SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Sara Vercauteren (Medialaan): "Als woordvoerder ben je advocaat van je organisatie én van de duivel"

Zondag 11 Maart 2018


Sara Vercauteren (Medialaan):
Haar gsm-nummer staat in de contactlijst van elke mediajournalist, want haar informatie is altijd accuraat en als je haar iets vraagt, belt ze altijd terug. Sara Vercauteren kan dan bogen op vijftien jaar ervaring als woordvoerster, eerst in de politiek en sinds een acht jaar bij Medialaan. Al haar expertise goot ze in een boek met de welgekozen titel ‘Geen Commentaar’.

Laat me om te beginnen even zeggen dat je boek leest als een trein. Om het te schrijven putte uit je eigen ervaring en gesprekken met andere woordvoerders, om aldus de knepen van het vak en de truken van de foor bloot te leggen. Vanwaar het nobele streven om al je geheimen te delen?
Ik zou geneigd zijn je vraag te beantwoorden met een wedervraag: waarom niet? Er bestaat heel weinig vakliteratuur voor woordvoerders en PR-adviseurs. Vaak moet je al doende leren, als je geluk hebt van je voorganger. Daarom leek het me een goed idee wat dingen gestructureerd op te tekenen. Deel een richt zich eerder tot mensen die van start gaan, deel twee biedt inspiratie voor gevorderden. In het algemeen is het boek hopelijk interessant voor organisaties die hulp zoeken bij het uitbouwen van een professionele perscommunicatie, voor journalisten die goed willen samenwerken met woordvoerders en organisaties en voor al wie interesse heeft in hoe het nieuws wordt ‘gemaakt’. En als lesmateriaal voor communicatiestudenten, zoals bij de opleiding woordvoering aan Thomas More in Mechelen, waar ik ook lesgeef.

Hoe komt het dat er zo weinig materiaal beschikbaar is, denk je?
Woordvoerders voeren weliswaar officieel het woord, maar bijna nooit over of voor zichzelf. Je status als woordvoerder is een veilige plek, je verkondigt immers de mening van je organisatie of van de persoon voor wie je het woord voert, niet noodzakelijk je eigen mening dus. En verder hebben woordvoerders geen tijd: de meesten werken alleen en moeten veel taken/talenten combineren. Dat laat weinig ruimte om te reflecteren over het vak.

Hoe en waarom ben je zelf woordvoerder geworden?
Toen ik klein was had ik naar verluidt een uitleg voor alles (lacht). Ik heb politieke en sociale wetenschappen gestudeerd, met de optie communicatie. Ik ben mijn carrière begonnen op de persdienst van spa-politicus en minister Frank Vandenbroucke. Dat was meteen mijn droomjob. Daarna heb ik op het kabinet van Kathleen Van Brempt  gewerkt als woordvoerder. Tijdens mijn bevallingsverlof heeft Medialaan contact met me opgenomen om Mark Vanlombeek op te volgen toen die met pensioen ging. Televisie was altijd mijn hobby, het was dus de perfecte combinatie. Dat is ondertussen acht jaar geleden.

Over welke kwaliteiten moet een goede woordvoerder beschikken?
Het is een job die veel missies combineert. Je hebt een goede pen nodig, je moet beschikken over een sterk analytisch vermogen, thuis zijn in interviewtechnieken, mediatraining kunnen geven, in staat zijn te bemiddelen, te masseren…

Pardon?
Figuurlijk, bedoel ik (lacht). Om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Verder moet je in staat zijn strikte deadlines te respecteren en dus stressbestendig zijn. Het helpt dus als je veel ballen tegelijk in de lucht kunnen houden. Daarnaast is discretie essentieel en je moet goed kunnen omgaan met ego’s. Maar bovenal moet je in staat zijn om anderen te laten schitteren.

Geloofwaardigheid lijkt me ook niet onbelangrijk.
Zeer zeker. Liegen mag trouwens nooit, in ons vak. Daarnaast moet je begiftigd zijn met kritische zin: je bent advocaat van je organisatie én van de duivel. Daarmee bedoel ik dat je intern de juiste vragen moet durven stellen. En daar de vrijheid voor krijgen ook. Ik zal niet onder stoelen of banken steken dat het een veeleisende job is, zonder uren, want je moet altijd bereikbaar zijn. Maar het is het waard, want ik geloof dat woordvoerders kunnen zorgen voor betere communicatie en dat is belangrijk in tijden van transparantie.

Zelf zit je bij Medialaan het comité voor crisiscommunicatie voor en ben je lid van het senior management. Wat voor plaats bezet een woordvoerder idealiter in zijn organisatie?
Ze zouden overal mee aan tafel moeten kunnen schuiven en in elk geval gebrieft worden over alle belangrijke dossiers. En rechtstreekse toegang hebben tot de hoogste niveaus. Je hoeft niet noodzakelijk in het directiecomité te zitten, maar je moet wel op de hoogte  zijn. Niets zo erg als gebeld worden door een journalist die meer weet dan jijzelf.

Wat was in feite het lastigste parket waar je ooit hebt in gezeten?
De moeilijkste momenten als woordvoerder zijn diegene waarop je iets moet verdedigen waar je het moeilijk mee hebt. Dan in de vuurlinie staan is beslist netelig. De beste momenten zijn dan weer diegene waarop er iets magisch gebeurt en je het gevoel hebt dat je mee het verschil kunt maken met communicatie. Dat gebeurde onlangs met het verhaal van Medialaan-journalist Bo.

In de jaren dat je op post bent zullen er wellicht veel dingen veranderd zijn. Wat is de grootste evolutie die je vaststelt?
Zonder enige twijfel de impact van de sociale media en de smartphone. Toen ik hier begon, had VTM geen Facebook-pagina. Reacties van kijkers kregen we via telefoon en mail. En daar was een enkel iemand verantwoordelijk voor. Nu hebben we een vijfkoppig customer care team dat bijna de klok rond werkt en dat alle reacties over onze merken op sociale media monitort. De nieuwscyclus gaat veel sneller dan vroeger. Er zijn meer en veel kortere deadlines. Bovendien zijn ook de noden veranderd. Tegelijk heb je als woordvoerder zelf ook meer tools tot je beschikking om naar het grote publiek te communiceren. Je kunt ongefilterd communiceren, zonder dat er journalisten aan te pas komen. Dat betekent meteen ook dat je als woordvoerder niet meer het alleenrecht hebt om te communiceren met de buitenwereld. Iedereen in de organisatie kan informatie delen. Als woordvoerder is het belangrijk dat je dus ook de bewaker van al die communicatie bent, zowel intern als extern. In die zin zijn woordvoerders veel noodzakelijker dan vroeger.

Heb je een ultieme tip voor journalisten?
De relatie tussen woordvoerders en journalisten is van een zeer bijzondere aard; het is er een van geven en nemen. Vaak worden we door journalisten beschouwd als diegenen die in de weg staan, terwijl we vaak de enigen zijn die journalisten intern verdedigen. Dus beste journalisten, gebruik die woordvoerders:-)

Nog een laatste vraagje: is er in feite een verschil tussen de vak- en de algemene pers?
De manier van werken is anders, maar in feite zijn alle journalisten hetzelfde, of ze nu over politiek, showbizz of nog iets anders verslag uitbrengen.

Sara Vercauteren stelt haar boek voor op 22 maart. Het is te koop voor 29,99 euro bij uitgeverij Pelckmans Pro. 

(c) Filip Van Roe



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS






INTERVIEW

Francis Goffin:

Francis Goffin: "De toekomst van de radio is hybride"



DOSSIER  



Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AI en marketing: wat zijn de mogelijkheden en ambities voor de toekomst?  


Nog maar eens een artikel over artificiële intelligentie, hoor ik je al zeggen. En inderdaad, van de grootste optimisten tot de ergste pessimisten, iedereen doet zijn zegje over dit onderwerp....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Wim Vermeulen (Dentsu Aegis Network): "We zijn toe aan een herziening van het marketingvak"  


Wim Vermeulen schreef met ‘Marketing voor de Mad Men van morgen’ een uitermate bevattelijk en actueel boek over hoe marketeers hun merk in de markt moeten zetten in een postdigitale wereld met een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier