SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: MDB 2017 - The final chapter

Zondag 4 Maart 2018


Seen from Space: MDB 2017 - The final chapter
Drie weken na hun eerste publicatie kennen de MDB-cijfers voor 2017 hun definitieve waarde. Vergeleken met de vorige versie, betreft de enige grote verandering de gratis regionale pers. Diens cijfers werden aangevuld (de laatste vier maanden voor de groep Vlan ontbraken) en vertonen helaas een daling met 13% ten opzichte van 2016. Dat heeft echter slechts een beperkte impact op de totale index van het totaal van de offline media. Die vertonen een daling van ongeveer 2% bij ‘courante’ gegevens en iets minder dan 3% op ‘constante’ basis. In beide gevallen zorgde enkel radio voor groei. Ondanks een verbetering tijdens het laatste trimester was 2017 dus wel degelijk een recessiejaar voor de offline media. Toch behouden de verschillende media hun respectieve hiërarchie, met tv, de dagbladpers en radio in het traditionele koptrio. Dan is er nog het enorme probleem van deze MDB-cijfers: de internetbestedingen zijn totaal onbruikbaar. Daar bevindt zich nochtans de groei. Dat blijkt overigens ook uit onderzoek van het IAB (Matrix) of GroupM (This year next year. Worldwide media & marketing forecasts). Die betreffen wl een veel ruimere perimeter dan diegene die had moeten opgenomen worden in de MDB in 2017. Ook al zijn de resultaten soms zeer verschillend, de verschillende bronnen maken gewag van groei en dynamisme in online. Volgens de meest voorzichtige benadering zou digital (in zijn geheel) minstens een kwart van de above the line mediabestedingen moeten vertegenwoordigen. Dat zou dus het eerder genoemde koptrio door elkaar schudden.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier