SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Radio blijft een sterk medium, door Chris Van Roey

Zondag 11 Februari 2018


Radio blijft een sterk medium, door Chris Van Roey
De laatste CIM radiostudie toont weer mooie cijfers voor dit traditionele medium en dat is niet evident in het sterk veranderende medialandschap met alternatieve diensten zoals Spotify en Youtube. 
 
Op een gemiddelde dag bereikt radio ongeveer drie vierde van de Belgische bevolking (≥12 jr) en de gemiddelde luisterduur is vier uur per dag. Daarmee weten we nog niet hoe actief men luistert, maar toch zijn dit reeds jaren erg stabiele en indrukwekkende cijfers. En waar er luisteraars zijn, daar komen adverteerders, waardoor radio ook sterk scoort in de adverteerdersmarkt.
 
Radio is een sterk medium vanwege een aantal unieke eigenschappen, waaronder sterke content, actualiteit en betrokkenheid.
 
- Alles begint bij de inhoud, en daar zit het met radio in België wel goed: op de verschillende zenders hebben we sterk gewaardeerde radioprogramma's, gemaakt door straffe radiomakers;
- Daarnaast is radio een 'snel' massamedium dat onmiddellijk kan inspelen op de actualiteit; het geeft de luisteraars een sterk 'live' gevoel;
- Ten slotte slaagt radio erin om een goed contact met de luisteraars op te bouwen; radio is geen opvolging van muziektracks meer; vandaag betrekken presentatoren hun luisteraars bij de programma's en slagen ze erin een community op te bouwen;
 
De goede prestaties van de radio bij de luisteraars zorgt voor goede prestaties in de adverteerdersmarkt. Adverteerdersbudgetten staan in het algemeen onder druk, en digitale media zorgen voor sterke verschuivingen. Toch blijven adverteerders van jaar op jaar meer investeren in radio. Logisch eigenlijk, want de belangrijkste motivatie van adverteerders om in een reclamemedium te investeren is kwalitatief en betaalbaar bereik van brede en/of specifieke doelgroepen. En daar scoren de radiozenders goed:
 
- Radio heeft een excellent bereik omdat - in tegenstelling tot televisie - zowel op de publieke als op de commerciële omroepen reclame kan gemaakt worden;
- Dankzij deze concurrentie blijft ook de prijs onder controle en is adverteren op radio een goede investering;
- Ook op kwalitatief vlak scoort radio in België goed en creëert het een interessante context voor adverteerders; heel belangrijk in tijden waar er veel discussie en ongerustheid is over de online brand safety;
 
Tot slot is radio ook aantrekkelijk voor een aantal adverteerders omdat de instapdrempel relatief laag is en de productie voor het opzetten van een campagne snel kan gaan.
 
Ook in het radiolandschap staat de technologie niet stil. Het oude ontvangtoestel verliest stilaan zijn hegemonie en moet zijn plaats afstaan aan nieuwere technologieën zoals pc, gsm, tablet, wifi of tv. En uiteraard blijft ook de autoradio een favoriet waar de digitalisatie met DAB+ binnenkort zijn intrede zal doen.
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier