SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Auxipress onderzoekt hoe er in de media gesproken wordt over nieuwe technologieën

Dinsdag 20 Maart 2018


De media monitoringdienst Auxipress voerde in samenwerking met SoPRISM, specialist in social data mining, en onder leiding van Chief Data Officer bij Auxipress Grégory Piet een onderzoek uit over in welke mate er gepraat wordt in de traditionele media en Facebook over nieuwe technologieën en hoe de publieke opinie over die nieuwe technologieën denkt.  De field liep van januari 2016 tot december 2017.

Uit de studie blijkt dat de traditionele pers 3% van de totale beschikbare ruimte spendeert aan artikels over technologie. Ter vergelijking, artikels over veiligheid en justitie, sport en politiek zitten respectievelijk aan 11, 12 en 15%. Algemeen gezien steeg de aandacht van media in technologie tussen 2016 en 2017  met 8%. Wat betreft verhoogde aandacht tussen 2016 en 2017 moet technologie alleen maar ecologie (+12%) en onderwijs (10%) laten voorgaan.

Volgens de studie is er een discrepantie tussen de interesse van de pers en interesse van de publieke opinie in technologie. Volgens een Facebook-analyse uitgevoerd door SoPRISM in december 2017 blijkt dat 2 miljoen Belgen geïnteresseerd zijn in technologie (tegenover 2,5 miljoen in 2016). 350.000 Belgen hebben volgens dezelfde analyse een interesse in nieuwe technologieën. De 25-44-jarigen zijn de leeftijdsgroep die het meest interesse heeft in nieuwe technologieën. Opmerkelijk is dat Generatie Z (geboren na 2000) minder interesse erin heeft dan de vorige generatie.  

Het meest gemediatiseerd onderwerp in technologie over een periode van 20 maanden (mei 2016 tot december 2017) is de digitalisering, gevolgd door alles wat met robots te maken heeft en batterijen (elektrische voertuigen, opslag van energie, enz). Artificial intelligence steeg het sterkst over 20 maanden (+300%), gevolgd door Internet of Things (+240%) en slimme mobiliteit (+200%).

Auxipress onderzocht ook welke spelers het meest zichtbaar zijn wanneer gesproken wordt over nieuwe technologieën in de media (pers + Facebook) en dit voor drie sectoren: telecom-, bank- en de automobielsector. In Telecom wint Proximus in de pers het pleit, gevolgd door Telenet en Orange. Op Facebook wint Telenet dan weer voor Proximus en Orange. Bij de banken bestaat de top drie in de pers uit KBC, BNP Paribas Fortis, ING; op Facebook ziet die er als volgt uit: BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius. In de automobielsector is Tesla het meest vertegenwoordigd in de pers als het over technologie gaat, gevolgd door Ford en Opel; op Facebook is dat Porsche, Mini, Maserati.

Ter info, de methodologie die werd gebruikt om deze studie uit te voeren is volgens Auxipress een primeur in België op het gebied van analyse van media en communicatie. Zij is gebaseerd op de theorie van de agenda setting die ondersteunt dat er een convergentie is tussen de belangen van de publieke opinie en onderwerpen waar media aandacht aan besteden.

Meer details vind je hier en in het interview met Grégory Piet en Tiffany Foucart (Sales & Marketing Director Auxipress).



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier