Fr
Close

MEDIA

There's a Starman waiting on the Web, door Fred Bouchar (MM)

Zaterdag 10 Februari 2018

There's a Starman waiting on the Web, door Fred Bouchar (MM)

In event marketing wordt vaak gezegd dat er een ‘voor’ en ‘na’ 14 oktober 2012 is. Die dag volgden acht miljoen mensen live de sprong van Felix Baumgartner in de stratosfeer op YouTube.
 
Zes jaar later slaagden de kersrode Roadster Tesla en Starman die nu in een baan op 257 miljoen kilometer van de zon draaien, er helaas niet in het record van de Red Bull Stratos te doorbreken. De livestream van de lancering van de Falcon Heavy-raket van SpaceX sprak ‘slechts’ 2,3 miljoen mensn aan.
 
Toch bleef de tweede meest gevolgde live in de geschiedenis van YouTube ook na zijn uitzending leads genereren. Sinds de Falcon gelanceerd werd leverde de heruitzending van de beelden op het videoplatform van Google al meer dan 17 miljoen views op. De beelden van de camera’s in de Tesla naast Starman werden al meer dan dertien miljoen keer bekeken.
 
Niet alleen de relevantie wekt vragen – want voor deze actie transformeert het zogenaamd milieuvriendelijke Tesla een van zijn wagens tot een vulgair stuk ruimteafval – maar dat geldt ook voor de draagwijdte van de cijfers waarmee Elon Musk en co goochelen. Wat betekenen die ten opzichte van een totaal van 3,8 internauten?
 
Nu Trump de verkenning van de maan weer op de agenda wil zetten, is het misschien niet slechts terug te denken aan de missie van Apollo 11. Die werd vorige eeuw door meer dan 500 miljoen mensen gevolgd via radio en televisie. Ondanks hun middelen en hun technologie kunnen Musk en de sociale media daar tot nader order een punt aan zuigen.

Archief / MEDIA