SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Erik Saelens (Brandhome): "Ik zeg altijd tegen onze toekomstige klanten dat ze van de eerste 60 minuten moeten profiteren"

Zondag 25 Maart 2018


Erik Saelens (Brandhome):
Erik Saelens is de oprichter en Executive Strategic Director van de Belgische groep Brandhome. Hij heeft een zeer duidelijke mening over de bureaucompetities, zoals blijkt uit zijn pleidooi ‘10 reasons why pitching is the biggest illusion of the 21st century’ dat hij onlangs op The Drum postte. Zijn argumenten en de manier waarop ze geformuleerd zijn, lonen de moeite.
 
Een competitie beantwoordt aan de beschrijving die Albert Einstein er ongeveer 100 jaar geleden van gaf: “Gek zijn betekent dat je hetzelfde keer op keer overdoet, maar toch nog een ander resultaat verwacht.”
 
Competities verlopen steeds volgens hetzelfde schema. Een oproep, een vergadering, een wachtlijst, een shortlist, een briefing, twee of drie weken of maanden verloren tijd voor het bureau en een eindresultaat. Aangezien bureaus zo vaak aan competities deelnemen; vaak bovendien voor budgetten binnen dezelfde sector, komen ze dikwijls in de verleiding te recycleren wat ze gemaakt hebben voor een vorige competitie. “We hebben de pitch voor bankmerk X niet gewonnen. Geen probleem. Stop de presentatie en de ideeën in de koelkast en dan gebruiken we ze voor de volgende bank die zich aandient. Of stuur ze naar ons zusterbureau aan de andere kant van de grens.”
 
Zo’n dingen gebeuren. Veel competities worden gewonnen door gerecycleerde campagnes die voor eerdere competities gemaakt werden, tweedehands creaties dus. Dat is waanzinnig. Merken overtuigen zichzelf van het feit dat een andere bureau beter werk zal leveren, gewoon zomaar.
 
Merken zeggen bij zichzelf dat ze deze keer dankzij de pitch het licht zullen zien. En elke keer is het resultaat hetzelfde. Je hoeft geen Einstein te zijn om dat te begrijpen. Als je echt je merk wil bouwen en versterken, is er meer dan een enkele oplossing. Natuurlijk zijn er in deze industrie veel mensen die maar een kunstje kunnen. Maar waarom zou jouw merk daaronder moeten lijden? Of erger nog, waarom zou je als marketingverantwoordelijke of manager niet zelf je eigen merk- of marketingstrategie kunnen bouwen?
 
Ik zeg altijd tegen onze toekomstige klanten dat ze van de eerste 60 minuten moeten profiteren, want dat ze die als enige gratis krijgen. En geen zorgen, die 60 minuten heb ik goed voorbereid en dat is wat we samen zouden moeten doen. Je kunt me arrogant vinden, geen probleem. Maar als dat het geval is, mis je de essentie. Als mensen die verantwoordelijk zijn voor hun merk of hun bedrijf me komen opzoeken, weet ik dat ze hier niet zijn voor een competitie, want ze weten dat ik daar niet aan meedoe. Die simpele waarheid helpt me en helpt hen. Ze effent het speelterrein. Daardoor hebben we er een nog voor we elkaar ontmoet hebben. De voornaamste inzet van die eerste 60 minuten is hun bedrijf en hun merk, en niet de regels die werden opgesteld voor de bureaucompetitie. Het zou tijdverlies zijn waar niemand iets aan heeft.
 
Iedereen die aan competities deelneemt, betaalt daar vroeg of laat de prijs voor. Je waarde gaat achteruit. Je teams geraken gedemotiveerd. Competities leiden tot datgene wat alle merken vrezen: de vercommercialisering. Ze halen niet het beste uit de mens, want het ontbreekt hen op dat moment diepgaande kennis van het merk. Ze verslinden winst en mensen. Ze veroorzaken nutteloze stress, ontketenen gevechten tussen ego’s. Het is een zinloos proces.
 
Competities zijn de grootste vijand van bedrijfsleiders. Het is een illusie te denken dat het niet zo is; het is tijd om competities te laten vallen.



ARCHIVE / AGENCIES - COMMUNICATION






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier