SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Havas media toont de kracht van betekenisvolle merken

Woensdag 13 November 2013


Havas media toont de kracht van betekenisvolle merken
Yves Del Frate en Hugues Rey van Havas Media presenteerden vorige week de conclusies van de grootscheepse internationale studie Meaningful Brands aan de Solvay Business School. Google, Samsung en Microsoft staan aan de top van deze hitparade van betekenisvolle merken.

Meaningful Brands is een internationaal onderzoek dat zich richt tot trendsetters en opinileiders. Het wil de complexe banden tussen consumenten en merken in kaart te brengen. De studie liep gedurende bijna drie jaar en verzamelde 134.000 online enquêtes in 23 landen, over iets meer dan 700 merken. Hugues Rey, CEO Havas Media: “De digitale samenleving met haar permanente connecties tussen bedrijven en individuen heeft de relaties tussen de consumenten, bedrijven en merken grondig en voor altijd gewijzigd. Wij wilden peilen naar de meerwaarde en de toekomstmogelijkheden van merken en hun communicatie, nu de consument al enkele jaren in de controlekamer zit, zoals de digital natives het verwoorden.” De merken kunnen immers niks meer verborgen houden; de totale transparantie is een essentiële spelregel in de wereld van internet en sociale media en de verwachtingen van de consumenten evolueren in een snel tempo. De merken moeten zich bezinnen over wat ze nog betekenen, zowel in termen van meerwaarde binnen hun sector, als voor de maatschappij en ook binnen het leven van de mensen als individuele consumenten.

“Op een ladder van functioneel naar aspirationeel en dan naar betekenisvol, hebben alleen de merken die deze hoogste trap van meaningful brand kunnen bereiken nog toekomst”, stelt Yves Del Frate (voorzitter Havas Media België) vast. De cijfers op de totale steekproef zijn bepaald interpellerend: een meerderheid van de respondenten zegt dat het hen niks kan schelen als 73% van de merken zou verdwijnen. Van minder dan 20% van de merken wordt erkend dat ze een positieve impact hebben op de levenskwaliteit. En dan zijn er natuurlijk enorme regionale verschillen. Op de Europese markten bereiken de indicatoren van attachment en ‘contribution’ (impact op levenskwaliteit) een alarmerend bodempeil: slechts 7% van de merken zou worden gemist door een meerderheid van consumenten en van een povere 5% wordt een meerwaarde erkend.

Nog enkele opvallende conclusies uit de analyses: de multi-merken concerns Unilever en P&G zijn opgenomen als individuele merken in de studie. Yves Del Frate stelt dat dit pertinent is omdat een doelgroep van opinion leaders ondervraagd werd, mensen die de merken nauw opvolgen en voldoende kennis hebben. En het is ook waar dat deze giganten steeds meer zelf naar buiten treden in hun communicatie. P&G heeft trouwens een enorme stap voorwaarts gezet sinds de geslaagde kippenvel-spot over de moeders van de atleten in het kader van de Olympische spelen van Londen en is de top 10 van Most Meaningful Brands binnengedrongen. Andere merken die opmerkelijk stijgen op de MB index zijn Nike, Mercedes, Adidas en Dove. Unilever, Apple en Danone daarentegen vertonen tekenen van een negatieve trend in enkele markten. 

De Meaningful Brand Index wordt door Havas Media gebruikt als een nieuwe indicator voor de positie van merken inzake hun prioriteiten voor communicatie over hun waarden. De analyses uit de studie moeten het mogelijk maken voor de klanten van Havas Media om aan de weg te timmeren en hogerop te geraken in de Meaningful Brand Index. Hugues Rey: “Wij willen deze studie volgend jaar ook in België uitvoeren om ze daarna aan de de POE-studie te koppelen. De Meaningful Brand Index zal een nog een serieuze stap voorwaarts betekenen voor de tools waarmee we onze klanten zullen adviseren”. 

De top 10 van de Meaningful Brand Index
Bovenaan de rangschikking staan drie technologiemerken die meestal in dit soort klassementen voorkomen. In volgorde gaat het om Google (MB Index: 75,3), Samsung (72,6) en Microsoft (72,3). Geen spoor daarentegen van Apple. Andere goed vertegenwoordigde sectoren: elektronica voor het grote publiek met Sony (71,5) en Philips (70,8), respectievelijk op de vijfde en de negende plaats, FMCG met Nestlé op vier, maar ook Dove (71,4), Danone (71,2) en P&G (70,1), respectievelijk op zes, acht en tien, retail met Ikea (71,4), ex-aequo met Dove dat voor Walmart staat (71,3). Nike bezet dezelfde positie als de nummer een in de Amerikaanse retail.
 



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

  Guillaume Boutin (Proximus):

Guillaume Boutin (Proximus): "We willen de digitale gezel van de Belgen worden"



DOSSIER  



Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Influencer marketing: tussen emancipatie en zelfregulering  


Met het oog op meer transparantie publiceerde de FOD Economie half mei een erg strikte richtlijn inzake influencer marketing. Het initiatief werd onthaald op een storm van protest en meteen weer...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Effie Awards 2018: Gold en Silvers  


Het was een recordjaar voor de Effies: de 17 finalisten werden allemaal bekroond. Naast de Gold voor Kunstmaan en Bolero werden er vier Silver en 12 Bronze uitgereikt.
 
TBWA is het vaakst...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier