Fr

AGENCIES

François Charles (Digizik): "Check wil het medium van een tijdperk zijn"

Zaterdag 17 Februari 2018

François Charles (Digizik):

Op 15 februari presenteerde RTL Belgium, via zijn filiale Cobelfra (Radio Contact en Mint), in samenwerking met het digitale bureau Digizik en het Belgische label Back in the Dayz, een nieuw mediamerk. Check is tegelijk een website - checkcheckcheck.be -, een videplatform en een internetradio. Het wordt ondersteund door social (YouTube, Facebook en Instagram) en is gewijd aan urban culture in ruime betekenis. Dat domein heeft geen geheimen voor Digizik. Een gesprek met een van de oprichters, François Charles.
 
Hoe is dit project ontstaan en wanneer zijn jullie er mee ingestapt?
Oorspronkelijk is het project gegroeid uit gesprekken tussen Back in the Dayz en RTL-journalist Martin Vachiery die vandaag ook de hoofdredacteur en muziekprogrammator van Check is. Wij koesterden bij Digizik ook de ambitie om een digitaal medium op te starten. We onderhouden al geruime tijd nauwe banden met Back in the Dayz (de man is een oude vriend van beide oprichters Max et Antho, met wie hij tien jaar geleden hiphopconcerten organiseerde, nvdr). Het lag dan ook voor de hand dat ze ons zouden voorstellen om in het project te stappen. We zijn serieus beginnen praten in mei 2017. De teams van Eric Adelbrecht, de baas van Cobelfra, ontvingen het project heel positief en we hebben met z’n drieën de redactionele strategie en het businessplan opgesteld.
 
Welk statuut heeft Digizik in dit nieuwe bedrijf?
We zijn leveranciers, maar we hebben een verbintenis op lange termijn. We hebben trouwens een nieuwe medewerkster aangeworven: Sarah Notard. Zij staat in voor de videoproductie voor Check. Back in the Dayz neemt de artistieke directie voor zijn rekening en met hetzelfde statuut de relaties met de artiesten. Onze kantoren bevinden zich in hetzelfde gebouw, we moeten enkel wat trappen doen om met elkaar te praten, er zijn dagelijks uitwisselingen. Martin Vachiery is ook vaak in de buurt.
 
Wat omvat de inbreng van Digizik in Check precies?
We hebben nauw samengewerkt met de twee andere structuren om het medium en zijn visie op te bouwen. Dagelijks is de missie van Digizik dubbel. Om te beginnen zijn wij verantwoordelijk voor alle videocontent en dus voor alle uitzendingen, het videocharter, enzovoort, maar niet voor de artikels. Ons tweede mandaat bestaat erin adverteerders en bureaus te prospecteren in samenwerking met de regie IP die op dat vlak duidelijk de lead heeft. We werken ook mee de commerciële offertes uit en produceren de bijhorende content.
 
Native advertising wordt een van de financieringsbronnen. Hebben jullie al partnerships met bepaalde merken?
We hebben besloten om zonder adverteerders van start te gaan, de merken komen erbij tijdens een tweede fase, maar wel op korte termijn. Native advertising is de voornaamste financieringsbron voor dit project en dat komt eerder goed uit, want Digizik is gespecialiseerd in brand content en muziek. De samenwerking tussen de teams van Denis Masquelier (de baas van IP, nvdr) en die van Digizik moet het mogelijk maken geloofwaardige visibiliteit voor alle adverteerders aan te bieden.
 
Er zijn gesprekken bezig met verschillende merken. We willen er in de eerste plaats voor zorgen dat de partnermerken en Check congruent zijn, door ze zoveel mogelijk in de content te integreren. IP zal reclamepartners zoeken die aansluiten bij de spirit van het medium zelf, terwijl wij voorrang zullen geven aan partners voor een langere periode.
 
Wat onderscheidt Check van media als Vice en Tarmac?
Er zijn vrij veel verschillen. Door de mediamarkt te betreden, positioneren we ons niet specifiek tegenover de Belgische spelers, maar wel in het landschap van de Franstalige platformen in het algemeen. We zijn actief op hetzelfde territorium, maar met een andere aanpak. Van Vice onderscheiden we ons door de proximiteit van onze content en de betrokkenheid van de artiesten. In vergelijking met Tarmac onderscheiden we ons door onze manier waarop we cultuur benaderen. We mikken op kwalitatieve content en niet op overdaad. Ook ons dna is anders: we willen niet zo zeer het typische medium van en generatie zijn, maar wel van een tijdperk en meegaan met onze tijd. Check wil de link leggen tussen diegenen die de pop cultuur maken en diegenen die ervan houden.

Archief / AGENCIES