SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Wachtwoord vergeten ?


Je wachtwoord versturen
close

Radio blijft een sterk medium, door Chris Van Roey

Zondag 11 Februari 2018


Radio blijft een sterk medium, door Chris Van Roey
De laatste CIM radiostudie toont weer mooie cijfers voor dit traditionele medium en dat is niet evident in het sterk veranderende medialandschap met alternatieve diensten zoals Spotify en Youtube. 
 
Op een gemiddelde dag bereikt radio ongeveer drie vierde van de Belgische bevolking (≥12 jr) en de gemiddelde luisterduur is vier uur per dag. Daarmee weten we nog niet hoe actief men luistert, maar toch zijn dit reeds jaren erg stabiele en indrukwekkende cijfers. En waar er luisteraars zijn, daar komen adverteerders, waardoor radio ook sterk scoort in de adverteerdersmarkt.
 
Radio is een sterk medium vanwege een aantal unieke eigenschappen, waaronder sterke content, actualiteit en betrokkenheid.
 
- Alles begint bij de inhoud, en daar zit het met radio in België wel goed: op de verschillende zenders hebben we sterk gewaardeerde radioprogramma's, gemaakt door straffe radiomakers;
- Daarnaast is radio een 'snel' massamedium dat onmiddellijk kan inspelen op de actualiteit; het geeft de luisteraars een sterk 'live' gevoel;
- Ten slotte slaagt radio erin om een goed contact met de luisteraars op te bouwen; radio is geen opvolging van muziektracks meer; vandaag betrekken presentatoren hun luisteraars bij de programma's en slagen ze erin een community op te bouwen;
 
De goede prestaties van de radio bij de luisteraars zorgt voor goede prestaties in de adverteerdersmarkt. Adverteerdersbudgetten staan in het algemeen onder druk, en digitale media zorgen voor sterke verschuivingen. Toch blijven adverteerders van jaar op jaar meer investeren in radio. Logisch eigenlijk, want de belangrijkste motivatie van adverteerders om in een reclamemedium te investeren is kwalitatief en betaalbaar bereik van brede en/of specifieke doelgroepen. En daar scoren de radiozenders goed:
 
- Radio heeft een excellent bereik omdat - in tegenstelling tot televisie - zowel op de publieke als op de commerciële omroepen reclame kan gemaakt worden;
- Dankzij deze concurrentie blijft ook de prijs onder controle en is adverteren op radio een goede investering;
- Ook op kwalitatief vlak scoort radio in België goed en creëert het een interessante context voor adverteerders; heel belangrijk in tijden waar er veel discussie en ongerustheid is over de online brand safety;
 
Tot slot is radio ook aantrekkelijk voor een aantal adverteerders omdat de instapdrempel relatief laag is en de productie voor het opzetten van een campagne snel kan gaan.
 
Ook in het radiolandschap staat de technologie niet stil. Het oude ontvangtoestel verliest stilaan zijn hegemonie en moet zijn plaats afstaan aan nieuwere technologieën zoals pc, gsm, tablet, wifi of tv. En uiteraard blijft ook de autoradio een favoriet waar de digitalisatie met DAB+ binnenkort zijn intrede zal doen.
 



ARCHIVE / MEDIA - STRATEGY






INTERVIEW

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding

Christian Kévers (MediaCom), discrete rots in de branding



DOSSIER  



AMMA 2018: de gouden cases  


Het is dus Mindshare dat de titel van Agency of the Year op de AMMA Awards wint. Het bureau geleid door Gino Baeck wint ook een Gold in Best Use of Native & Content voor 'Open Kitchen'...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


BOA & BOCA: de gouden cases  


De Best of Activation hebben hun verdict bekendgemaakt. Dit jaar werden er 38 prijzen uitgereikt. Parallel met de BOA organiseerden de ACC en Custo voor het eerst de Best of Content Awards. Die...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Het CIM van de volgende generatie  


Hebben JIC’s (Joint Industry Committees) zoals het CIM nog een toekomst? En hoe ziet die er dan uit? Er werden tijdens het eerste trimester van het nieuwe jaar heel wat vragen gelanceerd binnen en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier