SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Meet & Read @ UBA Trends Day: Daniel Levine (The Avant Guide Institute)

Zondag 18 Februari 2018


Meet & Read @ UBA Trends Day: Daniel Levine (The Avant Guide Institute)
In de aanloop naar de UBA Trends Day die op 15 maart plaatsvindt in Brussels Expo, willen we graag de interviews met enkele van de opmerkelijke sprekers op het programma met jullie delen. Onder hen Daniel Levine. “Technologie verandert onze hersenen, verandert de mensheid.”
 
Je zal tijdens de UBA Trends Day focussen op technologie. Is dat in jouw ogen de grootste trend?
Het bedrijf dat ik heb – The Avant Guide Institute – levert consultancy over trends. Elke dag waaien er een dozijn nieuwe trends bij ons binnen en 90% daarvan heeft een link met technologie. We leven in ‘the age of technology’.
 
Maar het gaat verder dan dat. Technologie verandert onze hersenen, verandert de mensheid, verandert de manier hoe mensen er uitzien. We worden eigenlijk halve robots, zeker als je kijkt naar personal tech. Nu al zie je op de metro niets anders dan mensen met Apple Earpods (de draadloze oortelefoons, nvdr.). Ze zitten al in je lichaam. De volgende stap is dat ze geïntegreerd worden in onze oren. Technologie zal worden ingebouwd in ons lichaam.
 
Ga je zover dat je het de vierde industriële revolutie noemt, zoals anderen doen?
In Europa is de belangrijkste job van mannen nog steeds truckchauffeur. Binnen enkele jaren zal die job helemaal verdwenen zijn. Onze manier om naar werk te kijken zal dus helemaal veranderen. Vandaar dat heel wat mensen al pleiten voor een UBI, een Universal Basic Income. Met dit basisinkomen moet je als mens kunnen rondkomen. Eventueel werk zal dan dienen om je een zekere luxe te kunnen permitteren.
 
Want voor alle duidelijkheid, het gaat niet enkel om blue-collar jobs. Ook functies als dokters, advocaten en notarissen worden in hun bestaan bedreigd door technologieën als blockchain.
 
Ook het begrip privacy krijgt een volledig nieuwe invulling. In Europa hebben jullie nog het geluk dat er meer aandacht voor is dan in de Verenigde Staten. Wij verliezen dag na dag meer de grip erop. In dat kader stelt cyber security ons voor een stevige uitdaging. Veilig zijn we niet online. En ik voorspel dat het eerst nog een tijdje slechter zal gaan voor we inzien dat we er voldoende aandacht aan moeten schenken.
 
En tot slot is er de evolutie naar gepersonaliseerde geneeskunde. We zijn volop bezig om eeuwig proberen te leven.
 
Kortom, ja, we maken de vierde industriële revolutie mee. En dit boeit me mateloos. Ik kijk er dan ook enorm naar uit om dit verhaal in België te brengen.
 
Zie je een verschil tussen Europa en de Verenigde Staten als het gaat om hoe consumenten technologie omarmen?
Vroeger kwamen de trends allemaal van aan de Westkust van de VS, waarna ze zich verspreidden over de Verenigde Staten en dan doorsijpelden naar de rest van de wereld. Tegenwoordig komen trends van overal. Dankzij internet. Noorwegen wil als eerste een volledig elektrische vliegtuigvloot, in Japan nemen robots de taken van een barista over…
 
Is technologie cultureel bepaald?
Hoe we technologie gebruiken is inderdaad gelinkt aan culturen. De redenen daarvoor liggen dieper. In de VS zijn we bijvoorbeeld veel onafhankelijker dan in Europa. Jullie zingen met een heel stadion voetballiederen, jullie klappen tegelijkertijd in de handen bij een concert. In de VS klapt ieder op z’n eigen ritme.
 
Dat weerspiegelt zich ook in technologie. In Europa gebruikt iedereen dezelfde, in de VS gebruikt iedereen ze op zijn eigen manier. Neem nu dating apps. In de VS heb je er voor hondenliefhebbers, terwijl er in Europa minder diversiteit is. Dat heeft ook gevolgen voor merken en technologieën: in Europa zal je moeilijker doorbreken, maar als je doorbreekt, is het meteen een groot succes. In Italië loopt elke tiener met een rugzak van Invicta rond. Dat zal je in de VS niet snel zien gebeuren.
 
Willen consumenten die technologie wel?
Daar stel ik me inderdaad soms vragen bij. Neem het voorbeeld van de smartwatch. Willen we die echt? Ik heb niet de indruk dat ze echt gebruikt worden. We weten het precies niet goed. Home automation is een soortgelijk verhaal. Heel wat mensen hebben een Google Alexa of Amazon Echo in huis. Ze zijn immers zeer goedkoop. Maar in ruil geef je wel een schat aan data weg. Research leert dat mensen hem vooral gebruiken als keukenwekker en om nieuws mee te beluisteren.
 
De iPhone was een grote innovatie, maar de lancering dateert inmiddels van elf jaar geleden. Sindsdien is de smartphone enkel verbeterd, niet substantieel veranderd. Nog een voorbeeld: Virtual Reality in de thuissituatie. Het ene bedrijf na het andere lanceert toepassingen, maar het enige dat echt aanslaat is gaming.
 
Welke trends zullen in 2018 doorbreken?
Ik verwacht veel toepassingen die gebruik zullen maken van Augmented en Virtual Reality. Maar dan in een ‘nuttige’ context. Zo zijn er al restaurantmenu’s die AR inzetten. Ze geven een lijst met ingrediënten bij een gerecht, vermelden calorie-informatie of tonen een video van hoe het gerecht gemaakt wordt. Dankzij de Microsoft HoloLens kan je als dokter de bloedsomloop van een patiënt zien terwijl die voor je staat. Meer nog, de dokter hoeft zich zelfs niet in dezelfde kamer te bevinden om de patiënt op deze manier te onderzoeken.
 
Daarnaast zullen bedrijven en auto’s meer gebruik maken van voice. Cybersecurity is hier dan ook meer dan ooit nodig. Tot slot zijn er de zelfrijdende auto’s én zelfvliegende toestellen, robotica en gepersonaliseerde geneeskunde.
 
De evolutie gebeurt op vele fronten tegelijk, maar het valt op dat het steeds sneller gaat. De snelheid van verandering versnelt. De iPhone bestaat al 11 jaar, de volgende 11 jaar zullen sneller gaan.
 



ARCHIVE / BRANDS - STRATEGY






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier