SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Young Creatives Day: lef, ideeën en motivatie, door Griet Byl (MM)

Zondag 8 April 2018


Young Creatives Day: lef, ideeën en motivatie, door Griet Byl (MM)
Op 30 maart organiseerden Febelmag, Creative Belgium en Media Marketing zoals elk jaar de Young Creatives Day bij Sanoma, ter attentie van de studenten uit ’s lands beste reclameopleidingen. Traditioneel wordt tijdens de voormiddag onder leiding van onze eigen Damien Lemaire een debat georganiseerd met een panel creatieven uit de sector. Dat bestond deze keer uit Kenn Van Lijsebeth (DDB), Chiara Scherpereel (FamousGrey), Jonas Marysse (Boondoggle), Tom Meijer & Jesse Van Gysel (mortierbrigade), Toon Vanpoucke (Happiness) en Loes Fierens (FamousGrey). Dit is wat we onthouden hebben.

Een bureau is als een familie.
Een bureau kiezen is een belangrijke beslissing. Heel belangrijk is in de eerste plaats de connectie met de CD en het soort werk dat er in een bepaald bureau gemaakt wordt. Je moet je afvragen of dat het soort werk is dat je zelf wilt maken en dus dezelfde visie op reclame delen. Je mag niet vergeten dat je kiest voor een heuse familie als je bij een reclamebureau gaat werken, want je stapt in een hele nauwe samenwerking, met mooie, maar ook zware momenten. Je ziet je collega’s bij wijze van spreken meer dan je vriend of vriendin. Het gebeurt overigens ook wel dat een bureau jou kiest.

Creativiteit begint bij de manier waarop je solliciteert.
Om je carrière te beginnen en een job in een bureau te versieren, zijn er meerdere mogelijkheden. Netwerken is niet onbelangrijk, zodat je weet bij welke mensen je jouw ‘outstanding piece of creative work’ moet voorstellen. Je book is natuurlijk essentieel. Zorg ervoor dat het geen werk bevat dat al bestaat, met ideeën in hun meest pure vorm. Het idee is nog altijd belangrijker dan de uitvoering. Stages zijn ook een uitstekende piste, zowel om ervaring op te doen als om bij een bureau te beginnen. Het is een heel goede tijd om als jonge mens in een bureau te werken. Stagiairs mogen op de meeste briefings werken en je kunt ook proactief zijn.

Inspiratie lonkt overal, ook op de trein.
Elke creatief wordt geregeld geconfronteerd met het witte blad en het zwarte gat. Om dan inspiratie te vinden kun je praten met je collega’s of met andere mensen. Brainstormen met je creatieve wederhelft helpt ook, naar ander werk kijken niet. Ook een goeie manier om invallen te krijgen en insights te verwerven, is luisteren naar mensen op de trein, op restaurant, op het internet. Niet om dingen te pikken, maar het is een goede manier om echte, waarachtige inzichten te vinden.

Erkenning motiveert.
Een van de beste manieren om gemotiveerd te blijven, is de erkenning die je krijgt voor je werk. Van je CD maar ook van je collega’s: complimenten krijgen en geven onder elkaar is dus echt geen overbodige luxe, het is leuk. Ook de samenwerking met je klanten houdt je gedreven, net als de gedachte “We have the best job in the world”. Het vertrouwen van de klanten moet je trouwens geleidelijk winnen, je moet een vertrouwensrelatie opbouwen.

Beter alleen dan in verkeerd gezelschap
Er zijn veel verschillende profielen nodig tegenwoordig die het klassieke duo in een reclamebureau overstijgen: PR, data driven, strategische mensen. En ja natuurlijk nog steeds AD’s en copy’s. Wat dat laatste duo betreft, het is niet altijd eenvoudig de perfecte match te vinden als je niet samen op school gezeten hebt. Een team heeft veel voordelen, je kunt beter brainstormen en bent elkaars toeverlaat, op voorwaarde dat je echt goed bij elkaar past, want het is een band die te vergelijken is met een huwelijk. Weet dus waaraan je begint. Alleen werken gaat overigens ook: er zijn meestal collega’s genoeg om je te helpen. En wil je toch een partner, wees dan niet verlegen en check de Young Dogs.



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier