SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

De beste Beauty Brands: Nivea en Christian Dior

Dinsdag 20 Februari 2018


De beste Beauty Brands: Nivea en Christian Dior
Welke zijn de favoriete schoonheidsproducten van de Belgische consument? Om dat te achterhalen hebben we de “Best Brands”-enquête die werd uitgevoerd door GfK op vraag van Serviceplan in twee categorieën opgesplitst. Het was de bedoeling de “volumemerken” en de “premium- of luxemerken” afzonderlijk te beoordelen. Het onderscheid werd gemaakt op basis van de “price premium” van elk merk. We selecteerden acht merken voor elke subcategorie.
 
Het eerste wat opvalt is dat de algemene top 100 zowel drie volumemerken als drie premiummerken bevat. Het betreft enerzijds Nivea, L’Oréal en Gemey-Maybeline, en anderzijds Dior, Chanel en Armani.
 
Wat de volumemerken betreft, bekleedt Nivea de leiderspositie. Het merk behaalt een buitengewoon indrukwekkende Share of Soul-score met een voorsprong van maar liefst 20 punten op zijn eerste achtervolger in de categorie volumemerken. Nivea ligt ook 10 punten voor op de leider in de premiumcategorie. Het Duitse merk haalt het dus van L’Oréal en Gemey-Mabeline die beiden een hogere Share of Wallet bezitten.
 
Nivea onderscheidt zich door de belevingskwaliteit: 7 consumenten op 10 verklaren dat hun recentste ervaring met Nivea positief én gedenkwaardig was. Een dergelijke beleving moet wel een positieve invloed uitoefenen op de verbondenheid van Niveau met zijn consumenten. Driekwart van de respondenten omschrijven deze band dan ook als hecht.

Merken we hierbij ook op dat Nivea tot de 10 beste merken behoort van ons klassement Best Digital, met een opvallend hoge score op de sociale media.
 
Zoals gezegd staat Christian Dior op de eerste plaats van de premiummerken. Het 23e merk in het algemene klassement laat zich opmerken door een hogere Share of Wallet dan zijn concurrenten. Wat de Share of Soul betreft, tekent zich slechts een miniem verschil af tussen Dior en Chanel die uiteindelijk vrij gelijklopend scoren op drie belangrijke KPI’s: sterke verbondenheid, beleving en getrouwheid.
 
ZWAKKE EN RISICOVOLLE RELATIES
 
Het spreekt voor zich dat er een opvallend verschil is tussen de volumemerken en de premiums. Het gaat om zwakke en risicovolle relaties. De consumenten voelen zich van nature nauwer verbonden met volumemerken die ze als toegankelijker ervaren, ondanks een vergelijkbare bekendheid van merken als Dior en Chanel ten opzichte van Nivea en L’Oréal. Nivea en L’Oréal beantwoorden eerder aan het profiel van “beste vriend”, producten die men vaker aankoopt en tegen een lagere prijs, terwijl Dior en Chanel worden vergeleken met een “flirt”, een intense, maar minder frequente relatie.
 
Deze profielen komen logischerwijs overeen met hun positioneringsstrategie. Volume is geschikt voor dagelijks gebruik, luxe reserveert men voor speciale gelegenheden.

Afspraak op 22 maart in het Jubelparkmuseum voor de bekendmaking van de winnaars van 2018.  Meer informatie vindt u op www.bestbrands.be



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Brice Le Blévennec (Emakina):

Brice Le Blévennec (Emakina): "De sleutel ligt in het ontwerpen van elegante 'User Experiences'"



DOSSIER  



De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier