SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Auxipress onderzoekt hoe er in de media gesproken wordt over nieuwe technologieën

Dinsdag 20 Maart 2018


De media monitoringdienst Auxipress voerde in samenwerking met SoPRISM, specialist in social data mining, en onder leiding van Chief Data Officer bij Auxipress Grégory Piet een onderzoek uit over in welke mate er gepraat wordt in de traditionele media en Facebook over nieuwe technologieën en hoe de publieke opinie over die nieuwe technologieën denkt.  De field liep van januari 2016 tot december 2017.

Uit de studie blijkt dat de traditionele pers 3% van de totale beschikbare ruimte spendeert aan artikels over technologie. Ter vergelijking, artikels over veiligheid en justitie, sport en politiek zitten respectievelijk aan 11, 12 en 15%. Algemeen gezien steeg de aandacht van media in technologie tussen 2016 en 2017  met 8%. Wat betreft verhoogde aandacht tussen 2016 en 2017 moet technologie alleen maar ecologie (+12%) en onderwijs (10%) laten voorgaan.

Volgens de studie is er een discrepantie tussen de interesse van de pers en interesse van de publieke opinie in technologie. Volgens een Facebook-analyse uitgevoerd door SoPRISM in december 2017 blijkt dat 2 miljoen Belgen geïnteresseerd zijn in technologie (tegenover 2,5 miljoen in 2016). 350.000 Belgen hebben volgens dezelfde analyse een interesse in nieuwe technologieën. De 25-44-jarigen zijn de leeftijdsgroep die het meest interesse heeft in nieuwe technologieën. Opmerkelijk is dat Generatie Z (geboren na 2000) minder interesse erin heeft dan de vorige generatie.  

Het meest gemediatiseerd onderwerp in technologie over een periode van 20 maanden (mei 2016 tot december 2017) is de digitalisering, gevolgd door alles wat met robots te maken heeft en batterijen (elektrische voertuigen, opslag van energie, enz). Artificial intelligence steeg het sterkst over 20 maanden (+300%), gevolgd door Internet of Things (+240%) en slimme mobiliteit (+200%).

Auxipress onderzocht ook welke spelers het meest zichtbaar zijn wanneer gesproken wordt over nieuwe technologieën in de media (pers + Facebook) en dit voor drie sectoren: telecom-, bank- en de automobielsector. In Telecom wint Proximus in de pers het pleit, gevolgd door Telenet en Orange. Op Facebook wint Telenet dan weer voor Proximus en Orange. Bij de banken bestaat de top drie in de pers uit KBC, BNP Paribas Fortis, ING; op Facebook ziet die er als volgt uit: BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius. In de automobielsector is Tesla het meest vertegenwoordigd in de pers als het over technologie gaat, gevolgd door Ford en Opel; op Facebook is dat Porsche, Mini, Maserati.

Ter info, de methodologie die werd gebruikt om deze studie uit te voeren is volgens Auxipress een primeur in België op het gebied van analyse van media en communicatie. Zij is gebaseerd op de theorie van de agenda setting die ondersteunt dat er een convergentie is tussen de belangen van de publieke opinie en onderwerpen waar media aandacht aan besteden.

Meer details vind je hier en in het interview met Grégory Piet en Tiffany Foucart (Sales & Marketing Director Auxipress).



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier