SLUITEN


Op zoek naar iets ?

Zoeken

Al een MM-account ?

Inloggen Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.



Je wachtwoord versturen
FR NL

Op zoek naar iets ?


GEAVANCEERDE ZOEKOPTIES >

Nog geen lid van MM ?

mm.be is een freemium site. Om toegang te krijgen tot onze betalende inhoud, moet je een account aanmaken en je abonneren op onze producten.
Account aanmaken

Al een MM-account ?

Wachtwoord vergeten ?

Voer hierna uw e-mail adres in en ontvang een link om uw wachtwoord aan te maken.


Je wachtwoord versturen
close

Seen from Space: De onweerstaanbare opmars van uitgesteld kijken op televisie

Zondag 28 Januari 2018


Seen from Space: De onweerstaanbare opmars van uitgesteld kijken op televisie
Toen de CIM TV-studie in 2009* het uitgesteld kijken op televisie begon te meten (time shift viewing), vertegenwoordigde dat op de 18-54-jarigen 2% van het kijken naar de zenders in het noorden en 1% in het zuiden, dus 2,3 minuten van de gemiddelde dagelijks kijktijd. Acht jaar later zijn deze cijfers gestegen tot 21 en 16% en ongeveer dertig minuten.

De kans voor de kijkers om te genieten van een tot dusver onbekende vrijheid ten opzichte van lineaire televisie, is ondertussen veranderd in een bedreiging voor een deel van het waardevolle en verzilverbare live televisiebereik. Of het fenomeen nu wenselijk is of niet, het uitgesteld kijken is uitgegroeid van een verwaarloosbaar verschijnsel tot een gewoonte die goed ingeburgerd is bij de meerderheid. Volgens de CIM Establishment Survey verklaart op nationaal niveau 72% van de 18-54-jarigen soms televisieprogramma’s te bekijken die ze zelf hebben opgenomen. 62% zegt dat te doen binnen de zeven dagen na de uitzending en 64% verklaart de opnames te regelen via hun settopbox. Er bestaat geen echt verschil naargelang de leeftijd. Het verschijnsel is echter wel groter in Vlaanderen, voor de drie punten. Historisch gezien was de technologische penetratie trager aan Franstalige zijde. Het zuiden dat gedurende geruime tijd gevrijwaard bleef, zag de afgelopen twee jaar opeens een plotse en duidelijke stijging van TSV.

De CIM TV-studie onthult nog een ander regionaal verschil. In het noorden van het land is de proportie van TSV die dezelfde dag wordt bekeken, minder groot dan degene die de volgende zeven dagen wordt bekeken. Bij de Franstaligen is het omgekeerd en wordt er meer nog dezelfde dag gekeken.

* TSV werd vanaf 2009 gemeten, maar behoort slechts tot de officiële CIM-currency sinds 2010.



ARCHIVE / INTELLIGENCE - RESEARCH






INTERVIEW

Gert Ysebaert (Mediahuis):

Gert Ysebaert (Mediahuis): "Onze business is journalistiek en die moeten we verzilveren, via welk kanaal dan ook"



DOSSIER  



Saatchi & Saatchi New Directors' Showcase: de keuzes van Ridley Scott  


Trouwe Cannes Lions-gangers schuiven op donderdagmorgen zonder morren aan voor een van de jaarlijkse hoogtepunten van het festival: the New Directors’ Showcase van Saatchi & Saatchi. Dit jaar was...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


De 5 grote uitdagingen voor retail  


Times are changing. En die change gaat hard en snel in de retailsector. Digitalisatie en een sterke schaalvergroting na de grote consolidatiegolf zorgen voor een totaal nieuw landschap. Hoe dat er...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier


Creative Belgium Awards 2018 : de Grand Prix en de 13 gouden campagnes   


 Net zoals in 2017 kreeg een enkele campagne dit jaar een Grand Prix op de Creative Belgium Awards: ‘Closer than you think’ voor Child Focus in de Mediacompetitie (Social Media Advertising). De...


en savoir plus
Member only
Connectez-vous Om toegang te krijgen tot dit dossier