onder de noemer 'museum of the near future items'. Dat is een selectie van creatieve producten waar het idee er is, maar nog geen financiering. De creatieven kunnen hun idee gedurende een bepaalde periode pitchen. In dat kader willen we ook een samenwerking aangaan met een crowdfundingplatform en taxshelter organisaties. Bedoeling van het concept is het hele creatieve proces dat een artiest bezighoudt te tonen aan het publiek.

Welke methodologie hanteren jullie bij het werken met bedrijven en artiesten?
Gilles:
Onze kracht zit in het feit dat we een goed beeld hebben van wat er leeft op artistiek vlak en dat we heel wat artiesten kennen, maar ook dat we op de corporate behoeften en uitdagingen kunnen anticiperen. Nochtans zijn we geen boekingskantoor van artiesten. Anders zouden we altijd bepaalde artiesten voortrekken. We werken op maat en vertrekken vanuit de noden van bedrijven en op basis van een grondig analyse en een vijstappenplan. Zo komen we tot een juistere oplossing. We spelen een belangrijke rol als tussenpersoon en we kunnen de visie van het bedrijf vertalen naar de artiesten en vice-versa.

Adeline: Ik denk dat kunstenaars het moeilijk hebben om rechtstreeks met bedrijven samen te zitten. Hun denkkader is verschillend. Ik heb al ondervonden dat als je ze samen in een kamer zet, het al vlug tot een drama komt. Verder doen we ook de onderhandelingen over juridische zaken en kunnen we aldus zowel de bedrijven als de artiesten verzekeren dat alles gedekt is. Door met ons samen te werken, kan het een project worden van zowel de kunstenaar als het bedrijf en kunnen de artiesten er ook van profiteren. Dat is niet altijd het geval.

Vaak zie je dezelfde artiesten die terugkomen bij samenwerkingen met bedrijven. Hoe komt dat?
Gilles:
Die samenwerkingen worden vaak georkestreerd door reclame- of PR-bureaus. Aangezien we gespecialiseerder zijn in de sector, kunnen we veel dieper gaan. Het is eenvoudig om je aan een street artiest te linken die bekend is, maar wij willen iets nieuws creëren.

Adeline: We gaan tot het uiterste in de voorbereiding om tot de juiste kunstenaar te komen. Als je iets anders doet dan al de rest, creëer je veel meer buzz.

(foto: Olivier Truyman)



ARCHIVE / CREATIONS






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier