SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Pierre Bertrand: "Dankzij de oprichting van bpost Media kan Welcome Media zich concentreren op zijn rol als partner voor de bureaus"

Zondag 25 Februari 2018


Pierre Bertrand:
Net na de eerste verjaardag van zijn regie Welcome Media investeert bpost nog meer in In-Home Advertising en richt bpost Media op. Dat nieuwe kenniscentrum, gespecialiseerd in ‘direct’, is helemaal gewijd aan het delen van kennis inzake IHA. Tekst en uitleg door Pierre Bertrand, Director van bpost Media en CEO van Welcome Media.
 
Wat voor balans maak je op na een jaar?
Een zeer positieve. Het gaat goed met IHA, dankzij een groei van 3 tot 4% en een marktaandeel van 14% (met inbegrip van BD, nvdr). Maar ik staar me niet blind op de cijfers alleen: het belangrijkste is onze relatie met onze bureaupartners. Als deze relatie groeit, volgen onze cijfers vanzelf.
 
De belangrijkste doelstelling was thuis opnieuw een centrale plaats in ons discours geven. Door de oprichting van onze regie knoopte IHA opnieuw aan met zijn DNA. Dat is gebaseerd op drie strategische pijlers: relevantie, emotie en activering. Deze benadering bracht een frisse visie, een nieuw perspectief voor de bureaus, een positieve golf, en dat is inderdaad voelbaar in onze resultaten die onze commerciële doelstellingen overstijgen. Verder was er ook het succes van de campagnes die gevoerd werden met OptiTouch, de nieuwe planningtool voor de mediabureaus, waarmee ze in enkele clicks hun gecibleerde campagnes kunnen optimaliseren.
 
Vanaf het begin hebben we Welcome Media gepositioneerd als een ‘media competence center’, met een mediaexpertise die de organisatie van onderzoek en meer dan 100 campagnetests omvat, alsook dataexpertise om de relevantie van de campagnes te optimaliseren. We zijn trouwens nummer twee wat de levering van adressen betreft, met een marktaandeel van 25% (na Bisnode, nvdr). Daarbij komt nog de ontwikkeling van nieuwe oplossingen die de kracht van digital en de tastbare kanalen willen combineren.
 
We hebben synergiën gecreëerd en ons discours naar de spelers van de markt versterkt, we hebben meer pertinentie, maar ook neutraliteit ten opzichte van bpost bijgebracht. We hebben data, onderzoek, insights, maar we willen niet vervallen in een karikatuur van een medium dat cijfers aanreikt om zichzelf te versterken. We staan open voor digital en kijken hoe we samen sterker kunnen zijn. Onze visie is crossmediaal, met een focus op de noden van de klanten. Dat creëert allemaal energie die ons concept als expertisecentrum versterkt. Dat bestond niet, we hebben dat in het leven geroepen en we breiden het uit.
 
Naast onze media- en dataexpertise hebben we ook een sterke relatie met de creatieve en mediabureaus ontwikkeld. Zij zijn onze partners. We willen samen met hen nadenken, hun noden evalueren en met veel flexibiliteit beantwoorden. Dankzij onze structuur kan dat.
 
Over de bureaus gesproken, in welke mate is een dienst als Optitouch ingeburgerd? En hoe zit dat met de oplossingen die de regie aanbiedt?
OptiTouch werd opgericht in samenwerking met de bureaus. Het eerste bureau dat er gebruik van maakte, was Zenith voor Nesquik. De eerste resultaten zijn heel positief. Het is een praktisch en nuttig product dat aansluit bij de noden van de markt. Nu moet het inburgeringspercentage groeien. Zolang het nieuwe formaat groeit via de bureaus, blijft het een exclusieve oplossing voor hen. Maar we koesteren ambitieuze verwachtingen.
We werken ook aan een reeks nieuwe pilots, initiatieven zoals de mogelijkheid om door-to-door geotargeting aan te bieden in combinatie met display bannering op basis van de GPS in mobiele telefoons. We creëren interactieve ervaringen via mobile, toegevoegde en complementaire ervaringen – augmented reality, NFC, enzovoort. We vergemakkelijken zaken door links met partners aan te bieden, zoals ChatBot van Facebook of Shazam. Dat zijn bestaande technieken die echter zeer interessant zijn voor bpost.
 
Een ander voorbeeld is ons Brandsbook, een folder die het merk in staat stelt vanuit een andere invalshoek een relatie met zijn consument aan te knopen, rond een thematisch momentum. Het eerste nummer verschijnt in april, met zes Belgische merken. Wij creëren de drager, de merken de inhoud.
 
Wat zijn jullie uitdagingen voor 2018?
Een van onze prioriteiten is de ontwikkeling van ons marktaandeel in FMCG, daar zit een goede potentiële fit en een echte efficiëntie.
 
Zoals je weet, gaan we ook onze structuur aanpassen om onze assets beter te beheren, met de oprichting van een tweede complementaire expertisepijler. bpost Media wordt een nieuwe mediastructuur binnen bpost. Die is bedoeld om onze middelen bij de adverteerders beter te gebruiken. Dat zal ons in staat stellen om verder te gaan en sneller, beter te werken.
 
Onze zeer positieve resultaten en de evidente interesse van de markt hebben bpost ertoe aangezet om nog meer te investeren in de aanpak die ingezet werd met Welcome Media. bpost Media wordt een expertisecentrum dat helemaal gewijd zal zijn aan de ontwikkeling en het delen van de kennis inzake IHA: media experts, data services, insights & communication, solution development, enzovoort. Door deze oprichting kan Welcome Media zich als afzonderlijk bedrijf volledig toespitsen op zijn partnerrol voor de bureaus.
 
Kan In-Home Advertising zich integreren in de huidige digitale wereld?
We investeren in media voor de toekomst, een medium dat digital versterkt en dat perfect aansluit bij de nieuwe eisen van de consument: gepersonaliseerd, respectvol, dat controle en waarde mogelijk maakt. We sluiten aan bij de trend van data-driven marketing, on-demand en de consument die de controle in handen heeft. Onze media spelen perfect in op deze trends.
 
Toch moeten we onze assets beter in de verf zetten in deze context. Een modern medium moet ook meetbaar zijn: we beschikken over geweldige tools en barometers, maar we moeten hier nog verder in gaan.
 
Onze uitdaging voor 2018 is de oprichting van een sterk mediahuis dat in harmonie is met de trends op de markt, waar pragmatische, gemakkelijke en meetbare oplossingen voorhanden zijn. We werken dan ook op veel projecten, zoals dataexploitatie, marketing automation, allemaal met oog voor de meetbaarheid. Evolueren van media first naar audience first, en relevant zijn inzake audience first.
 
Samengevat zijn onze drie sleutelprincipes voor 2018: hoe kunnen we de bureaus nog beter helpen, hoe kunnen we complementair zijn bij digital en hoe kunnen we nog evolueren terwijl we trouw blijven aan ons DNA.



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier