SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Barbara Van den Abeele (Pasar): "Het vernieuwde Pasar-magazine zet in op slow travel"

Zondag 28 Januari 2018


Barbara Van den Abeele (Pasar):
Sinds augustus 2017 is Barbara Van den Abeele hoofd van de print & online redactie bij Pasar, de vrijetijdsorganisatie die zich inzet om mensen te helpen hun vrije tijd optimaal te beleven. Eerder deze maand werd Pasar-magazine in een nieuw jasje gestoken, zowel inhoudelijk als wat de vormgeving betreft. Begin februari komt daar nog een vernieuwde website bij, als sluitstuk van een volwaardig mediamerk.
 
Kun je om te beginnen even vertellen waar Pasar precies voor staat?
Pasar is een vrijetijdsorganisatie die 290 afdelingen telt in heel Vlaanderen. Het is een vereniging die inspiratie biedt om je vrije tijd aangenaam en zinvol te besteden, door boeiende uitstappen te organiseren én door het uitgeven van een eigen magazine met tips voor je vrije tijd. Pasar-magazine wordt elf keer per jaar verspreid naar de leden en via de boekhandel, op een oplage van 35.000 exemplaren. Daarnaast brengen we jaarlijks twee kampeerbijlages en, nieuw dit jaar, een extra bijlage over e-bikes.
 
Kun je iets meer vertellen over de restyling van het magazine?
Met het vernieuwde magazine willen we een antwoord bieden op het begrip van vrije tijd anno 2018. Vertragen en onthaasten zijn sleutelwoorden binnen het nieuwe concept. Omdat het worstelen met tijd brandend actueel blijft. Zelfs op reis kunnen mensen soms moeilijk tot rust komen. Daarom zetten we ook in 2018 de strijd verder om het begrip 'netto vrije tijd' op de maatschappelijke agenda te zetten. Ook de LATTE-waarden - local, authentic, transparant, trustworthy en ethical - komen uitgebreid aan bod in het vernieuwde concept. Met die waarden willen we ons onderscheiden van andere reisbladen die het over een meer exotische boeg gooien. Lokale en authentieke reisverhalen, slow travel, dat is waar we bij Pasar op zoek naar gaan.

De community van leden en lezers komt ook centraler te staan in het concept, vertelde je.
Inderdaad. Het vernieuwde magazine zal meer aansluiten bij wat er leeft binnen Pasar. Niet alleen reizigers, maar ook fietsers, wandelaars en kampeerders zullen er hun gading in kunnen vinden. We blijven deze vier communities voorzien van betrouwbare informatie en bieden inspiratie voor uitstappen dichtbij huis én wat verder weg. Daarnaast laten we de lezer ook kennismaken met nieuwe outdoor-activiteiten zoals freerunning en grotbiken. We geven een overzicht van de meest recente tentoonstellingen. En we bieden informatie over de nieuwste kampeer- en outdoor-producten. Ook de leden krijgen een plaatsje in het vernieuwde magazine. In de nieuwe rubriek 'knowhow' vertelt een lid van Pasar elke maand over zijn of haar specifieke kennis. Omdat we ervan overtuigd zijn dat er heel wat verborgen kennis zit binnen de organisatie.

Ook vormelijk werd het concept in een nieuw jasje gestoken?
Ja. De nieuwe lay-out is het werk van onze externe art director Bart Leijnen. Hij werkte samen met het communicatiebureau Mojito om het merk scherper te krijgen.
 
Begin februari lanceren jullie ook een vernieuwde website?
'Ja, dat klopt. Het papieren magazine is voor ons een manier om mensen samen te brengen met een hart voor kamperen, fietsen, wandelen en reizen. Dat netwerk willen we ook online versterken met een goed uitgebouwde en gebruiksvriendelijke website. Die wisselwerking tussen print en online is iets waar we sterk op inzetten. De website zal vrij toegankelijk blijven voor iedereen, maar wel met een freemium toegang tot het archief met eerder verschenen reportages, een niet onbelangrijke troef voor bijvoorbeeld kampeerders of wandelaars. Begin februari lanceren we ook een nieuwe app om het magazine digitaal te lezen.'
 
De regie bij Pasar gebeurt intern. Wat zijn de pijlers in jullie verdienmodel?
Net zoals andere bladen rekenen we op advertentiegeld. Onze kwalitatieve content, gemaakt door professionele journalisten die zeer nauw samenwerken met bijvoorbeeld toeristische diensten - is een waardevolle context voor adverteerders. Onze lezers zijn de actieve 40-plussers met passie voor reizen, kamperen, wandelen en fietsen. Een interessante doelgroep die op zoek is naar beleving via uitstapjes en reizen en hiervoor de nodige tijd en middelen beschikbaar heeft. We werken vaak met native advertising maar staan erop om die steeds duidelijk te identificeren, wat me belangrijk lijkt voor de objectieve geloofwaardigheid van onze inhoud. Met de nieuwe website zullen online advertenties een groter aandeel van de omzet vormen omdat we sterk gesegmenteerde formules kunnen aanbieden in combinatie met print. Maar het gros van onze omzet halen we uit de ledenbijdragen. Via sociale media bouwen we verder aan de Pasar-community, met nog meer activiteiten voor de leden. Zo willen we de vereniging boosten.



ARCHIVE / MEDIA - PRINT






INTERVIEW

Joachim van Beust (Auxipress):

Joachim van Beust (Auxipress): "Dankzij big en smart data kunnen we bewijzen wat voor discours lezers van een merk verwachten"



DOSSIER  



BTOB Awards 2018: de gouden campagnes en het mediamerk van het jaar  


De grote winnaar van de BTOB Awards 2018 is LDV United. Dat wint drie van de vier uitgereikte Gold en een Silver met ‘Dare to sponsor’ voor Special Olympics en ‘Borstfiguranten’ voor Kind & Gezin....


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Mixx 2018: de gouden campagnes  


Van de 133 campagnes die ingeschreven werden de Mixx Awards 2018 van BAM, reikten de jury’s voorgezeten door Christine Jean (AG), Sonja Klein (OMG), Wim Decraene (Frucon) en Alex Thoré...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Re-evaluating Media: over de gepercipieerde en reële impact van media  


Radiocenter, het marketingorgaan van de Britste radiozenders dat radio promoot als commercieel medium, gaf begin dit jaar de opdracht aan Ebiquity om een rapport op te stellen over de marktpositie...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier