Fr

BRANDS

Meet & Read @ UBA Trends Day: Carla Johnson (Type A Communications)

Dinsdag 13 Februari 2018

Meet & Read @ UBA Trends Day: Carla Johnson (Type A Communications)

In de aanloop naar de UBA Trends Day die op 15 maart plaatsvindt in Brussels Expo, willen we graag de interviews met enkele van de opmerkelijke sprekers op het programma met jullie delen. Carla Johnson, Chief Experience Officer bij Type A Communications, die in  maart komt vertellen hoe merken de nieuwste trends kunnen benutten om zich te onderscheiden van de concurrentie, mag de spits afbijten.
 
In je laatste boek ‘'Experiences: The 7th Era of Marketing', kondig je – alweer – een nieuw tijdperk voor marketing aan. Waarom is dat zo nodig?
Consumenten zijn het vorige marketingtijdperk – dat in het teken stond van relaties – volledig ontgroeid. Onderzoek toont aan dat consumenten los van hun leeftijd de meeste waarde hechten aan ervaringen. Meer dan aan al de rest. In heel wat gevallen vinden consumenten de merkbeleving zelfs belangrijker dan het product of de dienst die ze kopen. De best presterende merken hebben dit begrepen en zoeken uit hoe ze een totaalervaring kunnen leveren, in plaats van te blijven hangen bij afzonderlijke n op zichzelf staande interacties.
 
Je citeert storytelling als de kunst die marketeers moet inspireren tot actie en succes. Hoe zou je goede, nuttige storytelling omschrijven?
Een goede en bruikbare story is een verhaal dat het publiek waarde aanreikt en dat vertrouwen in het merk creëert. De beste verhalen hebben een diepe empathie voor een bepaald publiek en bevatten emoties die inspelen op een behoefte die mensen hebben. Verhalen die goed verteld worden en op de juiste manier verspreid worden in tijd en ruimte, in plaats van via een enkel kanaal, trekken de aandacht en zetten mensen ertoe aan om terug te komen en te zien hoe het verder gaat. Ze trekken mensen binnen in de beleving van het verhaal en maken ze tot een onderdeel ervan. Dat is bijvoorbeeld het geval van BMW met zijn Performance Center.
 
Twee belangrijke ingrediënten in een waardevolle storytelling zijn een authentieke brand experience en de juiste content.
Merken creëren al content sinds de producten verkopen, dank maar aan advertenties of productbrochures. Dat is waarom we stellen dat content geen nieuw begrip is in de marketing. Het verschil nu is dat marketeers content creëren die even waardevol is als de producten en de diensten die de bedrijven verkopen en dat ze die content met dezelfde rigueur managen als ze voor een product aan de dag leggen. Lego staat hier heel bekend voor. Hun Legofilm is content en ze commercialiseren en beheren die film als een troef, als een asset, zoals ze zouden doen met eender welk ander product. Ze deden precies hetzelfde met hun magazine, hun videogames en alle andere content producten. Als je content creëert en die is even waardevol als de rest van de producten die je verkoopt, dan begrijp je denk ik de waarde van content marketing.
 
Een ander begrip dat momenteel bijzonder vaak in de mond wordt genomen, is ‘brand purpose’. Hoe kunnen merken tegenwoordig nog relevant zijn in onze constant veranderende omgeving?
Er is een trend naar brand purpose ontstaan, omdat mensen meer belang zijn beginnen hechten aan de waarden achter een merk. Reclamegoeroe Roy Spence gebruikte dit idee voor zijn boek, “It’s Not What You Sell, It’s What You Stand For.” Lloyds Banking Group gaf zijn purpose een centrale plaats in het werk dat ze afleveren – Helping Britain Prosper. Door brand purpose te gebruiken als de basis van alle marketing- en reclame-uitingen zullen bedrijven ontdekken dat ze een veel krachtigere boodschap kunnen brengen en een beleving bieden die niet door hun concurrenten kan worden gekopieerd.
 
Wat is volgens jou de grootste uitdaging voor B2B adverteerders vandaag? En is die anders voor de B2C adverteerders?
De grootste uitdaging in de B2B industrie bestaat er denk ik in om een verhaal te vertellen dat de aandacht kan vasthouden gedurende het volledige aankoopproces. Dat duurt vaak 18 tot 24 maanden en er komen veel meer mensen aan te pas. Een productaankoop in B2B kan iemands carrière maken of kraken, dus zullen kopers zorgvuldig al hun opties onderzoeken en proberen te staven dat ze de juiste keuze maken. Beslissingen zijn sterk gebaseerd op logica in B2B. Dat is heel anders in B2C. In dat segment kunnen adverteerders inspelen op emotie, omdat de kosten veel beperkter zijn – behalve dan voor auto’s of huizen. Consumenten beslissen sneller en vertrekken daarbij vanuit hun gevoel ten opzichte van een merk of een product.
 
Wat zou je ultieme raad zijn aan de gemiddelde marketeer van nu?
Beschouw jezelf niet als een marketeer, maar als een zakenman of –vrouw die in marketing werkt. De grootste impact die je kan hebben op je bedrijf, is door inkomsten te helpen genereren. Zodra je de businessdoelstellingen die groei stimuleren begrepen hebt, kun jij je marketingstrategie afstemmen op de ondersteuning van die doelstellingen. Als je de businesstaal beheerst – en niet alleen de marketingtaal dus – zal je waarde voor en waardering door de anderen toenemen.

Archief / BRANDS