SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: MDB 2017 - The final chapter

Zondag 4 Maart 2018


Seen from Space: MDB 2017 - The final chapter
Drie weken na hun eerste publicatie kennen de MDB-cijfers voor 2017 hun definitieve waarde. Vergeleken met de vorige versie, betreft de enige grote verandering de gratis regionale pers. Diens cijfers werden aangevuld (de laatste vier maanden voor de groep Vlan ontbraken) en vertonen helaas een daling met 13% ten opzichte van 2016. Dat heeft echter slechts een beperkte impact op de totale index van het totaal van de offline media. Die vertonen een daling van ongeveer 2% bij ‘courante’ gegevens en iets minder dan 3% op ‘constante’ basis. In beide gevallen zorgde enkel radio voor groei. Ondanks een verbetering tijdens het laatste trimester was 2017 dus wel degelijk een recessiejaar voor de offline media. Toch behouden de verschillende media hun respectieve hiërarchie, met tv, de dagbladpers en radio in het traditionele koptrio. Dan is er nog het enorme probleem van deze MDB-cijfers: de internetbestedingen zijn totaal onbruikbaar. Daar bevindt zich nochtans de groei. Dat blijkt overigens ook uit onderzoek van het IAB (Matrix) of GroupM (This year next year. Worldwide media & marketing forecasts). Die betreffen wl een veel ruimere perimeter dan diegene die had moeten opgenomen worden in de MDB in 2017. Ook al zijn de resultaten soms zeer verschillend, de verschillende bronnen maken gewag van groei en dynamisme in online. Volgens de meest voorzichtige benadering zou digital (in zijn geheel) minstens een kwart van de above the line mediabestedingen moeten vertegenwoordigen. Dat zou dus het eerder genoemde koptrio door elkaar schudden.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier