SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Venijn is gewoon een vorm van luiaardij, door Jean-Charles della Faille (Bulbme)

Zondag 4 Maart 2018


Venijn is gewoon een vorm van luiaardij, door Jean-Charles della Faille (Bulbme)
Met de opmars van de Chief Happiness Officers wordt er steeds meer gesproken over het belang van vriendelijkheid op het werk. Daar kan ik alleen maar blij om zijn, om meerdere redenen. Niet alleen omdat voorkomendheid een waarde is die ik koester, maar ook omdat kwade wil – of het nu de mijne of die van iemand anders was – me in het verleden dikwijls parten gespeeld heeft. Vandaag heb ik gelukkig geleerd het gevoel te identificeren zodat ik het kan vermijden of ontmoedigen.

Maar is het om welwillendheid mogelijk te maken niet nodig om eerst uit te vissen waar moedwil vandaan komt? En wat je er kunt aan doen?
Ik pretendeer niet dat ik een exhaustieve verklaring heb voor de oorzaken van venijn. En ik kan evenmin een portret schetsen van de doorsnee boosdoener. Een moraalridder ben ik evenmin. Zelf ben ik immers allesbehalve perfect en er zijn dagen dat ik ook zin heb om gemeen te doen tegen bepaalde mensen. Om hen de mond te snoeren bijvoorbeeld. Een ding heb ik echter begrepen ondertussen: mijn kwaadwil kan mensen nadeel berokkenen, maar is bovendien nog schadelijker voor mezelf. Omdat ik er uren zal op herkauwen en ik dus niet rustig kan voortdoen met waarmee ik bezig was.

Waarom stel ik kwaadwilligheid gelijk met luiaardij?

Stel dat je wordt aangevallen – door een collega, een dierbare – en je vindt dat totaal onterecht. Je eerste natuurlijke reflex zal zijn om op en even agressieve manier te antwoorden. Resultaat? Het escaleert.

Het probleem is dat het ons in ons drukke leven vaak ontbreekt aan de nodige tijd om ons op een serene manier te verdedigen of te argumenteren. Dus komen we agressief uit de hoek. Da’s een versimpelde redenering. Maar ook een vorm van intellectuele luiheid. Daartegen moeten we ons verzetten: tegen gevaarlijke vereenvoudigingen.

Doe de test zelf. De volgende keer dat iemand venijnig tegen je doet – al dan niet terecht – neem het dan niet onmiddellijk persoonlijk, maar vraag je af of de persoon in kwestie misschien onder druk staat. En antwoord heel vriendelijk, empathisch, met een actief luisterend oor. De kans dat je voorkomende houding zijn of haar vijandigheid ontwapent, is bijzonder groot. Natuurlijk zijn er mensen met wie dat onmogelijk lijkt – en dat is ook zo, ook al moet je soms meerdere pogingen wagen. Maar als het werkt, is het een ongelooflijk krachtige houding.

Het beste voorbeeld van uiterste welwillendheid die erin slaagde de tegenstander te ontwapenen, is ongetwijfeld het vreedzame verzet van Gandhi tegen de Britse kolonisten. Zijn houding kan op het eerste gezicht absurd en suicidair lijken. En toch won hij zijn strijd. Hij had een kortere, gewelddadige weg kunnen kiezen, maar hij opteerde voor de geweldloze omweg.

En als Gandhi en zijn volgelingen erin slaagden India te bevrijden van het Britse juk, stel je dan even voor wat je zou kunnen bereiken tijdens een professionele dialoog. Het klinkt misschien wat melig, maar ik heb zowel vriendelijkheid als venijnigheid uitgetest als reactie op kwade wil en ik moet toegeven dat de resultaten van de vriendelijke aanpak me verbaasd hebben. Dat is goed nieuws, hoewel succes uiteraard nooit helemaal gegarandeerd kan zijn.

Zeg dus bij jezelf dat kwade een vorm van luiaardij is. En dat je niet graag als een luiaard wilt worden beschouwd.
 



ARCHIVE / TRAINING&BOOKS






INTERVIEW

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB):

Ben Priest (ex Adam & Eve/DDB): "De meeste reclame van nu is slecht, maar dat is altijd zo geweest"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier