SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: MDB 2017 - The final chapter

Zondag 4 Maart 2018


Seen from Space: MDB 2017 - The final chapter
Drie weken na hun eerste publicatie kennen de MDB-cijfers voor 2017 hun definitieve waarde. Vergeleken met de vorige versie, betreft de enige grote verandering de gratis regionale pers. Diens cijfers werden aangevuld (de laatste vier maanden voor de groep Vlan ontbraken) en vertonen helaas een daling met 13% ten opzichte van 2016. Dat heeft echter slechts een beperkte impact op de totale index van het totaal van de offline media. Die vertonen een daling van ongeveer 2% bij ‘courante’ gegevens en iets minder dan 3% op ‘constante’ basis. In beide gevallen zorgde enkel radio voor groei. Ondanks een verbetering tijdens het laatste trimester was 2017 dus wel degelijk een recessiejaar voor de offline media. Toch behouden de verschillende media hun respectieve hiërarchie, met tv, de dagbladpers en radio in het traditionele koptrio. Dan is er nog het enorme probleem van deze MDB-cijfers: de internetbestedingen zijn totaal onbruikbaar. Daar bevindt zich nochtans de groei. Dat blijkt overigens ook uit onderzoek van het IAB (Matrix) of GroupM (This year next year. Worldwide media & marketing forecasts). Die betreffen wl een veel ruimere perimeter dan diegene die had moeten opgenomen worden in de MDB in 2017. Ook al zijn de resultaten soms zeer verschillend, de verschillende bronnen maken gewag van groei en dynamisme in online. Volgens de meest voorzichtige benadering zou digital (in zijn geheel) minstens een kwart van de above the line mediabestedingen moeten vertegenwoordigen. Dat zou dus het eerder genoemde koptrio door elkaar schudden.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Francis Goffin:

Francis Goffin: "De toekomst van de radio is hybride"



DOSSIER  



Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AI en marketing: wat zijn de mogelijkheden en ambities voor de toekomst?  


Nog maar eens een artikel over artificiële intelligentie, hoor ik je al zeggen. En inderdaad, van de grootste optimisten tot de ergste pessimisten, iedereen doet zijn zegje over dit onderwerp....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Wim Vermeulen (Dentsu Aegis Network): "We zijn toe aan een herziening van het marketingvak"  


Wim Vermeulen schreef met ‘Marketing voor de Mad Men van morgen’ een uitermate bevattelijk en actueel boek over hoe marketeers hun merk in de markt moeten zetten in een postdigitale wereld met een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier