SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Iedereen geradicaliseerd, door Bart Cattaert (MM)

Vrijdag 23 Maart 2018


Iedereen geradicaliseerd, door Bart Cattaert (MM)
Vorige maand las ik een interview met een dj en labelbaas over hoe gefrustreerd hij is over hoe makkelijk de ‘young kids’ dezer dagen aan muzikale bagage kunnen komen “gewoon door een paar nachtelijke uurtjes te speculeren op de algoritmes van YouTube”. Daar waar hij in de jaren '80 aangewezen was op het humeur van de platenboer en op uren ploeteren door platenbakken.

Het is inderdaad verbazingwekkend hoe de ‘autoplay’ van YouTube je tot de zeldzaamste muziekparels uit alle hoeken van de wereld kan leiden. Op de koop toe krijg je nog het gevoel dat het serendipiteit is waardoor je eigenwaarde een hoge dunk krijgt. Om het met een voorbeeld te stellen, je begint met een relatief bekende groep als Tuxedomoon, laat de algoritmes hun werk doen en voor je het weet zit je te luisteren naar een obscure post-punk band uit Manchester die beter is dan Joy Division. Af en toe zit er ook een valse noot in. Een matige en vervelende band als Cigarettes After Sex kwam gedurende een lange tijd te pas en te onpas in mijn autoplay terecht. "Verkocht!", schreeuwde ik dan tegen het algoritme.

Ik heb me trouwens lang afgevraagd hoe die algoritmes van YouTube in elkaar zitten. Het antwoord vond ik onlangs in een opiniestuk van techno-socioloog Zeynep Tufekci in de New York Times onder de titel ‘YouTube, the great radicalizer’ en in haar razend interessante Ted talk. Daarin beschrijft ze hoe ze in 2016 op zoek was naar quotes voor een artikel over Donald Trump en daarvoor op YouTube op zoek ging naar filmpjes van Trump-bijeenkomsten. Daarna gebeurde er iets vreemds: YouTube begon haar via autoplay en de ‘recommended video’s’ te wijzen op filmpjes van blanke racisten, van mensen die de Holocaust ontkennen en op andere griezelige content. Bij wijze van experiment logde ze in op een andere YouTube-account, waar ze filmpjes van Bernie Sanders en Hilary Clinton begon te bekijken. Ook daar duurde het niet lang vooraleer YouTube filmpjes aanraadde over geheime overheidsdiensten, complottheorieën over 9/11, enz. Video’s over vegetarisme leidden haar dan weer naar filmpjes over veganisme, van jogging video’s ging het naar het lopen van marathons, enzovoort.

Het patroon is duidelijk: om gebruikers langer op het platform te houden, raden de algoritmes (die uitgedokterd zijn door Google-ingenieurs) steeds extremere content aan dan diegene waarmee gebruikers begonnen. Mainstream content wordt alsmaar obscuurder. Onze aangeboren nieuwsgierigheid leidt zo tot radicalisering. Relatief onschuldig en zeer interessant bij muziek, maar betrek het op politiek en je ziet tot welke polarisatie het ons gebracht heeft.

Volgens Zeynep Tufekci is “YouTube een restaurant dat ons steeds meer suikerachtige, vette voedingsmiddelen serveert, en onze borden opruimt zodra we klaar zijn met de laatste maaltijd. Na verloop van tijd passen onze smaken zich aan en we zoeken nog meer zoete, vette voedingsmiddelen, die het restaurant plichtsgetrouw biedt. Wanneer de managers van het restaurant hiermee worden geconfronteerd door de gezondheidsafdeling en door bezorgde burgers, antwoorden ze dat ze ons alleen bezorgen wat we willen”.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier