SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Nieuw Facebook-algoritme: ramp of anekdote voor de merken, door Benoit Michielsens (Root)

Zondag 18 Februari 2018


Nieuw Facebook-algoritme: ramp of anekdote voor de merken, door Benoit Michielsens (Root)
Amerikaanse giganten als Google of Facebook hebben de gewoonte aangekweekt om vaak hun algoritmes te wijzigen. In de digitale marketingwereld lijkt dat vaak een kleine aardverschuiving.

Deze keer is het de beurt aan de firma van Mark Zuckerberg om aan te kondigen dat hij nieuws van vrienden en familie meer zichtbaarheid wil geven in vergelijking tot de aanwezigheid van de merken. Dat wil hij doen via een grondige herziening van de newsfeed en om opnieuw een echt sociaal netwerk te worden. Dat moet vooral de interactie tussen mensen aanmoedigen, meer dan de passieve consumptie van content (vooral van merken dan).

En dus? Is dat goed of slecht nieuws? Dat hangt vooral af van aan welke kant je staat.

Het is beslist een zorgwekkende evolutie voor de pure players als Brut, Buzzfeed of Vice die het platform al meerdere jaren inpalmen vanwege zijn reach en viraliteit, om zo bereik op te bouwen en reclame-inkomsten te genereren. Deze media zullen de facto veel minder zichtbaar zijn op Facebook. Hetzelfde geldt voor diegene die Facebook gebruikten om een ruimer publiek dat hun klassieke kring van trouwe lezers te bereiken.

Aan adverteerderszijde ziet de situatie er al niet veel beter uit. Ze konden al niet op veel zichtbaarheid rekenen als die niet ondersteund werd door een mediabesteding. Het is niet helemaal duidelijk of het veranderde algoritme een reële impact zal hebben op de betalende reclame. Zoals altijd werd iedereen voor een voldongen feit geplaatst door de aankondiging.

De kans bestaat dat de verandering adverteerders zal verplichten content te bedenken die minder gericht is op wie zij zijn, maar meer op wat het publiek verwacht of waar het iets aan heeft. Tegelijk kun je je afvragen hoe het verder moet met bedrijven die community managers aanwierven en Facebook-pagina’s aanmaakten met de bedoeling deze combinatie uit te spelen als troef om zich bekend te maken. Zullen ze verplicht worden hun strategie te herzien, als ze hun content uit de newsfeed zien verdwijnen?

Tot besluit: deze verandering is in theorie zinvol voor de gebruiker, maar minder evident gezien vanuit het standpunt van de merken. Ze zouden wel eens aan het kortste eind kunnen trekken: minder bereik en een pak meer mediabudget om dat op te vangen.
 



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier