SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Movember, en alles zit weer snor

Woensdag 13 November 2013


Movember, en alles zit weer snor
Als je in november de snor weer te pas en te onpas in het straatbeeld ziet opduiken, mag je dat op het conto schrijven van Movember, de organisatie die sensibiliseert voor prostaatkanker. De actie waarbij mannen tijdens de maand november hun snor laten groeien, begint in zijn derde jaar voorzichtig ingang te vinden in ons land. Mark 'Rusty' Leruste, country manager van Movember in België, Frankrijk en Spanje, vertelt hoe de organisatie zich positioneert in de liefdadigheidswereld.

Movember is aan zijn derde editie toe in België. Hoe doet de campagne het hier?
Vorig jaar schreven zich 2.300 Belgen in en haalden we 64.000 euro op. De campagne voor dit jaar is nog volop bezig en we zitten al aan meer dan 4000 mensen. Ons concept werd snel opgepikt in het noorden van het land, maar sinds dit jaar merken we dat het een nationale campagne is geworden. Het idee startte in 2003 in Australië met een groep vrienden die op een ludieke manier de snor wilde terugbrengen. Het werd daarna getransformeerd tot een sensibiliseringscampagne voor prostaatkanker en andere ziektes bij mannen. Vandaag is Movember actief in 21 landen, zijn er 1,1 miljoen Mo Bros en Mo Sistas (sympathisanten, nvdr) en haalden we 147 miljoen dollar op. Dat geld gaat naar de prioriteiten die zijn vastgelegd via ons Global Action Plan (GAP), een community van 250 onderzoekers van prostaatkanker wereldwijd. Via ons Promoveo sociale netwerk kunnen die onderzoekers sinds 2010 met elkaar communiceren en aldus belangrijke informatie uitwisselen. 

Movember onderscheidt zich van lokale merken als Vlaamse Liga tegen Kanker en Stichting tegen Kanker door een aanpak die eerder aan die van een lifestyle merk doet denken.
Het concept van Movember is zeer eenvoudig: je schrijft je in, scheert je op 1 november en laat vervolgens je snor staan voor de rest van de maand. Mensen kunnen de deelnemers sponsoren en dat geld wordt gebruikt om de problematiek van prostaatkanker te verhelpen. We zien onszelf als de bad boys in de liefdadigheidswereld. Over serieuze zaken praten en daarbij plezier maken zijn perfect verenigbaar volgens ons.

Wat met de communicatiestrategie?
We kunnen gelukkig rekenen op mediabedrijven die ons al eens gratis mediaruimte bezorgen. Alles gebeurt online en we zijn zeer actief via sociale media. Verder helpt een PR-bureau per land (Oona in België, nvdr) ons om de boodschap uit te sturen.

Welke merken linken zich dit jaar aan de Belgische editie van Movember?
Dit jaar verbond de Franse modeketen Eleven Paris zich aan Movember door een T-shirt te ontwerpen waarbij de omzet ervan integraal naar ons fonds gaat. Ook Gillette kwam aan boord in enkele landen, waaronder België. De kers op de taart dit jaar is de samenwerking met Brussels Airlines. Dit is een echte grassroots campagne. We worden regelmatig gecontacteerd door grote bedrijven die ons een grote check willen geven en betrokken raken, maar zo werkt het niet. We verkiezen dat die bedrijven hun werknemers betrekken bij Movember.



ARCHIVE / BRANDS - LAUNCH






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier