SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Slimmere interconnectiviteit, door Kris Hoet (Happiness Anywhere)

Zondag 4 Februari 2018


Slimmere interconnectiviteit, door Kris Hoet (Happiness Anywhere)
Er spelen een paar dingen hier. In de eerste plaats zien we echte smart devices opduiken. De meeste spullen die we vandaag als ‘smart’ bestempelen, zijn niet al bij al niet zo slim. Meestal gaat het om dingen die voorzien zijn van een stuk of wat sensoren die (rechtstreeks of via een mobiele telefoon) de mogelijkheid bieden om naar leuke visualiseringen van data te kijken via een hopelijk veilig online account. Op zich is daar niks mis mee natuurlijk. Ik gebruik mij Garmin Fenix 5 met veel plezier om stappen te tellen, mijn loopsessies bij te houden en mijn inkomende berichten te checken. Ik benut de smart tag op mijn sleutels (veel te dikwijls) om uit te vinden waar ik ze nu weer gelaten heb. Maar er moet toch meer zijn.

De interconnectiviteit van devices is de afgelopen maanden aanzienlijk veranderd en CES 2018 bewees het. Smart devices worden echt smart en de doorbraak van AI heeft daar beslist een rol in gespeeld. Zo kan mijn Google Home onderscheiden wie er naar de agenda van de dag vraagt en aldus met de juiste informatie antwoorden. Technologische assistenten zijn aldus in staat te demonstreren dat ze real time menselijke gesprekken en verzoeken kunnen verwerken.

De voornaamste reden waarom onze spullen eindelijk slimmer worden, hangt samen met de betere connectiviteit tussen devices. In het verleden waren onze smart devices individueel met het internet verbonden. Mijn televisie is bijvoorbeeld met mijn internet verbonden, net zoals verschillende andere devices in mijn huis, maar slechts zeer weinig van deze gadgets zijn ook met elkaar verbonden.

Nu komt daar verandering in, wat de devices beduidend slimmer maakt. Neem nu de ‘Samsung City’ experience op CES. In plaats van zijn nieuwe productgamma te showen, zette de technologiereus volop in op ‘Smart Things’ — de visie van het bedrijf op hoe je verschillende devices beter met elkaar kunt verbinden, zodat ze allemaal netjes samenwerken – en toonde de voordelen van zo’n omgeving aan. Hoewel interessant en bewonderenswaardig, waren de getoonde cases en hun interconnectiviteit nog niet zo indrukwekkend, maar het is duidelijk dat hun potentieel in de toekomst ook werkelijkheid wordt.

Stel je voor dat je devices slim genoeg worden om sensors niet alleen te gebruiken om je persoonlijke data te tonen – of huishoudelijke bevelen uit te voeren – maar bovendien in staat zijn te herkennen wie je bent en te snappen wat je aan het doen of van plan bent. Daar ligt de kracht van echte intelligente, onderling verbonden devices: technologische gadgets die communiceren, interageren en samenwerken om een vlekkeloze consumentenervaring mogelijk te maken. Je auto die de thermostaat aanzet zodra je bijna thuis bent, je telefoon om in je koelkast te kijken of je nog iets nodig hebt… de mogelijkheden zijn eindeloos.

Uiteraard was Samsung niet de enige die ons een blik op de toekomst gunde. Ook Google zet sterk in op zijn Assistant en de manieren waarop die en beter geconnecteerde, rijkere ervaring kan helpen verwezenlijken. Idem dito voor Sony, LG en nog vele andere merken.
Zelf ben ik bijzonder opgetogen bij het idee van een slimmere interconnectiviteit. Tegelijk ben ik zeer nieuwsgierig om uit te vissen hoe open de verschillende ecosystemen zullen zijn en of ze al dan niet op elkaar afgestemd zullen zijn. Zo’n ideale wereld waarin alle systemen van een enkele fabrikant zouden komen is weliswaar makkelijk denkbaar, maar in de praktijk loopt dat natuurlijk vaak anders.

Minimalistisch UI voor een maximale UX
Apple introduceerde zijn smartphone, de iPhone, met slechts een enkele knop, wat een enorme verandering in UI betekende ten opzichte van al z’n voorgangers. Daar bleef het niet bij. Eerst was er de vingerafdruk en onlangs verdween zelfs die ene enkele knop, ten voordele van gezichtsherkenning om de telefoon te ontgrendelen. Op CES 2018 kregen we een paar vingerafdruksensors onder glas te zien; de methode blijft dus wel bestaan, maar er wordt gewerkt aan manieren om de UI van onze spullen te vereenvoudigen en tegelijk de ervaring te verbeteren.

Er worden momenteel aanzienlijke inspanningen geleverd om de UI van onze technologie zo minimalistisch mogelijk te maken en de UX tegelijk zo optimaal mogelijk te krijgen. Smart speakers en het belang van alle stemtechnologie voor digitale assistenten zijn een sterke drijfkracht achter deze verandering: door de stem in te zetten, kunnen we scherminteractie volledig elimineren. Ook beeldherkenning is een sleutelelement in deze evolutie en hetzelfde geldt voor de groeiend intelligentie van alle technologie die erachter zit. Als je dingen kunt bedienen of activeren gewoon door in de buurt te komen – of als ze je stem/gezicht herkennen  - en data gebruiken om de ervaring te personaliseren, betekent het dat er minder input vereist is. Met een gebruikservaring die beter aanvoelt in haar geheel.

Amazon testte het concept van winkelen zonder een klassieke betaling (“Amazon Go”) en lanceerde zopas de eerste winkel voor het publiek. Start-ups zoals Aipoly presenteerden soortgelijke technologieën op de CES 2018. Van een enkele naar geen enkele click. Of het nu gaat om de bestelling van een Uber via je voice assistant of om betalen zonder geld, creditcard of zelfs je mobiele telefoon (of zelfs bellen zonder telefoon), de gebruikerservaring van een hoop dingen die we doen, staat op het punt diepgaand te veranderen dankzij de nieuwste technologische evolutie die dingen ingrijpend vereenvoudigen.

Beleef alles zoals je het zelf wilt
Noem het gerust ultrapersonalisering. Als er geen beperkingen meer gelden op hoeveel content en data we kunnen opslaan, als er geen grenzen meer zijn voor de manier en de plaats waar we al die info bewaren, hoeven we niet meer na te denken over het dirigeren van wat we allemaal registreren. En als we alles registreren, kunnen we consumenten een onbeperkt aantal personalisatiemogelijkheden aanbieden.
Klinkt dat wat abstract? Neem nu video. De GoPro Fusion (die enkele maanden geleden gelanceerd werd) is een prima voorbeeld van wat er zit aan te komen. Deze camera stelt zijn gebruiker in staat een 360°-video op te nemen, waarmee de gebruiker later een gewone video kan maken vanuit eender welke hoek; er komt wel nog een hoop editing aan te pas.

Op CES 2018 kondigde Intel een partnerschap met Ferrari aan en maakte duidelijk hoe het de wedstrijden zal kunnen filmen (met drones) door gebruik te maken van real time beeldherkenning, zodat elke wagen automatisch herkend wordt. De consumenten zullen de resultaten kunnen gebruiken naar believen, door bijvoorbeeld een videofeed te maken voor eender welke deelnemende wagen (en niet enkel de koploper).
Ultrapersonalisering kan zelfs nog een stap verder gaan, zoals Canon toonde met de lancering van zijn Free Viewpoint Video technologie. Die maakt gebruik van een reeks camera’s om beelden te maken in een stadium of op een groots event. Daarna kunnen gebruikers de video vanuit eender welke hok bekijken via een virtuele camera, los van de plaats waar de echte camera zich bevindt.

Kortom, de technologie van morgen biedt immersieve personalisatiemogelijkheden die we ons vandaag nog niet kunnen voorstellen. En dat terwijl we vandaag al veel verder staan dan al wat we ooit voor mogelijk hielden.

Kris Hoet, co-Founder & Chief Innovation Officer, Happiness Anywhere



ARCHIVE / INTELLIGENCE - INNOVATION






INTERVIEW

Antoinette Ribas (DDB):

Antoinette Ribas (DDB): "Als we geloofwaardig willen blijven en verbonden met ons publiek, moeten we om te beginnen diversiteit in ruime betekenis en niet enkel inzake sekse aanmoedigen"



DOSSIER  



Profitability Survey 2017 : De groei was van korte duur voor de ACC-bureaus  


Naar jaarlijkse gewoonte verzamelde de Association of Communication Agencies (ACC) de financiële cijfers van zijn leden om de temperatuur van de markt te meten. Het resultaat voor 2017? Een...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Forrester maant reclameholdings aan hun businessmodel te herzien  


Kan creatief ondernemerschap het businessmodel van de communicatiebureaus redden? Ted Schadler, VP Principal Analyst bij Forrester, stelt de vraag op de beroemde blog van zijn werkgever en...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier