SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Het medium dat al vaak dood ging, door Tom Garcia (Leo Burnett)

Zondag 13 April 2014


Het medium dat al vaak dood ging, door Tom Garcia (Leo Burnett)
Honderd jaar geleden werd in België de eerste radio-uitzending de ether ingestuurd. Een verjaardag die met recht en reden uitgebreid gevierd mag worden, want in die 100 jaar is de radio ook verschillende keren dood verklaard. Maar na elke bijna-doodervaring kwam het medium sterker dan ooit weer op de markt.
 
Toen op 28 maart 1914 de eerste radio-uitzending de Belgen ter ore kwam, was het een revolutionair medium, nog het best te vergelijken met het internet. Voordien werd er mondeling of via tekst gecommuniceerd. De eerste uitzendingen kenden een beperkt publiek, want niet iedereen kon zich een duur radiotoestel veroorloven. Maar gaandeweg vonden de radio-uitzendingen hun weg naar een breed publiek, ook van mensen die niet konden lezen (wat toen toch een aanzienlijk deel van de bevolking was).
Met de komst van de televisie werd de radio voor de eerste keer dood verklaard. Wie zou er nog naar de radio luisteren, als je ook naar amusante beelden kon kijken? Toch vond radio zijn plaats weer bij een jong publiek, door de uitvinding van de draagbare transistorradio en het opkomen van zogenaamde piratenzenders als Radio Veronica.
Toen iedereen in de jaren tachtig makkelijk muziek kon opnemen met cassettes werd de radio opnieuw dood verklaard. Iedereen kon nu immers zelf muziek verspreiden en uitwisselen, dus had je die eenwegscommunicatie van radio niet meer nodig. Maar radio bleef bestaan en ontwikkelde zich op lokaal niveau, met uitzendingen op maat van kleinere gemeenschappen of van bepaalde profielen en thema’s. Ten slotte werd radio opnieuw afgeschreven toen het internet zijn opwachting maakte. Verspreiden, uitwisselen van muziek werd nog makkelijker en intussen kun je zelfs je eigen speellijsten (en dus je eigen ‘radiostation’) maken.
Toch is radio nog lang niet dood. Er word volop gezocht en geëxperimenteerd met internet-radio, podcasts, digitale uitzendingen, themasites, enz...
Het is precies dat experimentele, dat avontuurlijke, dat non-conventionele van radio dat een grote troef betekent voor de toekomst van radioreclame. Er ligt een mooie toekomst open als we allemaal - zenders, regies, adverteerders, reclamebureaus,... - de grenzen durven verleggen en verbreken. Vergeet het keurslijf van de 30 seconden, durf eens meer in content dan in commercie te denken, zoek naar mogelijke samenwerkingen en kijk welke boeiende resultaten die kunnen opleveren. Kortom: durf het avontuur aan te gaan, alleen zo is radio groot geworden en kan het er makkelijk nog eens 100 jaar bijdoen.



ARCHIVE / CREATIONS






INTERVIEW

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB):

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB): "De meeste reclame van nu is slecht, maar dat is altijd zo geweest"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier